Mannen. Banden of velgen. De een maakt de gaten in de velgen dicht. De ander maakt juist weer gaten.
Wel of niet ventileren. Wat zijn de meningen?
To vent or not to vent.
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
To vent or not to vent.
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: To vent or not to vent.
Ik hou mijn velgen (altijd beadlock) altijd hermetisch afgesloten ivm water en zand.
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: To vent or not to vent.
^^ What he said.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Re: To vent or not to vent.
Vandaar ook dat ik het vraag. Lijkt mij logisch, alleen is de tegen reden die ik lees dat zand en water er dan niet uit kan. Of dat de banden niet genoeg performen en zich niet genoeg om de obstakels heen vormen.
Voor mij is het allemaal nieuw, dus ik probeer te ontdekken wat de voors en tegens zijn.
Axial schrijft er dit over:
http://www.axialracing.com/blog_posts/1073910618
Crawler Innovations zegt er dit over:
http://crawlerinnovations.com/foam-guide/
Voor mij is het allemaal nieuw, dus ik probeer te ontdekken wat de voors en tegens zijn.
Axial schrijft er dit over:
http://www.axialracing.com/blog_posts/1073910618
Crawler Innovations zegt er dit over:
http://crawlerinnovations.com/foam-guide/
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: To vent or not to vent.
Het vervormen van de band is mijnsinziens beperkt tot het loopvlak. Dat moet grofweg een centimeter in kunnen deuken. Alles daaronder tot op de velg mag volgens mij bokhard (ik heb inserts uit de 3d-printer gezien). Een stijve wang helpt bij sidehilling enorm.
De volumeverandering die noodzakelijk is voor vervormen van de band is dus redelijk beperkt. Zo beperkt dat dit met een dicht band ook te doen is en de nadelen van een geperforeerde band ruim overtreft.
My 2 cents.
De volumeverandering die noodzakelijk is voor vervormen van de band is dus redelijk beperkt. Zo beperkt dat dit met een dicht band ook te doen is en de nadelen van een geperforeerde band ruim overtreft.
My 2 cents.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
-
- Donateur
- Berichten: 2076
- Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
- Locatie: Medemblik
x 18
- Gegeven waarderingen: 18 keren
- Ontvangen waarderingen: 38 keren
Re: To vent or not to vent.
Hoi Cesco het voordeel van gaatjes is hoofdzakelijk voor echte crawlers dan vormd de band goed om een steen of andere opstakel
Een sacht sort rubber met goed zelflosend profiel werkt voor ruim 90% bij ons goed genoeg zonder gaatjes
En je foom blijft er ook beter bij
Een sacht sort rubber met goed zelflosend profiel werkt voor ruim 90% bij ons goed genoeg zonder gaatjes
En je foom blijft er ook beter bij
-
- Pro Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
- Locatie: gilze
x 17
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: To vent or not to vent.
Zonder gaatjes is mijn voorkeur, dan komt er geen vuil, zand en water in. Wat er nauwelijks uit kan.
Zonder gaatjes is het nadeel dat er geen temperatuur compensatie is.
Bij het afdichten met kamertemperatuur om daarna te gaan rijden rond het vriespunt merkte ik dat mijn banden vacuum trokken op het loopvlak.
Heb dit opgelost door de gaatjes bij koude toestand af te dichten.
Bij kamertemp staan ze ietwat bol,maar dat is niet hinderlijk.
Zonder gaatjes is het nadeel dat er geen temperatuur compensatie is.
Bij het afdichten met kamertemperatuur om daarna te gaan rijden rond het vriespunt merkte ik dat mijn banden vacuum trokken op het loopvlak.
Heb dit opgelost door de gaatjes bij koude toestand af te dichten.
Bij kamertemp staan ze ietwat bol,maar dat is niet hinderlijk.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Re: To vent or not to vent.
Ik denk inderdaad dat ik het eerst eens bij zonder gaatjes houd. Wat wij doen is meer trail als (rock) crawling in Nederland. Ik kan mij de voordelen voorstellen van met gaatjes bij echt rockcrawlen, maar ook van geen gaatjes bij meer trail rijden.
Verder goede tips mannen.
Verder goede tips mannen.
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
-
- Donateur
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
- Locatie: Spijkenisse
x 1
- Gegeven waarderingen: 121 keren
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
Re: To vent or not to vent.
Op mijn crawlers/trailers heb ik gesloten beadlocks zitten.
Mijn Bomber is vrij zwaar, hier zitten Crawler Innovations Deuces Wild Single stage closed cell foams onder.
Dit i.c.m. RC4WD Falken WildPeak A/T, geen hele grove band maar deze combinatie bevalt mij echt super.
En beadlocks van SSD, deze maken gebruik van aluminium voor/achterzijde en een delrin ring in de velg i.p.v. metaal welke echt perfect afsluit.
Mijn Bomber is vrij zwaar, hier zitten Crawler Innovations Deuces Wild Single stage closed cell foams onder.
Dit i.c.m. RC4WD Falken WildPeak A/T, geen hele grove band maar deze combinatie bevalt mij echt super.
En beadlocks van SSD, deze maken gebruik van aluminium voor/achterzijde en een delrin ring in de velg i.p.v. metaal welke echt perfect afsluit.
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: To vent or not to vent.
Even een heel oud topic wakker schudden.
To vent or not to vent... Nja, ik ben wel een vent, en heb mooie vent-gaatjes in m'n nieuwe beadlocks maar ik twijfel toch. (niet aan m'n eigen ventheid hoor, dat zit wel snor, maar de banden)
Ik lees veel dat ze ze open houden, maar dicht doen bij waterpartijen. Nou wil ik ze voor de realisme-factor ook open houden (ivm indeuken bij obstakels etc.) En om te voorkomen dat ze 'vacuum' of 'bol' staan. Maar ik wil het schuim nog wel enigsinds kunnen beschermen. Ik lees hier tot nu toe alleen maar 100% dicht verhalen, hoe doen degene het die ze net als ik open willen houden maar soms dicht doen. Hoe doen jullie dat dan? tape? beetje 'blu-tack' (kneedgum)? druppel lijm uit een lijmpistool en er daarna uitkrabben?
Wat zijn nou de pro's en con's van open vs dicht en hoe kan ik t beste te werk gaan?
(aanvullende vraag met bonuspunten voor degene die die antwoord: Trailhunter event in april... To vent or not?)
To vent or not to vent... Nja, ik ben wel een vent, en heb mooie vent-gaatjes in m'n nieuwe beadlocks maar ik twijfel toch. (niet aan m'n eigen ventheid hoor, dat zit wel snor, maar de banden)
Ik lees veel dat ze ze open houden, maar dicht doen bij waterpartijen. Nou wil ik ze voor de realisme-factor ook open houden (ivm indeuken bij obstakels etc.) En om te voorkomen dat ze 'vacuum' of 'bol' staan. Maar ik wil het schuim nog wel enigsinds kunnen beschermen. Ik lees hier tot nu toe alleen maar 100% dicht verhalen, hoe doen degene het die ze net als ik open willen houden maar soms dicht doen. Hoe doen jullie dat dan? tape? beetje 'blu-tack' (kneedgum)? druppel lijm uit een lijmpistool en er daarna uitkrabben?
Wat zijn nou de pro's en con's van open vs dicht en hoe kan ik t beste te werk gaan?
(aanvullende vraag met bonuspunten voor degene die die antwoord: Trailhunter event in april... To vent or not?)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten