Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Hier is die dan. De lang verwachtte SCX24 Powerwagon.
Voorlopig ook mijn laatste bouwverslag... Ik heb nog wel wat plannen met de TRX4, 4M en deze SCX voordat er weer nieuwe komen. Mede ook omdat ik nog niet helemaal weet wat... Ik denk aan een zelfbouw projectje...
Helemaal standaard, naast The Green LoRD
Alle aanpassingen tot zo ver zijn 100% esthetisch en ik heb nog niks veranderd aan de electronica of aandrijving.
Toen ik 'm kocht besloten om wel het rek en accessoires te monteren, maar de daktent er niet op te zetten.
Eerste aanpassing waren wat houten (ijsco) stokjes in de bak. Ook om te kijken of dat mooi was wat zwart aangebracht met stift. (later, toen ik het mooi vond, vervangen voor verf)
Met rek en accessoires, zonder dakkoffer.
Even de ijsstokjes en roerstokken op maat maken. (De 2 buitenste zijn wat breder, dus de standaard maat houtjes waren niet breed genoeg)
Met een mes wat 'weathering' techniek toegepast om t hout er wat ruwer uit te laten zien.
Toen de fik er in! En het hout gekleurd met theewater voor een wat donkerdere kleur.
Staat wel aardig zo dacht ik.
Tot zover, de eerste update van The Muddywagon. (Er wordt later nog wel duidelijk waarom die zo heet...)
Voorlopig ook mijn laatste bouwverslag... Ik heb nog wel wat plannen met de TRX4, 4M en deze SCX voordat er weer nieuwe komen. Mede ook omdat ik nog niet helemaal weet wat... Ik denk aan een zelfbouw projectje...
Helemaal standaard, naast The Green LoRD
Alle aanpassingen tot zo ver zijn 100% esthetisch en ik heb nog niks veranderd aan de electronica of aandrijving.
Toen ik 'm kocht besloten om wel het rek en accessoires te monteren, maar de daktent er niet op te zetten.
Eerste aanpassing waren wat houten (ijsco) stokjes in de bak. Ook om te kijken of dat mooi was wat zwart aangebracht met stift. (later, toen ik het mooi vond, vervangen voor verf)
Met rek en accessoires, zonder dakkoffer.
Even de ijsstokjes en roerstokken op maat maken. (De 2 buitenste zijn wat breder, dus de standaard maat houtjes waren niet breed genoeg)
Met een mes wat 'weathering' techniek toegepast om t hout er wat ruwer uit te laten zien.
Toen de fik er in! En het hout gekleurd met theewater voor een wat donkerdere kleur.
Staat wel aardig zo dacht ik.
Tot zover, de eerste update van The Muddywagon. (Er wordt later nog wel duidelijk waarom die zo heet...)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
-
- Pro Member
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Ik gok dat als je dat hout niet behandeld met was of (teak)olie dat je na wat echt vuil het effect vh zwart minder ziet en t hout dus ook echt vies is en niet meer schoon word.
Maar das mijn visie.
Leuk ding.
Maar das mijn visie.
Leuk ding.
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
- coopertje
- Site Admin
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
- Locatie: Eindhoven
x 1
- Gegeven waarderingen: 550 keren
- Ontvangen waarderingen: 624 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Leuke auto voor erbij! Ik vind hem mooi zo, mooi eigen maar niet helemaal overladen met spullen. Hout ziet er goed uit!
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Hey Peet & Cooper,
Dank jullie, ja is echt n leuke kleine auto. Ik zal hier op t forum binnenkort ook wel eens mijn binnenbaan posten.
Voor wat betreft de houtbewerking, ja klopt dat van die olie is een goeie. Ik verwacht er niet tot zelden mee buiten te rijden. (heb m tot nu toe 1x buiten gehad en dat was puur voor n fotoshootje) Maar ik denk inderdaad dat ik 'm wel even in de minerale olie gooi. Spul heb ik toch liggen en is hooguit 5min werk. Thanks voor de tip dus!
Dank jullie, ja is echt n leuke kleine auto. Ik zal hier op t forum binnenkort ook wel eens mijn binnenbaan posten.
Voor wat betreft de houtbewerking, ja klopt dat van die olie is een goeie. Ik verwacht er niet tot zelden mee buiten te rijden. (heb m tot nu toe 1x buiten gehad en dat was puur voor n fotoshootje) Maar ik denk inderdaad dat ik 'm wel even in de minerale olie gooi. Spul heb ik toch liggen en is hooguit 5min werk. Thanks voor de tip dus!
