Ik heb besloten de wagen weer eens flink onderhanden te nemen.
Mijn D90 Pickup wordt nu een D90 Challenge Pickup.
De inspiratie moet een beetje van deze D90 afkomen:
Zojuist begonnen met de klus. De tools van vandaag waren: Dremel, rasp en een vijl.
Goodbye fenders:
And they're gone:
Patrick's D90 Rebuild II
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Een nieuwe tankdop ontworpen. Deze uitgeprint op de 3D printer.
Vanaf dat moment was ik er eventjes klaar mee.
Vanochtend weer vol goede moed een nieuw plan bedacht.
Het ontwerp van de tankdop aangepast zodat het toch een D90 dop blijft, en ik nog maar een klein beetje aan de auto hoef te zagen.
De dop is nu zo ontworpen dat hij in een rechthoekig gat past, en de rand is verhoogd. De verhoogde rand zorgt ervoor dat ik hem straks vlak kan afschuren met de body.
En nu is het weer een echte D90 dop. Alleen nog schuren binnenkort.
Volgende worden de spatborden.
En natuurlijk meteen gekeken hoe hij past. Gat gezaagd in de auto. De randen zitten mooi strak in de body, en er hoeft maar weinig geplamuurd te worden.
Maar......huh?....damn. Ik heb de dop op zijn kop op de auto afgetekend!!!!Vanaf dat moment was ik er eventjes klaar mee.
Vanochtend weer vol goede moed een nieuw plan bedacht.
Het ontwerp van de tankdop aangepast zodat het toch een D90 dop blijft, en ik nog maar een klein beetje aan de auto hoef te zagen.
De dop is nu zo ontworpen dat hij in een rechthoekig gat past, en de rand is verhoogd. De verhoogde rand zorgt ervoor dat ik hem straks vlak kan afschuren met de body.
En nu is het weer een echte D90 dop. Alleen nog schuren binnenkort.
Volgende worden de spatborden.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Vanavond waren de voorspatborden aan de beurt.
Eerst strookjes 10mm tegen de body aan. Ze zijn nu nog te lang, maar beter nu te lang dan later te kort.
Daarna een dun vel tegen de 10 mm strookjes aan. Dit wordt de bovenkant van het binnenspatbord. Uiteindelijk wordt dat verbonden met de achterkant van de binnenspatborden. En alvast gehalveerd. Zij aanzicht. Nu de volgende uitdaging. Nu ik een beetje zicht heb op de voorkant van de wagen, wil ik gaan kijken of ik:
1. Nieuwe banden nodig heb (iets groter wellicht).
2. Hoeveel de vooras naar voren moet.
3. Wat er met de bumper gaat gebeuren (hij moet weg voor de wielen...dat is zeker)
To be continued.
Eerst strookjes 10mm tegen de body aan. Ze zijn nu nog te lang, maar beter nu te lang dan later te kort.

Daarna een dun vel tegen de 10 mm strookjes aan. Dit wordt de bovenkant van het binnenspatbord. Uiteindelijk wordt dat verbonden met de achterkant van de binnenspatborden. En alvast gehalveerd. Zij aanzicht. Nu de volgende uitdaging. Nu ik een beetje zicht heb op de voorkant van de wagen, wil ik gaan kijken of ik:
1. Nieuwe banden nodig heb (iets groter wellicht).
2. Hoeveel de vooras naar voren moet.
3. Wat er met de bumper gaat gebeuren (hij moet weg voor de wielen...dat is zeker)
To be continued.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Vanmiddag ruimte gemaakt voor het "motorblok", zodat de kap weer op de auto past.
Nu de auto weer goed van de zijkant te zien is, besloten dat de vooras 1.5 cm naar voren gaat en de achteras 1.5cm naar achteren. Vanavond nog even kijken of ik bij deze shocks blijf. Ik vind ze super cool, maar iets meer travel zou nice zijn. Ook een plannetje maken voor de nieuwe links. Kopen en customizen, of zelf maken.
Nu de auto weer goed van de zijkant te zien is, besloten dat de vooras 1.5 cm naar voren gaat en de achteras 1.5cm naar achteren. Vanavond nog even kijken of ik bij deze shocks blijf. Ik vind ze super cool, maar iets meer travel zou nice zijn. Ook een plannetje maken voor de nieuwe links. Kopen en customizen, of zelf maken.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Ik ga bij deze shocks blijven. Het geld van nieuwe links heb ik gisteren geinvesteerd in een mooie freesklem voor onder mijn kolomboor. Zodoende kan ik de links voor bijna niets zelf maken. Ik ga 6 mm staal nemen en daar tap ik in de lengterichting m3 draad in. Geeft meteen wat gewicht onderin. Ook mooier dan blank gekrast aluminium onder mijn auto 

- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Het is weer even rustig geweest, maar vandaag had ik de smaak weer te pakken.
