Een verslag van een bijna geheel 3D geprinte truck. Het project dat bij mij al een zeer lange tijd loopt en waarschijnlijk nog wel de nodige uurtjes gaat kosten.
Preproloog.
Na een paar winterseizoenen een beginners cursus 3D tekenen intern de VaarGroeP Flevoland gevolgd te hebben had ik nog steeds geen toepassing voor mijn opgedane kennis. Tot het moment dat de cursus leider, Frans van der Linden, zijn 3D geprinte Calypso (de boot van Jacques Cousteau en zijn onderzoeksteam) toonde. Heb je dat allemaal zelf getekend Frans? Nee joh, dit is een aangepast model zo als ik die op www.thingiverse.com heb gevonden, was het antwoord dat ik kreeg. Na het bestuderen van thingiverse, was ik om. Ik zag heel veel toepassingen / mogelijkheden op zowel scheepsmodelbouw als crawler/scaler gebied. Midden december 2018 werd er dan ook een Ender 3 printer besteld. Het feest kan beginnen dacht ik. . . .
Ondertussen begonnen bij mij ook weer de Dakar kriebels te komen zo aan het einde van het jaar. Héé, had ik niet een prachtige Kamaz op thingiverse gezien? Het besluit om deze truck te gaan bouwen was dan ook rap genomen. Printen, plakken, schroeven en rijden? Nee, zo simpel ging het dus even niet. Meer hier over kun je lezen bij “het model”, maar eerst even de echte truck voorstellen.
De 43509 Kamaz!

In 2016 introduceerde het KAMAZ-master sports team een rally truck met een neus en kreeg type nummer, 43509. Zouden ze met deze truck een nog fellere concurrentie strijd aan kunnen gaan met de Nederlandse teams? Tot op heden is hij nog niet, in de Dakar, aan de start verschenen. In de Silkway rally presteert hij goed! Tijdens de rally verslagen van 2020 is reeds gespeculeerd dat de 43509 in 2021 aan de start van de Dakar zou verschijnen. Graag zou ik hem in de strijd met IVECO en MAZ zien.
Zomaar even een paar basis specificaties van deze 4x4 aangedreven truck.
Lengte : 6900 cm.
Hoogte : 3050 cm.
Breedte : 2550 cm.
Spoorbreedte : 2155 cm.
Wielbasis : 4300 cm.
Gewicht zonder brandstof : 8900 kg.
Beladen 10200 kg.
Motor : Caterpillar C13 (6 cill) / Gyrtech 12.5 rally
Vermogen : 980 pk bij 2200 rpm
Banden : Michelin xzl 14R20
Schokdempers : van het Nederlandse REIGER
Dan nog enige foto’s en video’s ter ondersteuning van mijn keuze om te beginnen aan de bouw van mijn Kamaz.

Van vrachtwagen merken en hun modellen heb ik niet echt kaas gegeten. Dus ik dacht middels de 43509 met een pure Kamaz te maken te hebben. Mijn verbazing was dan ook echt groot toen ik een foto zag, waarop iemand van Mercedes en Kamaz elkaar de hand schudden, staande voor een 43509. Een deal was gesloten. . . .Ik hoefde dan ook niet lang te zoeken voordat ik foto’s vond van de Mercedes Zetros. Vandaar ook de verwijzing in de titel van dit verslag. Eveneens een geweldig mooie vrachtwagen trouwens.

De beloofde video’s;
Kamaz Master Team - New Truck 2016 :
Ко дню команды "КАМАЗ-мастер" июль 2015 : (vanaf 4:38)
New KAMAZ MASTER Dakar Rally Raid truck with hood :
Niet zomaar een stofwolk :
1000HP 10-Ton Kamaz Dakar Truck Going Sideways Up The Goodwood Hill | 12.5 Liter Diesel V8
2.609.060 weergaven•20 jul. 2019 :
КАМАЗ против ЛАМБОРГИНИ!!! Эдуард Николаев и Мэд Майк :
Ben jij ook zo’n iemand die zich aan de langzaam optrekkende truck’s ergert? :
Внешний обзор капотного гоночного грузовика КАМАЗ-43509 :
NEW KAMAZ CAB TRUCK 2016 - FIRST TEST DRIVE ON DESERT AT SILK WAY RALLY 2016 :
Tot zover eerst maar even, het verhaal is voorlopig nog niet ten einde!