Toch wilde ik meer, of beter gezegd, ik wilde helemaal zelf wat gaan bouwen. Een andere bouwpakket zag ik niet als voldoende uitdaging. Het moest wel een 1:10 RC worden maar dan een die niet als bouwpakket te koop is. En het moest een truck worden. Als fan van Parijs Dakar was een keuze snel gemaakt : de Kamaz 4326 Dakar 2012.
Om de schaal te behouden ben ik op zoek gegaan naar Blue Prints van de 4326. Dat was (en bleef) een uitdaging. De fabriek van Kamaz staat achter de Oral in perm, Rusland. Gelukkig had ik een Russische leidinggevende die voor mij - telefonisch - contact met de fabriek opgenomen had. Niet dat dit ook maar tot enig resultaat leidde : ik hoorde - on nog veel erger - ik kreeg niets. Ook het herhaaldelijk versturen van E-mails resulteerde in niets. Dan maar het internet op. Dar vond ik de nodige informatie op basis waarvan ik kon gaan rekenen en bouwen.
Het chassis zou van aluminium worden maar dan moest het chassis - om hele lastige buig- en lasconstructies van het aluminium profiel te voorkomen - recht zijn. De 2012-variant van de Kamaz 4326 Dakar voldeed aan deze wens/behoefte
Op basis van de informatie uit de afbeeldingen ben ik de verschillende dimensies van het chassis e.d. gaan berekenen. De afbeeldingen waren geen Blue Prints schaal 1 op 1

Het basis chassismateriaal is dus aluminium koker-profiel (25x15mm). Deze heb ik op lengte (67cm) gezaagd en verder tot een chassis verwerkt. Hierbij wat foto's m.b.t. de bouw van het chassis :