Vanochtend eerst gaten in het chassis geboord en draad erin getapt. De shocktowers staan nu op hun nieuwe plek. Daarna de langere quicklinks gemaakt. Na het staafmateriaal op maat gemaakt te hebben, er draad M3 in getapt. Ipv massief staal is het massief alu geworden. Het bewerken van het staal bleek toch een bridge too far.
Achteraan is de positie van de wielen nu in orde. Nu de voorkant nog. To be continued.
Vanochtend eerst gaten in het chassis geboord en draad erin getapt. De shocktowers staan nu op hun nieuwe plek. Daarna de langere quicklinks gemaakt. Na het staafmateriaal op maat gemaakt te hebben, er draad M3 in getapt. Ipv massief staal is het massief alu geworden. Het bewerken van het staal bleek toch een bridge too far.
Achteraan is de positie van de wielen nu in orde. Nu de voorkant nog. To be continued.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Zojuist ook nog even de achterbumper smaller gemaakt.
Waar dat Plastik Combi allemaal niet goed voor is. Het U-profiel ermee opgevult, en straks na het lakken, zie je er niets meer van.
Waar dat Plastik Combi allemaal niet goed voor is. Het U-profiel ermee opgevult, en straks na het lakken, zie je er niets meer van.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Vandaag de voorkant aangepast. De 3-link verlengd en de zijwaartse stabilisatie naar voren geplaatst. Het begint wat te worden.
De aandrijfassen worden nu wel wat kort. Maar hopen dat ze het uithouden. Morgen bodywork.
De aandrijfassen worden nu wel wat kort. Maar hopen dat ze het uithouden. Morgen bodywork.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
Re: Patrick's D90 Rebuild II
Op een klein beetje soldeerwerk, schuurwerk en spuitwerk na is de wagen klaar.
Ook even de nieuwe 5 kg lier geprobeerd. Wow...hij is krachtig. Tot mijn verbazing is mijn oude liercontroller nog niet doorgebrand. Nice! Ik heb nu nog steeds twee lieren die via de radio schakelbaar zijn. Eentje voor en eentje achter.
Alle links zijn vervangen door homemade links. De stuurinrichting is ook aangepast, omdat de servo ten opzichte van het origineel niet verder naar voren kan. De awesome Ikketech voorbumper is aan beide zijden flink ingekort.
Aangezien de originele ophanging daarvan afhankelijk was van het dunne aluminium van de steeringguard, en dit steeds buigt, heb ik er een stalen montagestrip voor gemaakt. Gaat nu geen kant meer op.
Aan de body zijn nieuwe fenders gemaakt, en is er ruimte gemaakt voor de shocktowers achter.
De body staat nu in de plamuur (experiment met een nieuwe Marble dust putty).
Het spuitwerk wordt alleen op de plekken gedaan waar er iets veranderd is. Hopelijk levert dat nog een ruiger effect op.
Wat fotos voor de liefhebbers:
Ook even de nieuwe 5 kg lier geprobeerd. Wow...hij is krachtig. Tot mijn verbazing is mijn oude liercontroller nog niet doorgebrand. Nice! Ik heb nu nog steeds twee lieren die via de radio schakelbaar zijn. Eentje voor en eentje achter.
Alle links zijn vervangen door homemade links. De stuurinrichting is ook aangepast, omdat de servo ten opzichte van het origineel niet verder naar voren kan. De awesome Ikketech voorbumper is aan beide zijden flink ingekort.
Aangezien de originele ophanging daarvan afhankelijk was van het dunne aluminium van de steeringguard, en dit steeds buigt, heb ik er een stalen montagestrip voor gemaakt. Gaat nu geen kant meer op.
Aan de body zijn nieuwe fenders gemaakt, en is er ruimte gemaakt voor de shocktowers achter.
De body staat nu in de plamuur (experiment met een nieuwe Marble dust putty).
Het spuitwerk wordt alleen op de plekken gedaan waar er iets veranderd is. Hopelijk levert dat nog een ruiger effect op.
Wat fotos voor de liefhebbers:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten