Een tijd geleden heeft iemand met een 3D-printer voor mij twee onderdelen voor mijn HG P408 geprint. Het resultaat was zo goed dat het mijn interesse in 3D-printers heeft opgewekt.... En toen kwam een buitenkansje voorbij om vanuit het bedrijf een introductiecursus 3D-printen te volgen. En het mooie was, er werd een 3D-printer meegeleverd!
Okay.... En dan staat er een 3D-printer.... Wat ga ik er mee doen...?
Ik was altijd al gecharmeerd van een airboat/swampboat, maar geen enkele die ik zag sprak me aan. Wat als ik.... Zou het kunnen om....
Ik ben aan de slag gegaan met TinkerCad. Heb proefstukjes gemaakt om de printer en het filament te leren kennen. Daarna de beslissing genomen. Het zou moeten kunnen (ik ben immers niet de eerste). Ik heb 3 kleuren PETG-filament besteld; legergroen, zwart en aluminium. En yep, ik wilde iets in de legerstijl.
Ook direct de nodige elektronica besteld die ik wilde gebruiken. Ik heb dus ook een tweede ontvanger besteld, zodat ik mijn auto en mijn airboat met dezelfde zender kon bedienen. Omdat ik 2 5500 accu's bij mijn auto heb, besloten om die ook te gaan gebruiken voor mijn airboat. Als extra wel een LED-lichtbalk en een camera met zender besteld (gelijk aan die in mijn auto).

Goed, en dan nu het ontwerp. Alles wat je hieronder ziet komt uit de 3D-printer, m.u.v. de elektronica en de kist waar de stoeltjes op staan (de kist is dezelfde als die in mijn auto). Elk geprint deel moest op een 15 X 15 X 15 printbed te printen zijn. Totaal ruim 50 bestanden (bijna 20 Mb) aan ontwerpen. Wekenlang aan het ontwerpen/printen/bijschaven/printen/herontwerpen/printen. Daarna alles lijmen om er weer 1 geheel van te maken.

En het resultaat noem ik de JoRi V2. Waarom V2? Is er ook een V1? Ja, er WAS een V1. Die zag er nagenoeg hetzelfde uit, maar de opwaartse druk t.o.v. het eigen gewicht was niet in orde . De airboat lag te diep in het water, en kwam met geen mogelijkheid omhoog. Heb er nog een keer een aanpassing voor gemaakt, maar ook dat hielp onvoldoende. Uiteindelijk is deze bij het recyclebare plastic belandt (maar heb er wel heel veel van geleerd).
Deze versie 2 heeft veel meer opdruk t.o.v. het eigen gewicht (wat ik ook nog eens met ruim 200 gram wist te verlagen). Hij ligt heel mooi in het water, en is goed bestuurbaar. Toch is deze ook nog niet helemaal af. De toen meegeleverde propeller is het type 6030 (15 centimeter diameter met een pitch van 30) levert onvoldoende thrust om de boot door de barrière te drukken waarbij de boot verder uit het water zou moeten komen. Een andere propeller met 3 bladen en een pitch van 45 is nu besteld. Dat moet het toch echt wel oplossen. (Mijn hele leven niets met propellers te maken gehad, maar er is opnieuw een wereld voor mij open gegaan....)
Wat ik in deze V2 ook heb gedaan, is dat de elektromotor nu in een V8-blok is gemonteerd. Heb een schaal V8-blok op het Internet gevonden en deze helemaal aangepast voor mijn toepassing.

Wel heb ik nog een klein probleem met het binnendringen van het water. De bodem en vloer zijn in principe waterdicht, maar voor het geval dat het toch ergens poreus is, het geheel met een plasticprimer behandeld, en daarna meerdere lagen blanke lak (mat, zodat de kleuren van de print niet verloren gaan, en omdat een legervoertuig nooit hoogglanzend is). Enige plek waar nog een klein beetje water naar binnen dringt is rond de servo's van de roerbesturing, maar daar laat ik nog wel wat lijm bij tussen lopen....
Het enige wat in het resultaat nog ontbreekt is een bescherming rond de propeller. Ik weet nog niet hoe dit op te lossen. Ik denk dat ik het ga proberen met het printen van een gaas.... (Update 18-06-2024: zie ontwerp. Gaas is gemaakt. En ook nog een .50-affuit, een munitie box, en een antenne toegevoegd.)
Helaas nog geen video, maar die gaat zeker nog volgen.