Als kanttekening. De velgen en banden zijn een aparte keuze in gemaakt bij de Sherpa. Buitenkant is 1.9" formaat, binnenkant is 2.2" formaat. Voordeel is veel vrije ruimte rondom de portals. Nadeel is dat je nu een band hebt waar geen alternatief voor is. Het is normaal gesproken of geheel 1.9" of geheel 2.2". Geen mix.
Dus als je wilt vervangen dan zul je velgen en banden moeten vervangen. Iets om even rekening mee te houden. En qua velgkeuze opletten dat je genoeg ruimte houd om de portals vrij te houden.
Keuze voor de 775 motor is ook ongebruikelijk. Ook hier niets mis mee. Maar er is weinig after market aanbod in 775 motoren voor crawlers. Dus zal je al gauw moeten terug gaan naar 550 formaat.
Dit alles alleen van belang bij upgraden.
Dan prijs. Sherpa is ongeveer 449 euro. Sherpa Pro ongeveer 599 euro.
150 euro meer levert je dus met name een grotere motor op, een 1080 ESC, een interieur met rijder, volledig uitgerust met metalen tandwielen inclusief servo en stalen aandrijfassen. Best veel upgrades voor 150 euro.
Aan de andere kant. Dat is wel een prijs voor de Sherpa Pro die je aardig op Traxxas TRX-4 en Axial SCX10 III prijs niveau brengt.
Een Axial SCX10 III Jeep JL Wrangler kit is al te vinden voor ongeveer 335 euro, vergelijkbare body met licentie en je kan zelf de electronica en upgrades bepalen. Richting 599 euro valt er dan best een heel eind te komen. Zeker voor wie al meer RCs heeft. Dan heb je zeer waarschijnlijk al een zender en ontvanger.
Maar ook in vergelijking met de Axial SCX10 III Jeep JL Wrangler RTR vind ik het een lastige. Ook 599 euro.
Voor mijn gevoel had zowel de Sherpa als de Sherpa Pro 100 euro lager in prijs moeten zijn.
Lang verhaal kort. Persoonlijk zou ik eerder als ik nu zou moeten kiezen toch de Axial kiezen.
Maar ik vind de onderdelen levering en aftermarket support op de lange termijn belangrijk en dat zou 1 factor zijn die ik zwaar zou laten meewegen. Met 4 rijders in het gezin wil je gewoon snel kunnen repareren.
Plus ik heb nog alle electronica liggen. En dan is de Axial kit de betere keuze. Zeker omdat er vanuit 599 euro t.o.v. kit voor 335 euro genoeg budget overblijft om de Axial ook op zelfde specs te krijgen.
Ik zou overigens als budget een rol speelt zeker ook naar MST of Carisma RC kijken. Hebben ook leuke opties voor minder geld als de Sherpa.
Wat je ook kiest. Veel plezier ermee!
Ik hoop dat je ondanks dat ik zelf geen Sherpa heb toch wat aan bovenstaande informatie hebt. Ik heb me er wel in verdiept

.