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Tijd voor een langverwachte update!
In de kerstvakantie op bezoek bij de schoonfamilie heb ik de SCX24 en wat hobbyverf meegenomen want ik had wat modificaties in gedachte. Dit was mijn eerste 'weathering project' en moet zeggen dat ik t erg spannend, maar vooral heel leerzaam vond.
Ik wilde er bijna een model van maken met 'weathering' en schades. Het liefst zo, dat het er uit zou zien als een echte PowerWagon die jaren lang gebruikt is in de bosbouw ergens in Amerika of Canada.
Ik ben begonnen met het gebruik van wat scotchbrite en schuurpapier.
Om een 'natuurlijke' wijze van slijtage te creëeren.
Toen heb ik door middel van een zakmesje wat 'chipping' uitgevoerd op de deuren.
De bestuurdersdeur het meest, daarna de passagierszijde en de achterdeuren het minst. (naar gelang realistisch gebruik)
Voor het eerst heb ik een soldeerbout en aansteker gebruikt om schade te maken.
Even aftasten met temperaturen, hoe ver kun je gaan, hoe flexibel wordt t voordat t verbrand, hoe koel je t best, etc.
Al doende leert men!
De voorbumper is hardhandig aangepakt met een klein veiltje en schuurpapier.
De ster in de koplamp heb ik met een scalpeltje aangebracht. (stervorm gekrast)
De schades aan de grille zijn met de soldeerbout gemaakt. De voor en na van de schade aan de achterkant.
En de geschuurde achterklep met deuken in stootbalk.
Die kras, hoog op de deuren en over het glas. Daar was het idee:
De auto is langs een harde uitstekende tak of verkeersbord gereden.
Ook de eerder genoemde 'diagonale' deuk in de deur. (door middel van aansteker en platte schroevendraaier)
En om t af te leren wat shots van vóór de verf.
Ben benieuwd wat jullie van mijn eerste poging vinden, ik heb er in ieder geval van genoten!
In de kerstvakantie op bezoek bij de schoonfamilie heb ik de SCX24 en wat hobbyverf meegenomen want ik had wat modificaties in gedachte. Dit was mijn eerste 'weathering project' en moet zeggen dat ik t erg spannend, maar vooral heel leerzaam vond.
Ik wilde er bijna een model van maken met 'weathering' en schades. Het liefst zo, dat het er uit zou zien als een echte PowerWagon die jaren lang gebruikt is in de bosbouw ergens in Amerika of Canada.
- Kapotte bumper en deuk in motorkap(links voor);
Ooit eens tegen een rots aan gereden. - Kapotte koplamp (links);
Ster in het glas, steenslag of ook door aanrijding - Achterbumper beschadigd (rechts);
Van een rots gereden en achterportaal beschadigd - Deuk in deur en fender (rechts);
Boom of paal omgevallen, (diagonale schade) - Schade achterklep;
Werkgerelateerde deuken en krassen - Beschadigingen aan 'dakrek';
Deukjes, krasjes, gebruikerssporen - Roest strepen en modderspatten;
Voor een algeheel verweerd uiterlijk - Roestgat in deur (L.A.) en klep;
Ook voor het verweerde uiterlijk
Ik ben begonnen met het gebruik van wat scotchbrite en schuurpapier.
Om een 'natuurlijke' wijze van slijtage te creëeren.
Toen heb ik door middel van een zakmesje wat 'chipping' uitgevoerd op de deuren.
De bestuurdersdeur het meest, daarna de passagierszijde en de achterdeuren het minst. (naar gelang realistisch gebruik)
Voor het eerst heb ik een soldeerbout en aansteker gebruikt om schade te maken.
Even aftasten met temperaturen, hoe ver kun je gaan, hoe flexibel wordt t voordat t verbrand, hoe koel je t best, etc.
Al doende leert men!
De voorbumper is hardhandig aangepakt met een klein veiltje en schuurpapier.
De ster in de koplamp heb ik met een scalpeltje aangebracht. (stervorm gekrast)
De schades aan de grille zijn met de soldeerbout gemaakt. De voor en na van de schade aan de achterkant.
En de geschuurde achterklep met deuken in stootbalk.
Die kras, hoog op de deuren en over het glas. Daar was het idee:
De auto is langs een harde uitstekende tak of verkeersbord gereden.
Ook de eerder genoemde 'diagonale' deuk in de deur. (door middel van aansteker en platte schroevendraaier)
En om t af te leren wat shots van vóór de verf.
Ben benieuwd wat jullie van mijn eerste poging vinden, ik heb er in ieder geval van genoten!
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Hi Jeeppeet,
Heb geen teak olie gebruikt, maar ballistol! (Want daar heb ik bijna n liter van staan geloof ik)
En dat werkte mooi. Niet te donker/gekleurd, maar wel verweerd/wat donkerder.
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Thanks Patrick!
En toen was er de eerste stap met een kwast.
zilver, wat ik op de witte delen geverfd heb waar het groen nu weg was. Daarover wat roest 'wash' en rondom wat bruine verf voor enkele modder spatters en strepen.
Het is nog vrij ruw en monotoon qua kleur, maar het is de basis om vanuit verder te werken.
Elke laag heb ik na drogen weer met wat scotchbrite verwijderd in de zelfde lengterichting, om het natuurlijker te laten ogen. Te veel er op, schuur er af, laag matte lak er op. Dan weer wat kleur er op, schuur er weer af en matte lak. Zo n paar keer door, soms met n andere kleur er door gemengd.
Daarna heb ik enkele dagen steeds even n half uurtje gezeten met wat verf en gipspoeder (om de modder dik te maken) Helaas vergeten tussentijdse foto's te maken, maar het ging ongeveer zo:
Basis modder, lichtgekleurd en niet ingedikt, ook wat hogere spatten dan de later volgende donkere kleuren.
Reden: De lichte kleur modder zit er al een tijd op en is opgedroogd.
Daar overheen een laag van de zelfde lichte verf, klein beetje donkerder gemaakt met n druppel donkerbruin. Deze wel licht ingedikt met gipspoeder. En de laatste laag, de meest 'verse' moet ook nat lijken, zijn de dikke donkere klodders.
Bovenstaande zoals je ziet niet alleen op de body, maar ook op de wielen gedaan. Het moeilijkste daaraan vind ik dat het niet een model is wat in een diorama komt te staan, maar een crawler is en zo wil ik 'm ook kunnen blijven gebruiken. Het profiel moet dus ingekleurd, maar het loopvlak niet! En, natuurlijk niet te vol dat het profiel niet meer werkt.
Goed, het is een test. Zal me niks verbazen als ik tijdens t rijden alle verf van de band brokkel en er hele klompen af vallen. Maar dat zien we ter zijner tijd wel. Ik ben nog wel van plan om over de modder ook nog matte lak te spuiten (dat is nog niet gebeurd namelijk, de laatste laag matte lak zit onder de modder-verf) En dan enkele delen die 'nat' moeten ogen behandelen met een 'wet-look' lak. Zo ver ben ik echter nog niet gekomen.
Jullie zijn helemaal bij en ik ga eerst even met mijn nieuwe transmitter spelen!
Zodra die binnen is dan... Ik heb mijn aller eerste 'aftermarket' transmitter besteld. De FlySky G7P.
Nog even afsluiten met wat 'scale shots' (voor zover een stapel brandhout een realistische parkeerplaats is...)
En toen was er de eerste stap met een kwast.
zilver, wat ik op de witte delen geverfd heb waar het groen nu weg was. Daarover wat roest 'wash' en rondom wat bruine verf voor enkele modder spatters en strepen.
Het is nog vrij ruw en monotoon qua kleur, maar het is de basis om vanuit verder te werken.
Elke laag heb ik na drogen weer met wat scotchbrite verwijderd in de zelfde lengterichting, om het natuurlijker te laten ogen. Te veel er op, schuur er af, laag matte lak er op. Dan weer wat kleur er op, schuur er weer af en matte lak. Zo n paar keer door, soms met n andere kleur er door gemengd.
Daarna heb ik enkele dagen steeds even n half uurtje gezeten met wat verf en gipspoeder (om de modder dik te maken) Helaas vergeten tussentijdse foto's te maken, maar het ging ongeveer zo:
Basis modder, lichtgekleurd en niet ingedikt, ook wat hogere spatten dan de later volgende donkere kleuren.
Reden: De lichte kleur modder zit er al een tijd op en is opgedroogd.
Daar overheen een laag van de zelfde lichte verf, klein beetje donkerder gemaakt met n druppel donkerbruin. Deze wel licht ingedikt met gipspoeder. En de laatste laag, de meest 'verse' moet ook nat lijken, zijn de dikke donkere klodders.
Bovenstaande zoals je ziet niet alleen op de body, maar ook op de wielen gedaan. Het moeilijkste daaraan vind ik dat het niet een model is wat in een diorama komt te staan, maar een crawler is en zo wil ik 'm ook kunnen blijven gebruiken. Het profiel moet dus ingekleurd, maar het loopvlak niet! En, natuurlijk niet te vol dat het profiel niet meer werkt.
