Een gozer in amerika rijd rond met een tot vuilnisbak omgetoverde RC auto en ruimt de straten op. Hij heeft al 14 versies van TRX4 tot X-MAXX en de SCX6. Leuk om die site en de filmpjes eens door te kijken als je van bouwverslagen houdt. (ze zijn niet super uitgebreid, maar wel interessant)
Nou heb ik hier een bolderkar staan waarvan ik lang heb zitten nadenken hoe ik die RC kon maken. Ik was al bezig met plannen om hubmotoren van electrische skateboards te gebruiken zodat je met een V-ESC uit de voeten kon en kracht genoeg had, ik heb overwogen om "gewoon" een dubbele esc te werken en zelfs gedacht aan een zwenkwiel voor en een soort "tankbesturing" met individueel 'gas' op de wielen om richting te bepalen.
Paar berichtjes met de amerikaan verder en ik was verkocht. Er moest toch maar een SCX6 komen.
De SCX is de aandrijving EN het stuur.
Het mooie van de transmitter bij de SCX is dat je heel makkelijk zowel het sturen als de throttle kan spiegelen. In dit project rijdt de auto namelijk achteruit, heeft vooral te maken met de krachtverdeling en dynamiek wanneer je trekt en wil sturen. Als ik 'm vooruit zou laten rijden dan trekt ie makkelijker de stuuras van de grond waardoor je de stuurmogelijkheid verliest.
Ook heb ik ervoor gekozen de stuurstang zo dicht bij de non-stuuras te houden als mogelijk omdat dat het draaipunt is. Recht erboven was het mooist geweest alleen dan heb je in verhouding te weinig druk op de stuuras.
Ook de buiging en positionering van de rails heeft een rede.
Bovenop bij de stuuras en onderop bij de starre as is omdat de krachtverdeling bij het trekken beter verdeeld wordt. (op de breedte van de rail en niet enkel op de bout/moer)
En de rails zijn ook zo dicht mogelijk tegen de shock-towers aangezet zodat die ook wat kracht opvangen, lager dan enkel via de kunststof brace.
Hoop geteken in Fusion360 maar dit is 't huidige model!
Al het blauwe is 3d geprint en ik heb "threaded inserts" gebruikt om e.e.a. aan elkaar te zetten. De rede hiervoor is dat vanwege de verschillende kracht-richtingen sommige delen in andere richtingen geprint moesten worden. (lagen zijn het zwakst, dus waar kracht op komt horizontaal proberen te houden tijdens de print zodat het doorlopend is; het totaal is wat complexer maar dat is de kern)
En dit is 'm dan in volle eer en glorie. Een leuk projectje wat nog lang niet klaar is.
Ik wil zeker blijven zorgen dat met al wat ik doe ik de SCX nog steeds als crawler kan gebruiken. De rails mogen geen obstakel zijn en als de bolderkar verwijderd is kan de kap er ook gewoon nog op. Ik heb 'm nog niet buiten getest en ik zal zeker nog wat moeten herzien en is dit nog slechts V1. Wie weet wat er nog komen gaat!
Sowieso moet ik nog nadenken over kappen o.d. die de electronica beschermen. De auto zo open en bloot, tuurlijk het zal best gaan, maar voelt niet fijn. Hoe? Dat weet ik zelf ook nog niet. Is er een lexan vrachtwagen body die achterstevoren op de SCX6 past?
En last but not least natuurlijk de linkjes naar de OG:
Litter Buggies website
Alle versies
Youtube video "how to make V14"
Ben benieuwd wat jullie van dit project vinden en wat jullie anders zouden doen. Ik sta zeker open voor suggesties!
Tot de volgende!