Maltec Toyota LC70
-
- Member
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 mei 2020 19:11
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Maltec Toyota LC70
Ik was me al een tijdje aan het orienteren op crawlers en uiteindelijk gestart met de aankoop van een tweedehands MST CMX chassis. Dit was de variant met de lange wielbasis van 275mm, origineel geleverd met de chevrolet C10 body als RTR kit (ik heb alleen het chassis met de MST ESC overgenomen en een niet originele motor). Dit leek me een goede basis voor een scale crawler.
Voor het project besloten om voor een killerbody Toyota LC70 te gaan. Inspiratie voor dit project is de Maltec overlanding LC70.
Dit hield in de wielbasis verder verlengen tot 313mm. Hiervoor zelf linkjes gemaakt van messing buisjes met draadeinden. Ook de aandrijfas langer gemaakt met de originele MST driveshaft onderdelen (MST230090). Daarnaast heb ik de servo naar het chassis verplaatst en er gelijk een panhard setup van gemaakt. Dit met een 3D geprint onderdeel wat eenvoudig op internet te vinden was. Toen begon het proces van het plaatsen van de body op het chassis.
Hier is nog het achtergedeelte te zien gebaseerd op de grootste Maltec variant. besloten om toch voor de kleinere variant te gaan omdat ik die beter vind passen. De cabine van de LC70 wordt met magneetjes geplaatst aan de voorkant. In het midden zit een steun die er ook voor zorgt dat de body precies in het midden komt.
Dat begint er al aardig op te lijken. Met styreen platen de achterkant gemaakt.
In de achtergrond kan je het "dakje" nog zien voor het achterdeel, deze kan echter weer de prullenbak in. Dit krijg ik nog niet mooi passend en hier zal ik iets anders voor moeten verzinnen. Het achterdeel steunt aan de voorkant op de rand van de cabine en wordt met twee kleine klemmen vastgezet. De accu ligt op het chassis achter de cabine in de accutray en hier steunt het achterdeel ook op tussen de wielkasten. Daarnaast schuift het ook tussen het chassis aan de achterkant. Zodoende is er een mooie vormsluiting. Ik verwacht er niet mee te kunnen "rallyrijden" maar het zal in de praktijk straks moeten blijken hoe goed de cabine blijft zitten. Eerste testritjes lijken goed te gaan.
Kleur blijft in eerste instantie wit. Ik ben net begonnen met de hobby en wil het spuiten eerst oefenen op de achterkant.
Things to do (verwacht niet dat dit binnen een paar weken klaar is, proces tot nu toe is eind zomer 2019 gestart):
- dakje maken voor de achterkant (constructie voor verzinnen).
- details achter als raampjes deuren (idee is dunne styreen strips voor contouren).
- accessoires plaatsen/fabriceren (rijplaat aan de zijkant, krik, jerrycan etc. daarnaast nog een rekje op het dak van de cabine voor een reservewiel en kistje voor gereedschap).
- afwerking.
Ervaringen zover. Het is een genot om aan de killerbody te werken, goede set. Ook het MST chassis ziet er goed uit en het is prettig om hieraan te werken (enige ervaring uit het verre verleden zijn Tamiya sets). Het werken met styreen is nieuw voor mij. Ik verwacht dat het netjes afwerken nog wel wat werk gaat kosten (Tamiya putty is het beste aan te raden als plamuur)? Tips of opmerkingen? Ik hoor het graag.
Groeten,
Berend
Voor het project besloten om voor een killerbody Toyota LC70 te gaan. Inspiratie voor dit project is de Maltec overlanding LC70.
Dit hield in de wielbasis verder verlengen tot 313mm. Hiervoor zelf linkjes gemaakt van messing buisjes met draadeinden. Ook de aandrijfas langer gemaakt met de originele MST driveshaft onderdelen (MST230090). Daarnaast heb ik de servo naar het chassis verplaatst en er gelijk een panhard setup van gemaakt. Dit met een 3D geprint onderdeel wat eenvoudig op internet te vinden was. Toen begon het proces van het plaatsen van de body op het chassis.
Hier is nog het achtergedeelte te zien gebaseerd op de grootste Maltec variant. besloten om toch voor de kleinere variant te gaan omdat ik die beter vind passen. De cabine van de LC70 wordt met magneetjes geplaatst aan de voorkant. In het midden zit een steun die er ook voor zorgt dat de body precies in het midden komt.
Dat begint er al aardig op te lijken. Met styreen platen de achterkant gemaakt.
In de achtergrond kan je het "dakje" nog zien voor het achterdeel, deze kan echter weer de prullenbak in. Dit krijg ik nog niet mooi passend en hier zal ik iets anders voor moeten verzinnen. Het achterdeel steunt aan de voorkant op de rand van de cabine en wordt met twee kleine klemmen vastgezet. De accu ligt op het chassis achter de cabine in de accutray en hier steunt het achterdeel ook op tussen de wielkasten. Daarnaast schuift het ook tussen het chassis aan de achterkant. Zodoende is er een mooie vormsluiting. Ik verwacht er niet mee te kunnen "rallyrijden" maar het zal in de praktijk straks moeten blijken hoe goed de cabine blijft zitten. Eerste testritjes lijken goed te gaan.
Kleur blijft in eerste instantie wit. Ik ben net begonnen met de hobby en wil het spuiten eerst oefenen op de achterkant.
Things to do (verwacht niet dat dit binnen een paar weken klaar is, proces tot nu toe is eind zomer 2019 gestart):
- dakje maken voor de achterkant (constructie voor verzinnen).
- details achter als raampjes deuren (idee is dunne styreen strips voor contouren).
- accessoires plaatsen/fabriceren (rijplaat aan de zijkant, krik, jerrycan etc. daarnaast nog een rekje op het dak van de cabine voor een reservewiel en kistje voor gereedschap).
- afwerking.
Ervaringen zover. Het is een genot om aan de killerbody te werken, goede set. Ook het MST chassis ziet er goed uit en het is prettig om hieraan te werken (enige ervaring uit het verre verleden zijn Tamiya sets). Het werken met styreen is nieuw voor mij. Ik verwacht dat het netjes afwerken nog wel wat werk gaat kosten (Tamiya putty is het beste aan te raden als plamuur)? Tips of opmerkingen? Ik hoor het graag.
Groeten,
Berend
-
- Member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 09 feb 2020 20:10
- Locatie: Astene
- Gegeven waarderingen: 24 keren
- Ontvangen waarderingen: 83 keren
- Rctecto
- Donateur
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 19 sep 2018 17:49
- Locatie: Woerden
x 6
- Gegeven waarderingen: 131 keren
- Ontvangen waarderingen: 91 keren
Re: Maltec Toyota LC70
Mooi project. Ik ga het volgen.
Voor plamuur gebruik ik Tamiya putty. Liefst de oude grijze (basic type), maar die is wat moeilijk te verkrijgen. Mr. White putty R gebruik ik ook voor waar meer vloeibare vulling nodig is.
Andere merken doen het vast ook, maar deze werken in elk geval prettig.
Spuiten is overigens niet moeilijk, mits goed voorbereid en onder goed omstandigheden.
Voor plamuur gebruik ik Tamiya putty. Liefst de oude grijze (basic type), maar die is wat moeilijk te verkrijgen. Mr. White putty R gebruik ik ook voor waar meer vloeibare vulling nodig is.
Andere merken doen het vast ook, maar deze werken in elk geval prettig.
Spuiten is overigens niet moeilijk, mits goed voorbereid en onder goed omstandigheden.
Arjan alias Rctecto
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)
- RC4WD Gelande II / D90
- Tamiya CC01 / Ford F150
- Axial SCX10 II / Jeep Cherokee
- Axial SCX10 I / Toyota LC70 Dual cab
- Boomracing BRX01 / Mercedes G-wagon carry-all (in aanbouw)
- MST CM(f)X / Nissan Patrol K60 (in aanbouw)
- Creepy Crawler
- Member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12 feb 2019 12:29
- Locatie: Cuijk
x 1
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Maltec Toyota LC70
Ik ben wel benieuwd welke lijm je hebt gebruikt.
Carisma SCA-1E Coyote kit
Gmade GS02f Buffalo
Gmade GS02f Buffalo
- Garry
- Donateur
- Berichten: 2378
- Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
- Locatie: Gorinchem
x 10
- Gegeven waarderingen: 80 keren
- Ontvangen waarderingen: 353 keren
Re: Maltec Toyota LC70
Gaaf, lekker bezig geweest [emoji16]
Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: Maltec Toyota LC70
Nice. Mooi project.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
-
- Member
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 mei 2020 19:11
- Locatie: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Maltec Toyota LC70
Onder het motto van waarom niet rommel hergebruiken een poging gedaan om een roofrack te maken. Van de plastic delen die over waren wat stukjes gesneden die als een puzzel mooi samen passen tot een rekje.
Straks nog een paar kleine styreen steuntjes eronder, zwarte kleur erop en dan kan het reservewiel erop samen met een kistje gereedschap. Ik heb even gekeken naar de aftermarket roofrackjes voor de killerbody, maar gezien de hoofdprijs die ze daarvoor vragen vond ik dit eerst wel het proberen waard. Misschien niet perfect, maar straks staat er toch spul op het dakje en vallen de imperfecties waarschijnlijk minder op.
Straks nog een paar kleine styreen steuntjes eronder, zwarte kleur erop en dan kan het reservewiel erop samen met een kistje gereedschap. Ik heb even gekeken naar de aftermarket roofrackjes voor de killerbody, maar gezien de hoofdprijs die ze daarvoor vragen vond ik dit eerst wel het proberen waard. Misschien niet perfect, maar straks staat er toch spul op het dakje en vallen de imperfecties waarschijnlijk minder op.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten