In navolging van de rip-off 4-10, een zelf gebouwde kopie van het VS4-10 Vanquish chassis is het plan opgevat een LCG chassis te ontwerpen en bouwen.
LCG (Low Center of Grafity) chassis' worden ook wel als cheater rig genoemd. LCG auto's vallen op doordat ze zeer laag op de wielen staan. Dit wordt bereikt door de auto bij stilstand ver in de veren te laten zakken en de vorm van de chassisrails. De skid, met (zware)motor en transmissie, is dus ook laag gemonteerd. waardoor zij helpen het zwaartepunt lager te krijgen. Als alle techniek plat op het chassis ligt is er niets dat in de body moet. Die kan dus ook naar beneden (soms zover dat de shocks door de motorkap steken).
Door het lage zwaartepunt zijn deze auto's zeer stabiel wat helpt bij klimmen, dalen en sidehillen. Nadeel is de kleine bodemvrijheid. De skid hangt vrij snel op de grond als je over een teen of wortel rijdt. Hier helpt het dan weer dat de wielen ver kunnen uitveren.
Tot zover de filosofie achter de LCG.
Waarom zelf een chassis ontwerpen? Omdat het kan. Er zijn zat alternatieve chassis' verkrijgbaar; G-speed, BrazenRC, BD, groundfox, Flat Gekko, Negative G, etc. Vaak duur en van ver weg. En zelf bouwen is toch een, wat mij betreft groot deel van de hobby.
Inmiddels bestaat er een (min of meer) rijdend chassis. Ik zal met terugwerkende kracht het proces van de ontwikkeling hier plaatsen.
Teaser pic. Dit is ongeveer de status op dit moment.
LCG chassis 'Lowlander'
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
LCG chassis 'Lowlander'
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
Te beginnen met de rails. Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ heb ik met hulp van Gert-Jan de nodige bestaande rails van andere fabrikanten opgezocht, platgeslagen, nagetekend en over elkaar gelegd.
Oh, daar zit serieus verschil in….
Via diverse websites en facebook pagina’s achterhaald wat de verschillende filosofieën achter de ontwerpen waren en dit terug gebracht tot een ontwerp waarmee ik uit de voeten zou moeten kunnen.
Dingen die ik er in wilde hebben:
- Chassis rails uit Aluminium, G10 (glasfiber laminaat) of carbon. Overige delen dienen uit een 3d printer gepeuterd te kunnen worden.
- Angled skid; wat helpt bij het vooruit glijden over obstakels.
- Zowel rechte als portal assen moeten eronder kunnen. (SCX10-2 en TRX4 voor nu)
- Verschillende transmissies moeten passen; Voor nu zijn SCX10-1, -2 en Element Stealth mogelijk. TRX4 transmissie…. Is een dingetje volgt wellicht nog
- Op rijhoogte de links horizontaal, waarbij nog enige positieve veerweg (up travel) mogelijk is.
- Verschillende montage punten voor servo- en panhardmounts en batterijhouder.
- Verschillende montage punten voor de upper links; zodat anti-squat en anti-dive te tunen zijn.
- Vaste shocktowers met veel montage opties. Hiermee zijn rijhoogte, veerweg en veerstijfheid nauwkeuriger aan te passen.
Mijn rij ervaring met dit soort auto’s is beperkt. Dus wat de effecten zijn van bijvoorbeeld een bepaalde anti-squat waarde kan ik alleen theoretisch aangeven. Het inbouwen van verschillende opties maakt dat dit aan te passen als dat (na testen en met meer ervaring) gewenst is.
Met dit wensenlijstje en een brainstorm sessie met GJ is het eerste railontwerp gekneed.
In de digitale omgeving zijn achtereen volgens ook de eerste versies van skid, servomount, braces, bumpers en sliders ontworpen.
Maar een digitaal chassis laat zich lastig op reallife assen monteren. Wat best handig kan zijn om te kunnen controleren of alles vrijloopt qua veerwegen, besturing, aandrijfassen.
Om zeker te zijn van een werkend chassis als Ik de balken uit aluminium laat snijden heb ik alle delen, inclusief rails, geprint in PLA+.
Na montage van de onderdelen en de verschillende assen zijn door GJ en mij een aantal verbeterpunten gevonden en doorgevoerd in het ontwerp.
Gert-Jan en ik hebben nog even gedebatteerd over het gewenste materiaal. Carbon is erg duur en voor een eerste (prototype) batch best een risico. G10 is qua prijs goed te maar, zeker lokaal, niet te vinden en/ of te laten bewerken.
Blijft Aluminium over. Prijs is oke. Onderdelen kan ik lokaal laten lasersnijden. Aanpassen (zagen/boren) kan in de eigen hobbyhoek.
Point of no return: bij een lokale ijzerboer productie van de rails uitbesteden.]
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
Bestelling is binnen!
Zo om de hoek gaat een stuk rapper als bij AliExpress.
12 rails, 6 setjes opgehaald (3 voor Gert-Jan, 3 voor eigen gebruik). Ze zijn perfect op maat, wel is de afwerking wat grof, met name aan de ‘onderzijde’ waar de laser door de plaat komt. Niets wat met een vijltje of schuurpapiertje niet op te lossen is.
Snel kijken of de geprinte onderdelen ,die op het wiebelige plastic chassis af geprobeerd zijn, ook op de Aluminium versie toepasbaar zijn.
De SCX10-2 assen en transmissie, waar het initiële ontwerp op gebaseerd is, vallen boven verwachting goed op hun plek. Een geïmproviseerde batterijhouder laat de batterij hoger liggen dan gewenst. Die gaat opnieuw.
Na wat klunsen met de shocks is de rijhoogte wel in orde (1/2 droop, vlakke links). Waarbij opgemerkt moet worden dat op dit moment rechte assen gemonteerd zijn. Voor een zelfde rij-, chassishoogte zal de as in geval van portals hoger in het frame moeten vallen. Hmm.
Hoe komen we daar achter? Nog een bouwen…. Met TRX-4 assen. Op het eerste oog lijken deze ook redelijk te passen.
Kortere shocks zouden wel lekker zijn. Die heb ik niet. Dan maar veren van de bestaande shocks af: 100% droop. Daar ga ik niet mee rijden, maar voor nu werkt het prima.
Hiermee komt, ook met portals, de het chassis op een acceptabele hoogte. Maar de stuur links lopen nu behoorlijk met elkaar klem.
Servo mount moet anders. Ik had al 2 versies; 1 dubbele, voor stuur- en winch servo naast elkaar en een met een platgelegde servo. Tadaah! de ‘platte’ mount past wel met minimale aanpassingen.
Uitgangspunt is dat ik zoveel mogelijk standaard onderdelen wil gebruiken en de TRX heeft een heel korte upperlink aan de voorkant. Daar moet een extra gaatje voor komen. Achter zijn de upper links eigenijk te lang. Zo veel dat een extra mount op het chassis geen optie is de links lopen tegen de transmissie aan. Conclusie: Standaard Upper links achter zijn niet te gebruiken hiervoor zal ik kortere moeten maken.
Tevens heb ik een beginnetje gemaakt om de transmissie van de TRX in het chassis te passen. Wat een klereding is dat! Ik vond al verdacht weinig voorbeelden van mensen die iets dergelijks al geprobeerd hadden. Enige serieuze ontwerp op Thingiverse heb ik geprint en ik was niet onder de indruk. Rare ontwerp keuzes, flimsy resultaat. Hier zit huiswerk. Kleine plottwist op dit moment. Via wat app verkeer bleken een aantal mensen geïnteresseerd in een bouwpakket. Beide waren voornemens ( en ikzelf ook) een SCX10 ( of Element) transmissie te gebruiken. Op dit moment besloot ik deze ‘pakketten’ met voorrang klaar te maken voor uitlevering en de terrortransmissie links te laten liggen.
Inderdaad: op dit moment zijn er 2 chassis' verkocht. Klinkt bijna professioneel.
Bij voldoende interesse wil ik nog een batch rails laten maken en printdelen kunnen ofwel als file ofwel als geprint onderdeel geleverd worden.
Nou bied ik geen garanties. Het hele ding is nog in ontwikkeling. (Ik ga ook niet lullig doen als iets niet past of werkt, da's voor mij een deel van de hobby. In veel gevallen passen de onderdelen. Met exotisch assen en/of transmissie kan je wel eens vast lopen.
Ik vraag ook niet de hoofdprijs. Kostprijs en een fooi. Als ik er een setje wielen of schokdempers aan overhoud: top!
Mocht je interesse hebben doe even een pb of een appje.
Zo om de hoek gaat een stuk rapper als bij AliExpress.
12 rails, 6 setjes opgehaald (3 voor Gert-Jan, 3 voor eigen gebruik). Ze zijn perfect op maat, wel is de afwerking wat grof, met name aan de ‘onderzijde’ waar de laser door de plaat komt. Niets wat met een vijltje of schuurpapiertje niet op te lossen is.
Snel kijken of de geprinte onderdelen ,die op het wiebelige plastic chassis af geprobeerd zijn, ook op de Aluminium versie toepasbaar zijn.
De SCX10-2 assen en transmissie, waar het initiële ontwerp op gebaseerd is, vallen boven verwachting goed op hun plek. Een geïmproviseerde batterijhouder laat de batterij hoger liggen dan gewenst. Die gaat opnieuw.
Na wat klunsen met de shocks is de rijhoogte wel in orde (1/2 droop, vlakke links). Waarbij opgemerkt moet worden dat op dit moment rechte assen gemonteerd zijn. Voor een zelfde rij-, chassishoogte zal de as in geval van portals hoger in het frame moeten vallen. Hmm.
Hoe komen we daar achter? Nog een bouwen…. Met TRX-4 assen. Op het eerste oog lijken deze ook redelijk te passen.
Kortere shocks zouden wel lekker zijn. Die heb ik niet. Dan maar veren van de bestaande shocks af: 100% droop. Daar ga ik niet mee rijden, maar voor nu werkt het prima.
Hiermee komt, ook met portals, de het chassis op een acceptabele hoogte. Maar de stuur links lopen nu behoorlijk met elkaar klem.
Servo mount moet anders. Ik had al 2 versies; 1 dubbele, voor stuur- en winch servo naast elkaar en een met een platgelegde servo. Tadaah! de ‘platte’ mount past wel met minimale aanpassingen.
Uitgangspunt is dat ik zoveel mogelijk standaard onderdelen wil gebruiken en de TRX heeft een heel korte upperlink aan de voorkant. Daar moet een extra gaatje voor komen. Achter zijn de upper links eigenijk te lang. Zo veel dat een extra mount op het chassis geen optie is de links lopen tegen de transmissie aan. Conclusie: Standaard Upper links achter zijn niet te gebruiken hiervoor zal ik kortere moeten maken.
Tevens heb ik een beginnetje gemaakt om de transmissie van de TRX in het chassis te passen. Wat een klereding is dat! Ik vond al verdacht weinig voorbeelden van mensen die iets dergelijks al geprobeerd hadden. Enige serieuze ontwerp op Thingiverse heb ik geprint en ik was niet onder de indruk. Rare ontwerp keuzes, flimsy resultaat. Hier zit huiswerk. Kleine plottwist op dit moment. Via wat app verkeer bleken een aantal mensen geïnteresseerd in een bouwpakket. Beide waren voornemens ( en ikzelf ook) een SCX10 ( of Element) transmissie te gebruiken. Op dit moment besloot ik deze ‘pakketten’ met voorrang klaar te maken voor uitlevering en de terrortransmissie links te laten liggen.
Inderdaad: op dit moment zijn er 2 chassis' verkocht. Klinkt bijna professioneel.
Bij voldoende interesse wil ik nog een batch rails laten maken en printdelen kunnen ofwel als file ofwel als geprint onderdeel geleverd worden.
Nou bied ik geen garanties. Het hele ding is nog in ontwikkeling. (Ik ga ook niet lullig doen als iets niet past of werkt, da's voor mij een deel van de hobby. In veel gevallen passen de onderdelen. Met exotisch assen en/of transmissie kan je wel eens vast lopen.
Ik vraag ook niet de hoofdprijs. Kostprijs en een fooi. Als ik er een setje wielen of schokdempers aan overhoud: top!
Mocht je interesse hebben doe even een pb of een appje.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
-
- Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 aug 2021 18:08
- Locatie: wapenveld
x 1
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
ik heb je een pb gestuurd, maar zie dat dat niet verzonden is... ik wil er graag 1 afnemen
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
x 1
x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
Ondertussen heb ik alweer twee Lowlanders klaar staan
Dodge Power Wagon.


Proline Dodge Power Wagon body, RC Speedshop
Metalen AR45 assen van Ali
313mm linkset van Ali
Element Stealth X gearbox met overdrive/underdrive, RC Speedshop
1450 brushless outrunner
45A BLHeli_32 ESC
5A UBEC
313mm wielbasis
120mm banden
Toyota Stout


Carisma Coyote body (Toyota Stout) van Tim gekregen
Redcat Gen8 assen van Garry gekregen
313 linkset van Ali (beetje verbouwd)
SCX10.2 gearbox clone van Ali
1800KV brushless outrunner
45A BLHeli_32 ESC
5A UBEC
290mm wielbasis
105mm banden

Dodge Power Wagon.


Proline Dodge Power Wagon body, RC Speedshop
Metalen AR45 assen van Ali
313mm linkset van Ali
Element Stealth X gearbox met overdrive/underdrive, RC Speedshop
1450 brushless outrunner
45A BLHeli_32 ESC
5A UBEC
313mm wielbasis
120mm banden
Toyota Stout


Carisma Coyote body (Toyota Stout) van Tim gekregen
Redcat Gen8 assen van Garry gekregen
313 linkset van Ali (beetje verbouwd)
SCX10.2 gearbox clone van Ali
1800KV brushless outrunner
45A BLHeli_32 ESC
5A UBEC
290mm wielbasis
105mm banden
Printjunkie

- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
Inmiddels op SCX-assen chasssis een body geknutseld en voorzichtig een rondje gereden.
Lijkt het prima te doen. Er loopt niets aan of stroef. Body is nog ongeschilderd dus nog geen extreme obstakels geprobeerd. Wel zal de body serieus verknipt moeten worden en dan nog zal er wel een wieltje de body raken. To be expected.
Daarnaast de bouwpakketten geoptimaliseerd, voor zover mogelijk met de beperkte rijervaring.
Naast het extra gaatje voor de upper front link heb ik ook extra gaatjes voorzien voor een verbeterde batterijhouder. En aan de achterzij extra gaatjes voor, in mijn geval, body- en rolkooimount, maar hier zou ook een batterijgeplaatst kunnen worden.
Hiervoor een malletje gemaakt zodat ik de bouwpakketchasssis’ kan voorzien van de gaten in alle rails op exact de zelfde plaats boor en de printdelen dus perfect passen.
Gertjan was er achter gekomen dat de skid breedte wat aan de krappe kant is als je met de transmissie gaat schuiven. Hierop zijn alle print delen 2mm breder gemaakt. Lijkt niet veel, maar kennelijk werkt het beter.
Vervolgens het eerste ‘op bestelling’ chassis geprint. Oddly satifying als je de onderdelen van de printer pakt en het feilloos in elkaar past.
Op de post het spul!
En weer eens wat aan de gang met met mijn eigen chassis. Ook mijn eigen auto ga ik op TRX assen zetten. Met 4WS. Wat weer een extra complicerende factor blijkt.
Het chassis is op gebouwd met prototype prints en oude versies van de onderdelen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Metaalwerk nu. Voorbumper en rolkooi. De voorbumper vormt tegelijk onderdeel van het scharnier waarop de body naar voren klapt. De rolkooi is minimaal maar stevig genoeg om constructief te zijn. Ik speel nog met de gedachte om de zijden van de pick-up bak er op te bouwen maar dat is niet zinnig als door de 4WS 80% moet worden weggeknipt. Hmm.
Nu het ding maar eens rijdend maken. De outrunner combo lag al klaar. Na dit pakketje en ontvanger op ongeveer de juiste locatie te hebben gety-ript een zien hoe het ding rolt. Het rolt….langzaam. De set up is gelijk aan die ik op de SCX assen had maar de TRX portals hebben een extra vertraging van 1:2.3. Sneller motortje en grotere pinion zijn voorhanden mocht dat nodig blijken.
Lijkt het prima te doen. Er loopt niets aan of stroef. Body is nog ongeschilderd dus nog geen extreme obstakels geprobeerd. Wel zal de body serieus verknipt moeten worden en dan nog zal er wel een wieltje de body raken. To be expected.
Daarnaast de bouwpakketten geoptimaliseerd, voor zover mogelijk met de beperkte rijervaring.
Naast het extra gaatje voor de upper front link heb ik ook extra gaatjes voorzien voor een verbeterde batterijhouder. En aan de achterzij extra gaatjes voor, in mijn geval, body- en rolkooimount, maar hier zou ook een batterijgeplaatst kunnen worden.
Hiervoor een malletje gemaakt zodat ik de bouwpakketchasssis’ kan voorzien van de gaten in alle rails op exact de zelfde plaats boor en de printdelen dus perfect passen.
Gertjan was er achter gekomen dat de skid breedte wat aan de krappe kant is als je met de transmissie gaat schuiven. Hierop zijn alle print delen 2mm breder gemaakt. Lijkt niet veel, maar kennelijk werkt het beter.
Vervolgens het eerste ‘op bestelling’ chassis geprint. Oddly satifying als je de onderdelen van de printer pakt en het feilloos in elkaar past.
Op de post het spul!
En weer eens wat aan de gang met met mijn eigen chassis. Ook mijn eigen auto ga ik op TRX assen zetten. Met 4WS. Wat weer een extra complicerende factor blijkt.
Het chassis is op gebouwd met prototype prints en oude versies van de onderdelen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Metaalwerk nu. Voorbumper en rolkooi. De voorbumper vormt tegelijk onderdeel van het scharnier waarop de body naar voren klapt. De rolkooi is minimaal maar stevig genoeg om constructief te zijn. Ik speel nog met de gedachte om de zijden van de pick-up bak er op te bouwen maar dat is niet zinnig als door de 4WS 80% moet worden weggeknipt. Hmm.
Nu het ding maar eens rijdend maken. De outrunner combo lag al klaar. Na dit pakketje en ontvanger op ongeveer de juiste locatie te hebben gety-ript een zien hoe het ding rolt. Het rolt….langzaam. De set up is gelijk aan die ik op de SCX assen had maar de TRX portals hebben een extra vertraging van 1:2.3. Sneller motortje en grotere pinion zijn voorhanden mocht dat nodig blijken.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: LCG chassis 'Lowlander'
In het hoofdstukje optimalisatie wil ik nog kijken of ik de antisquat en antidive goed heb gegokt.
https://www.crawlpedia.com/4_link_suspension.htm
In bovenstaande link staat (in het engels) uitgelegd wat het is, wat het doet en hoe je het aanpast. Ga je er al trailend met je 1/10 karretje wat van merken? Waarschijnlijk niet, maar ik ben zo’n nerd…..
