Bericht
door Wouterb » 22 sep 2021 12:19
Beetje afhankelijke van hoe je ermee gaat rijden.
Welke batterijen ga je gebruiken.
Ga er voor het gemak even van uit dat je en 1/10 auto besteld hebt.
Brushless is zuiniger en in de basis krachtiger. Sensorloos wil je niet. Bij zeer lage toerentallen (starten en langzaam rijden) gaan deze stotteren. Een sensor lost dat digitaal op. Het meet de stand van de rotor tov de magneten en stuurt op basis daarvan de spoelen aan. Sensorloos dieet een aanname en als de rotor tussen 2 magneten staat weer ie ff niet welke kant ie op moet; stotteren.
Brushed is simpeler en goedkoper. Heeft een inherent soepele startup en low speed control.
Daarnaast kan een brushed motor onderwater gewoon draaien (modder kan, maar goed naspoelen met schoon water).
Voor crawlen in natte omgevingen (Nederland?) Houdt ik het liefst bij brushed. 35T op 3s. Ik heb regelmatig bagger tot aan de ruitenwissers. Hoe schoon je de motor ook houdt, van modder gaan ze stuk. Ik ga ervan uit dat ik jaarlijks de (€15) motor vervang. (Soms 2jaar, soms 3 maanden).
Gecombineerd met een een 1080WP (€45) wat mij betreft top.
Ik rijdt ook brushless (2700Kv, sensored en een mambaX) aanzienlijk krachtiger en sneller, maar alleen in droge is matig natte ritjes. Sensor vindt water niet leuk.
- Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
- Dustin (22 sep 2021 12:24)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)