Goed, het is een test. Zal me niks verbazen als ik tijdens t rijden alle verf van de band brokkel en er hele klompen af vallen. Maar dat zien we ter zijner tijd wel. Ik ben nog wel van plan om over de modder ook nog matte lak te spuiten (dat is nog niet gebeurd namelijk, de laatste laag matte lak zit onder de modder-verf) En dan enkele delen die 'nat' moeten ogen behandelen met een 'wet-look' lak. Zo ver ben ik echter nog niet gekomen.
Jullie zijn helemaal bij en ik ga eerst even met mijn nieuwe transmitter spelen!
Zodra die binnen is dan... Ik heb mijn aller eerste 'aftermarket' transmitter besteld. De FlySky G7P.
Nog even afsluiten met wat 'scale shots' (voor zover een stapel brandhout een realistische parkeerplaats is...)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
Oeps, ik had deze per ongeluk in t verkeerde topic gezet...
Ik wil de achterlichten maken -die zitten er standaard namelijk niet op- en de ESC heeft zelfs een uitgang voor achteruitrijlampen, die komen er dus ook in! leuk leuk.
Ik wil de achterlichten maken -die zitten er standaard namelijk niet op- en de ESC heeft zelfs een uitgang voor achteruitrijlampen, die komen er dus ook in! leuk leuk.

Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Mole-NLD
- Donateur
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
- Locatie: Nederland
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Re: Mole's SCX24 Powerwagon: "The Muddywagon"
En het is gelukt. Was lang geleden dat ik gesoldeerd heb, maar t was weer leuk. Natuurlijk slechts 1 achterlicht, want de rechterkant was kapotgereden! Gelukkig hebben we nog wel twee achteruitrijlampen.
Het eerste wat er moest gebeuren was de plastic kapjes er uit en de gaten wat ruimen (opboren) naar 6mm zodat de ledhouders er in zouden passen. (dat zagen jullie in de vorige post al)
Toen de electronica. Het rode achterlicht heb ik aangesloten op dezelfde voeding als de koplampen, maar wel met extra weerstand er tussen. De achteruitrijlichten zitten op een eigen poort zodat die alleen branden bij het achteruitrijden.
De bekabeling heb ik redelijk netjes weten weg te werken. Maar er zijn nog wel wat dingetjes die ik wil aanpassen. Zeker na de stap die ik hierna gemaakt heb, namelijk interieurverlichting.
Natuurlijk moet ik de 'weathering' weer aanbrengen rondom de lampen. Maar het blijft toch een 'work-in-progress' dus daar is niks mis mee.
Toen zoals gezegd vond ik het een briljant idee om interieurverlichting te maken. Ik had de poppekes namelijk ooit al n beetje beschilderd, maar ze zijn veel minder goed zichtbaar dan in m'n TRX4M. En ja, ik was toch leuk bezig met de soldeerbout en ledjes, ik vermaakte me wel!
En dan last but not least! Om het af te sluiten een filmpje.
Een snel overzicht van de stappen en n korte opname van de functionerende lampen!
Het eerste wat er moest gebeuren was de plastic kapjes er uit en de gaten wat ruimen (opboren) naar 6mm zodat de ledhouders er in zouden passen. (dat zagen jullie in de vorige post al)
Toen de electronica. Het rode achterlicht heb ik aangesloten op dezelfde voeding als de koplampen, maar wel met extra weerstand er tussen. De achteruitrijlichten zitten op een eigen poort zodat die alleen branden bij het achteruitrijden.
De bekabeling heb ik redelijk netjes weten weg te werken. Maar er zijn nog wel wat dingetjes die ik wil aanpassen. Zeker na de stap die ik hierna gemaakt heb, namelijk interieurverlichting.
Natuurlijk moet ik de 'weathering' weer aanbrengen rondom de lampen. Maar het blijft toch een 'work-in-progress' dus daar is niks mis mee.
Toen zoals gezegd vond ik het een briljant idee om interieurverlichting te maken. Ik had de poppekes namelijk ooit al n beetje beschilderd, maar ze zijn veel minder goed zichtbaar dan in m'n TRX4M. En ja, ik was toch leuk bezig met de soldeerbout en ledjes, ik vermaakte me wel!
En dan last but not least! Om het af te sluiten een filmpje.
Een snel overzicht van de stappen en n korte opname van de functionerende lampen!
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten