Hebben jullie (buiten het locken van de diffs) nog low-/no-cost tips om een monstertruck om te bouwen naar een crawler?
Lange versie:
Mijn zoontje wil ook graag een crawler waar hij iets meer mee kan dan zijn 1/24 FTX Outback Mini. Maar omdat ik zelf al teveel dure hobbies heb voor mijn inkomen, hij moet leren sparen om iets te kunnen kopen en hij een beetje wispelturig is en ik geen zin heb om een bak geld uit te geven aan een crawler die uiteindelijk meer stof in de kast dan bagger in het bos blijkt te vangen, wil ik hem op een andere manier een voorproefje van onze hobby geven. Dan weet hij waar hij voor spaart (en als extra motivatie legt papa de helft bij

Ik wil daarom mijn HPI Bullet Monstertruck proberen om te bouwen tot een geimproviseerde crawler. Dan kan hij alvast een beetje leren rijden zodat hij straks zijn eigen investering niet meteen sloopt. En de truck kan tegen een stootje (als met 50km/u 8x over de kop op een klinkerweg alleen maar krassen oplevert, zal een keertje van een hobbel af op je dak landen ook wel niet zo'n probleem zijn toch?), dus hoef ik me ook geen zorgen te maken. Het zal wel niet de beste crawler ter wereld worden, maar dan heeft hij in ieder geval wel alvast iets om mee te rijden en heeft ie tenminste ook nog een reden om te blijven sparen

Ik heb de oorspronkelijke wielen/banden van mijn SCX10-II kit op de truck gemonteerd en het een en ander aan settings op de ESC aangepast:
- Crawler mode ingeschakeld
- Dragbrake naar 100%
- Punch naar het laagste niveau
- Vooruit en achteruit beiden beperkt tot 25% power
Daarmee is het hopelijk voor een beginnende (7-jarige) bestuurder een beetje te doen (of in ieder geval op zo'n manier dat hij het ding niet overieder obstakel lanceert). Misschien dat ik de power nog iets terug omhoog zet en het op de zender verder afstel, maar ik twijfel nog even over de zender die ik zal gebruiken.
Verder ben ik van plan om de differentielen vol te proppen met klei of putty om ze tijdelijk te locken.
Ik had ook nog het idee om de dubbel uitgevoerde schokdempers terug te brengen naar enkele, maar dan zakt de wagen te ver in onder zijn eigen gewicht.
Als dit in de praktijk een beetje redelijk bruikbaar is, wil ik misschen nog wel wat geld eraan uitgeven, misschien 2.2 in plaats van 1.9 eronder, en de huidige 4000KV brushless vervangen voor een 80T brushed of een wat tammere brushless. Of de huidige 4000KV voorzien van een reductie box aangezien er nog wel een cm of 4 extra ruimte is bij de motor.