Zender keuze, altijd een leuk onderwerp.
Welke is de beste, welke moet ik kiezen?
Ik ga hieronder niet zozeer aangeven van je moet die en die absoluut kopen. Wel ga ik aangeven wat keuze overwegingen kunnen zijn.
Een zender keuze is eigenlijk persoonlijk. Een en ander wordt hieronder duidelijk.
Een veelgebruikte zender onder de crawler en scaler RC rijders hier is bijvoorbeeld de FlySky FS-GT5 of de FlySky G7P.
Daarmee heb je een 6 of 7 kanaals zender en dat is genoeg voor de meeste.
Zelf ben ik van een FlySky GT3C overgestapt naar een FlySky G11P.
De GT3C is 3 kanaals, maar heb ik een hack firmware opgezet die er een 8 kanaals van maakt.
De G11P is een 11 kanaals, maar de ontvangers van de G7P kunnen er ook op.
Er zijn vele merken transmitters/radio's/zenders, dus ik adviseer niet specifiek FlySky.
Wel heb ik er goede ervaringen mee. En gebruik ik de genoemde types even puur als voorbeeld bij de uitleg.
Kies welk merk en type bij JOUW past.
De keuze voor een zender kan soms wat lastig zijn, maar er zijn punten die kunnen helpen met de beslissing.
Dus hier mijn persoonlijke tips:
1. Bedenk vooraf hoever je verwacht te gaan met deze crawler / scaler hobby. Hoeveel functionaliteit wil je kunnen bedienen. Dat is van belang voor diverse vervolg keuze's.
2. Hoeveel kanalen nodig?
Dit is al heel bepalend voor je keuze. Nu lijken 3 kanalen misschien genoeg en is misschien genoeg voor deze build. Maar je volgende wil je misschien meer.
1e twee kanalen voor sturen en de ESC (snelheidsregelaar).
Dan wil je misschien een winch (lier) toevoegen, dat is kanaal nummer 3. En nummer 4 als je twee winches monteert. Bijvoorbeeld een winch voor en achter of voor en 1 achter bij een sleepwagen buils.
2-speed is ook een kanaal.
Meesturende achteras kan een kanaal benodigd voor zijn.
Dan hebben we nog verlichting, minimaal 1 kanaal, maximaal zoveel als je wilt. Maar 2 of 3 kanalen is niet ongebruikelijk.
Eventuele andere functies.
Voor de meeste is een 6 of 7 kanaal radio voldoende. En zou ik toch als minimaal nemen.
Front steering, ESC, winch en minimaal 1 kanaal voor verlichting is toch wel minimale basis.
3. Kosten ontvangers.
Dit zou ik absoluut als 1 van de belangrijkste overwegingen bij je radio keuze meenemen. Een bijvoorbeeld 7 kanaal ontvanger die 10, 15 of 20 euro kost tegenover een 7 kanaal ontvanger bij de keuze van een ander merk radio die 45-50 euro per stuk kost.
Geloof mij, als je deze hobby echt leuk vind en over 3 jaar intussen 5 of 10 of meer crawlers hebt. Als je dan van zender gaat wisselen is niet de zender een kostenpost. Maar vervangen van de ontvanger gaat in de papieren lopen. Zeker bij een keuze waar de ontvangers 2 of 3 keer zoveel kosten. Neem het aan van iemand die meer als 25 RC's heeft.
25 x +/- 15 euro per stuk of 25 x +/- 45 euro p.st. Nogal een budget verschil.
Dus mijn advies, denk nu vooruit. Dat is tevens de reden dat ik punt 2 voor punt 3 heb gezegd, deze houden verband met elkaar.
4. Denk vooruit.
Bij punt 3 al uitgelegd, denk vooruit, beter nu iets overbemeten qua specs, kies maximale binnen je budget.
5. Gewicht.
Ik zie vaak dat hier totaal geen aandacht aan gegeven wordt bij maken van een keuze, maar deze is wel belangrijk.
Een hele zware zender ga je merken bij langere crawl en trail sessies. Ook hier weer, denk vooruit. Wil je ooit foto's en video's maken en een telefoon of actiecamera aan de zender toevoegen. Hoe lichter je zender, hoe fijner.
Het is de hoofdreden dat ik destijds (13 jaar geleden) voor de GT3C gekozen heb, een hele lichte zender. ik zou zelfs zeggen, één van de aller lichtste. Mijn toen nog hele jonge kinderen was een hele lichte zender wel zo fijn. voor.
Zelf film ik ook en heb ik via een selfiestick een action camera aan de zender hangen. Nu met de G11P tevens een telefoon in een telefoonhouder bovenop. De G11P weegt aanzienlijk meer als de GT3C, wat ik merk bij langere sessies.
6. Batterijen.
Dit is ook een behoorlijk bepalende factor bij de keuze voor een zender. Enerzijds voor laadgemak, maar ook zeer medebepalend voor punt 5, gewicht. En uiteraard hoelang de zender meekan qua zendtijd. In basis, hoe meer mAh, hoe langer je crawl sessie kunnen zijn zonder vervangen dan wel opladen.
Veel modellen werken met AA penlite batterijen. Soms kun je een Lipo plaatsen. Soms een andere soort batterij.
Je zal dit vooral op een event merken of als je een keer een hele dag gaat crawlen. Moet je een reserve set batterijen meenemen of niet? En zoals gezegd, batterijen zijn zeer bepalend voor gewicht van de zender. Dus als de zender meerder soorten batterijen aankan, kan dit een plus zijn.
6. Functionaliteit.
Voortbordurend op met name punt 2, wil je misschien bepaalde extra functionaliteit.
Kleurenscherm, touchscreen, voltage batterij (zender en/of crawler accu) op je scherm kunnen zien, noem maar op.
Hoe meer er op zit, in basis hoe duurder de zender. Als is dat niet altijd zo.
Zeker ook hoe uitgebreid de functionaliteit is kan de keuze bepalen. Wil je mixopties, dus meerdere kanalen voor functionaliteit combineren? Bijvoorbeeld handig met 4WS (vierwielsturen). Alleen voorkant stren, voorkant en achterkant tegelijk, tegengesteld (crabbing), etcetera. Op mijn GT3C was het winch aan of uit. Rijden of remmen. Bij mijn G11P kan ik dat combineren in verschillende variaties. Zo kan ik nu tegelijkertijd via een mix de winch in werking zetten en tegelijkertijd ook rijden.
Heb je veel RCs, dan kan een copy optie gemak geven. Stel je moet 10 crawlers koppelen aan je zender. Dan is het wel handig als je alleen de eerste alles voor hoeft in te stellen. Dus toewijzen van de knoppen, de functionaliteit, de kanalen en de mixen en zo. En dat profiel dan kunnen kopiëren voor elk volgende toe te voegen crawler.
7. Budget.
Tja, klinkt logisch, is het niet altijd. In ons advies kunnen we vaak niet in budget kijken. En budget bepaald toch ook de range waarbinnen je een keuze maakt. Dus iemand kan een Futaba adviseren, maar jouw budget laat misschien alleen een FlySky of een DumboRC of zo toe. Ook hier wijs ik nog eens naar punt 3 die kan meespelen.
Of, je deelt misschien de hobby binnen gezin of familie en hebt niet 1, maar meerdere zenders nodig. Ik had dit met mijn 3 kinderen waar ik jarenlang de hobby mee deelde. Nu ze volwassen zijn kon ik andere zender keuze's maken, qua budget, als toe ik 4 zenders tegelijk nodig had. Plus de ontvangers.
8. Specificaties.
Veel al gezegd, maar mogelijk zijn er nog niet genoemde punten die je wel belangrijk vind qua specificaties. Maar die wel bepalend zijn of een beoogde zender zal voldoen of niet. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Een belangrijke die ik hieronder zal scharen is hoeveel RC's je aan de zender kan koppelen. Best van belang als de collectie uitbreid. Sommige kunnen maar 10 auto's / profielen kwijt, ander 50, 100 of meer. Zit het vol, dan heb je een extra zender daarna nodig.
Externe antenne of niet kan een overweging zijn, zeker als je crawler heel hoog t.o.v. jou komt. Dit jaar meegemaakt op een 30 meter lange, smalle en 10 meter hoge scale brug. Boven het water.... Not funny om dan de controle kwijt te zijn.
Maar meer en meer modellen hebben een interne antenne. Dit kan ook een factor zijn bij rijden in water.
Dat geld ook voor het protocol waar de zender mee werkt. 9.9 van de 10 crawlers niet spannend voor. Wel van belang is dat zenders meestal met 1 protocol werken. Dus een ontvanger moet exact hetzelfde protocol hebben als de zender. Uitzonderingen daar gelaten. Vandaar ook mijn punt 3, kosten ontvangers. Een zender die werkt met bijvoorbeeld het ANT protocol, kan alleen gekoppeld worden met ontvangers met het ANT protocol. Zo kun je bijvoorbeeld ontvangers van een FlySky G7P ook op een G11P gebruiken, beide werken met het ANT protocol.
Heb je bijvoorbeeld een FlySky GT5, dan kun je de ontvangers daarvan niet koppelen met de G7P of G11P. Want de GT5 werkt op het AFDHS / AFDHS 2 protocol.
Wat betekent dat nu in de praktijk?
Stel je bent op een evenement. Dat als je een defecte ontvanger hebt, dat je niet zomaar van iemand een ontvanger kunt lenen voor tijdelijke reparatie. Want het protocol moet gelijk zijn.
Nu wordt misschien ook duidelijk waarom ik adviseer vooruit te denken. Want nu een zender kopen, over een paar maanden meer functionaliteit willen. Vind je misschien bij een zender met een ander protocol. En dus zul je dan al je ontvangers moeten vervangen, vandaar dat ik daar bij punt budget op inga.
9. Ergonomie.
Zoveel mensen, zoveel verschillen tussen mensen. Iedereen heeft een andere maat handen, dus wat voor de één een perfecte zender is. Is voor de ander een ergonomische nachtmerrie.
Daarom mijn advies, als je de kans hebt. Ga naar een hobby winkel of vraag iemand om eens met zijn/haar zender te mogen rijden. Try before you buy als je de kans hebt.
Nogmaals ook gewicht punt, door gebruik weet je of dit prima te doen is of niet vol te houden is. Niet iedereen heeft dezelfde kracht in zijn armen.
In aanvulling hierop. Ben je links of rechtshandig? Er is heel weinig keuze voor linkshandige mensen in pistoolzenders. Meeste pistoolzenders is dragen in je linkerhand, gasgeven/remmen met linkerhand en sturen met rechterhand.
Voor linkshandige mensen wil je omgedraaid en zo uit mijn hoofd er dan alleen de FlySky Noble serie.
Ergonomie is ook, zitten alle bedieningsknoppen voor jou op een logische plek? En ook dat is persoonlijk.
Zit het menu voor jou logisch in elkaar of begrijp je er niets van?
Ook niet onbelangrijk. Aangezien het om finesse gaat qua sturen en gasgeven/remmen bij crawlen en scalen. Is hoe het stuurwiel en de gashendel/rem aanvoelt ook een factor om mee te nemen.
10. Stick of pistool zender.
Ik noem deze als laatste omdat in de crawler en scaler wereld een pistool zender eigenlijk wel de standaard is.
Maar toch zie je af en toe toch iemand voor de keuze van een stick zender gaan.
Meestal of omdat ze die al hebben voor andere takken van sport binnen de RC, bijvoorbeeld vliegen of boten of tanks.
Of omdat ze van onze leeftijd zijn en ermee opgegroeid zijn. Ik zit ruim 40 jaar in de modelbouw/RC hobby, een stick zender was nu eenmaal de standaard toen ik begon. Nu is dat voor RC auto's een pistool zender.
Samengevat.
Er kunnen nog meer punten zijn die kunnen meewegen, maar voor crawlen en scalers zijn dit wel de belangrijkste.
Zodra je ook andere takken van RC sport wilt doen, dan komen er weer ander punten bij. Crawlen gaat vrij langzaam, dus latency / reactiesnelheid van de zender is hier van minder belang als bij RC auto varianten waar de snelheden veel hoger liggen.
Uiteindelijk zul je merken dat DE perfecte zender er eigenlijk niet is.
Het is zoeken naar de beste compromis binnen je budget.
Hoop informatie, hopelijk heb je er wat aan.
Top 10 Zender keuze overwegingen
- Cesco
- Donateur
x 1
x 13- Gegeven waarderingen: 929 keren
- Ontvangen waarderingen: 1083 keren
Top 10 Zender keuze overwegingen
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build