F2B hier.
Woon in de noordelijke randstad en mijn eigenlijke tak van sport is modelvliegen met als specialiteit LB (lijnbesturing) vliegen in de (internationale) klasse F2B ( Precision Aerobatics). Daarnaast nog Vrije Vlucht en RC. In dat laatste ook club instructeur.
Dit doe ik al wat jaren (mijn eerste wedstrijd was in 1969

Na het WK in 2016 heb ik er een punt achter gezet, want het vraagt constante toewijding en doorzettingsvermogen.
De reden dat ik op dit forum terecht kwam was een posting over een Testors P-51D LB modelletje https://www.rccrawlerscalergroep.nl/v ... php?t=1564.
Toen Testor en Cox nog bestonden waren dat wel de toonaangevende merken voor dit soort kleine A(lmost)R(eady to)F(ly) LB modellen.
Zelf begon ik LB met een fractie grotere (60 cm vleugel) ARF, met een 1,5 cc Webra diesel en heb mezelf hiermee leren opstijgen, rondvliegen en weer (heel) landen. Gele vleugels, blauwe romp en rode wielen:
Om daarna te verbeteren, kun je verder niets meer met die plastic dingen en moet je wel naar (balsa)hout (zelf)bouw.
Dat lukte vrij aardig en rond 1972 vloog ik al met modellen van meer dan 1 m spanwijdte, met 6cc motoren. Uiteindelijk aan (stalen) lijnen van 21 m.
Deze zijn een stuk stabieler en wendbaarder dan het kleine grut. Kort en goed, het ging steeds beter en vanaf 1978 ben ik heel wat keren mee geweest in het Ned. team naar E- en WK's.
Inmiddels via 8cc, uiteindelijk met 10 cc en als laatste electromotoren:
Maar zoals gezegd, aan al het moois komt een keer een eind en tegenwoordig alleen nog recreatief vlieger.
RC ben ik ooit begonnen met zelfgebouwde apparatuur en sturen heb ik in eerste instantie geleerd met een elektrisch aangedreven, vierwielig wagentje (dit is dus de diepere link naar dit forum).
Combineer je de daarmee opgedane reflexen voor de juiste kant op sturen bij naar je toe rijden/vliegen met de kennis en ervaring van het Vrije Vlucht en LB vliegen, dan moet RC vliegen eigenlijk wel goed gaan.
Afgezien van wat uitgevallen verbindingen klopte dat ook.
Met een nieuw gebouwde RC set was ook dat opgelost en bleek ook RC vliegen wel leuk.
Tegenwoordig houd ik me nog wel bezig met vintage vliegen en daarbij de toepassing van de kleinste Arduino's als oplossing voor schakelingen, waar je vroeger een schoenendoos vol onderdelen nodig had....