Uit het document haal ik dat ik voor een anti-squat van 100 tot 130% ga en een anti-dive van 100% of iets daarboven.
Eerste vereiste is het achterhalen van het zwaartepunt van de auto.
Dit kan je doen door de auto op te hangen aan verschillende punten en foto’s te maken. In alle gevallen ligt het zwaartepunt recht onder het touwtje waar de auto aan hangt.
Door de lijnen van de verschillende touwtjes op de foto door te trekken en uiteindelijk in één foto te combineren zal het kruispunt van de verschillende lijnen het zwaartepunt aangeven. Althans dat is de theorie.
In de praktijk… nou ja. Daar ongeveer dus.`
Met dit zwaartepunt kan ik de 100% Anti-squat lijn bepalen.
De gele stip is het zwaartepunt. een horizontale lijn (geel) daar doorheen geeft, icm de lokatie van de vooras (groene stippellijn) en het punt waar normaal de achterwielen de grond raken de 100% anti squat lijn (groen).
Als het fictieve punt waar de upper- en lowerlinks kruizen (Blauwe cirkel, inertie punt) op de groene lijn ligt: 100% anti-squat.
Eronder: <100%. Erboven: >100%
Het rode lijntje is 100%, het rode stippellijntje ongeveer een derde daarvan. bij elkaar dus ronde de 130%. Niet gek voor een gokje.
Als ik de anti-squat op 100% wil hebben zal ik de upperlinks dus hoger op het chassis moeten monteren. Wel kortere links maken dan want als ik de links 1 gat recht omhoog verplaats verplaatst de blauwe cirkel nog verder naar voren en heb ik een <100% antisquat.
Experimentje binnenkort?
https://www.crawlpedia.com/4_link_suspension.htm
In bovenstaande link staat (in het engels) uitgelegd wat het is, wat het doet en hoe je het aanpast. Ga je er al trailend met je 1/10 karretje wat van merken? Waarschijnlijk niet, maar ik ben zo’n nerd…..

Uit het document haal ik dat ik voor een anti-squat van 100 tot 130% ga en een anti-dive van 100% of iets daarboven.
Eerste vereiste is het achterhalen van het zwaartepunt van de auto.
Dit kan je doen door de auto op te hangen aan verschillende punten en foto’s te maken. In alle gevallen ligt het zwaartepunt recht onder het touwtje waar de auto aan hangt.
Door de lijnen van de verschillende touwtjes op de foto door te trekken en uiteindelijk in één foto te combineren zal het kruispunt van de verschillende lijnen het zwaartepunt aangeven. Althans dat is de theorie.
In de praktijk… nou ja. Daar ongeveer dus.`
Met dit zwaartepunt kan ik de 100% Anti-squat lijn bepalen.
De gele stip is het zwaartepunt. een horizontale lijn (geel) daar doorheen geeft, icm de lokatie van de vooras (groene stippellijn) en het punt waar normaal de achterwielen de grond raken de 100% anti squat lijn (groen).
Als het fictieve punt waar de upper- en lowerlinks kruizen (Blauwe cirkel, inertie punt) op de groene lijn ligt: 100% anti-squat.
Eronder: <100%. Erboven: >100%
Het rode lijntje is 100%, het rode stippellijntje ongeveer een derde daarvan. bij elkaar dus ronde de 130%. Niet gek voor een gokje.
Als ik de anti-squat op 100% wil hebben zal ik de upperlinks dus hoger op het chassis moeten monteren. Wel kortere links maken dan want als ik de links 1 gat recht omhoog verplaats verplaatst de blauwe cirkel nog verder naar voren en heb ik een <100% antisquat.
Experimentje binnenkort?
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten