Ter aanvulling. Sluit mij bij @Patrick aan plus hij noemt een goed punt.
De vergelijking met een normale papier printer is wel een goede. Ook die heb je niet voor altijd. En een heel goed voorbeeld en vergelijking is dat ook bij papier printers je ook een soort van gesloten systeem hebt. Elk merk en zelfs daarbinnen per type gebruikt een ander inkt systeem. Met op een gegeven moment, o.a. HP startte daarmee, een chip hierop. Ook hier werd geprobeerd je aan zowel hardware als software kant binnen hun ecosysteem te houden.
Bij elektrisch accu gereedschap is pas laatste jaren een universelere accu oplossing. Maar nog steeds is het daar vrij normaal dat de accu van ene merk niet op andere merk of zelfs types binnen een merk past. Vorm en uitvoering beperken en houden je ook hier binnen een bepaald ecosysteem.
Dus dat is niet nieuw, je proberen binnen een ecosysteem te houden.
Wat dat betreft zijn de beperkingen binnen 3D printers nog vrij beperkt. In de zin van. Filament is gestandaardiseerd, maten filament ook. Dus werking van zeker een FDM 3D printer is in basis nog zelfde. Merk, type en generatie is het nog steeds zelfde principe, hoe de machine uitvoering ook is. Verwarm een plastic draad, pers deze door een kleine spuitmond en middels software maak je er een nieuw object van. In basis een slagroomspuit systeem.
Eigenlijk geld redelijk vergelijkbaar zelfde voor resin printers. Principe vloeistof en een laser is in feite gelijk per merk, type en generatie.
Zelfs de slicers zijn kopien van elkaar. Of een rebrand c.q. doorontwikkeling. Maar ook hier zelfde basis.
Dus op dit moment maakt dit, dat in basis dat alle 3D printers van hetzelfde format, ook hetzelfde doen. In deze periode biedt een Bambu nog steeds meeste waarde voor het geld en de meest gebruiksvriendelijke instap en leercurve in 3D printen.
Voor mij is het een slijtage gebruiksvoorwerp dat een bepaalde houdbaarheid heeft. En weer ooit vervangen zal worden. Ook daarom maak ik mij niet al te druk over de Bambu discussie. Mijn huidige printers worden zoveel gebruikt dat vervanging om de zoveel jaar normaal is.
Mijn printers zijn in feite een vooraf investering in mijn hobby en huishouden. Het scheelt mij over de jaren veel aan aankopen en ik kan maatwerk ontwerpen en 3D printen zonder al teveel wachttijd m.b.t. levertijd. Daarnaast 3D print ik regelmatig voor anderen om zo de aanschaf van de 3D printers weer terug te verdienen.
Er zijn niet veel apparaten waar dat mee kan.
3D printer - Bomen, Bos - how to start
- Cesco
- Donateur
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Re: 3D printer - Bomen, Bos - how to start
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
- Mole-NLD
- Donateur
- Gegeven waarderingen: 279 keren
- Ontvangen waarderingen: 62 keren
Bedankt allemaal, erg waardevolle info. Ik heb inmiddels al weer wat rondgekeken, de 'anti-bambu' toch n beetje naast me neer proberen leggen. (is nog niet 100% gelukt, maar heb ze in ieder geval niet meer verbannen uit mn zoekveld)
De Prusa Core One is natuurlijk een prachtig alternatief... Maar praktisch 2x zo duur.
Hoe staan jullie dan over tegen een Bambu kloon van Creality: de Hi-Combo?
Wat mij wel enorm trekt aan het 'bambu' merk is het hoge plug en play gehalte.
Dat schijnt naar ik lees en zie bij creality toch vaak anders te zijn.
De Prusa Core One is natuurlijk een prachtig alternatief... Maar praktisch 2x zo duur.
Hoe staan jullie dan over tegen een Bambu kloon van Creality: de Hi-Combo?
Wat mij wel enorm trekt aan het 'bambu' merk is het hoge plug en play gehalte.
Dat schijnt naar ik lees en zie bij creality toch vaak anders te zijn.
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
'Speed-Build'..................................................Typhon..........Grom
- Mole-NLD
- Donateur
De kogel is door de kerk.
Ben me n beetje aan t verdiepen in Fusion360 en heb bij bambu een A1 mini besteld.
Vooral vanwege de prijs, er is gewoon niks zo plug en play in die prijsklasse als bambu (€200,-) Principes hebben even plek moeten maken voor financieel verstand.
Als die te klein blijkt en ik er genoeg gebruik van maak zal ik zeker kijken naar een upgrade, (Een Prusa Core One? Een mens mag dromen toch!) Voorlopig is 18x18x18 voor de meeste items wel zat denk ik zo.
Diagonaal is dat zelfs 25cm, dus iets dat niet te breed is kan gerust wat meer dan 18cm zijn.
Het modelleren moet ik nog leren, maar heb 't eerste ding al ontworpen (al is dat voor in de keuken en niet RC gerelateerd) er staan ook al wat downloads klaar om geprint te worden die wel RC gerelateerd zijn! Maar eerst maar even de printer leren kennen straks. (afhankelijk van hoe lang die levering van bambu duurt, dat schijnt volgens het interwebs nogal lang te kunnen zijn. Bij 123inkt geven ze zelfs aan 3e week van maart... In een wereld van 'vandaag besteld, morgen in huis' is dat vrij lang.)
Ben me n beetje aan t verdiepen in Fusion360 en heb bij bambu een A1 mini besteld.
Vooral vanwege de prijs, er is gewoon niks zo plug en play in die prijsklasse als bambu (€200,-) Principes hebben even plek moeten maken voor financieel verstand.
Als die te klein blijkt en ik er genoeg gebruik van maak zal ik zeker kijken naar een upgrade, (Een Prusa Core One? Een mens mag dromen toch!) Voorlopig is 18x18x18 voor de meeste items wel zat denk ik zo.
Diagonaal is dat zelfs 25cm, dus iets dat niet te breed is kan gerust wat meer dan 18cm zijn.
Het modelleren moet ik nog leren, maar heb 't eerste ding al ontworpen (al is dat voor in de keuken en niet RC gerelateerd) er staan ook al wat downloads klaar om geprint te worden die wel RC gerelateerd zijn! Maar eerst maar even de printer leren kennen straks. (afhankelijk van hoe lang die levering van bambu duurt, dat schijnt volgens het interwebs nogal lang te kunnen zijn. Bij 123inkt geven ze zelfs aan 3e week van maart... In een wereld van 'vandaag besteld, morgen in huis' is dat vrij lang.)
Crawlers:
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
- Patrick
- Donateur
x 1
x 20
- Gegeven waarderingen: 318 keren
- Ontvangen waarderingen: 292 keren
@Mole-NLD Proficiat. Goede keuze.
Misschien een van je eerste printjes:
https://makerworld.com/en/models/647669 ... eId-573999
Verder heb ik er ook nog bijgekocht:
https://www.123-3d.nl/3D-printer-onderd ... 35106.html
Alle geharde staal versies en de 0.2mm RVS versie.
Misschien een van je eerste printjes:
https://makerworld.com/en/models/647669 ... eId-573999
Verder heb ik er ook nog bijgekocht:
https://www.123-3d.nl/3D-printer-onderd ... 35106.html
Alle geharde staal versies en de 0.2mm RVS versie.
- Mole-NLD
- Donateur
Thanks Patrick, zal die covers eens bekijken.
Ja ik heb gelijk met de machine de 0.2 en 0.6 nozzles besteld. de .2 voor modellen, detailwerk en RC spul. De .6 als ik iets "heel groots" wil printen. en de .4 zit er al in dus zal ik de de machine eerst maar mee leren kennen alvorens ik ga 'tunen'.
Geloof het of niet! Dat ding is vandaag al binnen gekomen?!?! Wie had dat verwacht. (ik niet)
Ja ik heb gelijk met de machine de 0.2 en 0.6 nozzles besteld. de .2 voor modellen, detailwerk en RC spul. De .6 als ik iets "heel groots" wil printen. en de .4 zit er al in dus zal ik de de machine eerst maar mee leren kennen alvorens ik ga 'tunen'.
Geloof het of niet! Dat ding is vandaag al binnen gekomen?!?! Wie had dat verwacht. (ik niet)
Crawlers:
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
- Patrick
- Donateur
x 1
x 20
- Mole-NLD
- Donateur
Even n kleine update van mijn kant na n maandje 3d printerij.
Hartstikke blij met de printer. 't is echt 'plug en play'. Bedankt nog @Patrick voor de 'dust-covers' die zitten er op wanneer ik m niet gebruik. Wel maar in een enkele kleur (zwart)
Zou ik nu wensen dat ik 'm had gekocht met AMS? Hmm. aan de ene kant wel. Zeker gezien het prijsverschil voor de losse AMS zo enorm is. (zou bijna een A1 met AMS kopen)
Dat zou ik dan ook aan anderen adviseren die het bambu-pad willen bewandelen.
Ik heb al redelijk wat geprint. (zit bijna op de 100uur) Alleen nog niet veel RC accessoires.
Het enige tot heden is een 'stand' voor de TRX4 zodat ik geen vierkante banden krijg. (met de 0.6mm nozzle, die moest ik toch testen op iets "groots")
Van de week voor t eerst na aanschaf meer filament gekocht én zelfs een droger (Polydryer met 3 extra boxen). Ik ga namelijk ook een poging wagen met PETG en TPU.
Heb mezelf ook bekend gemaakt met Fusion 360. Een jerrycan modelleren, zo ver ben ik nog niet. Maar een houten krat moet wel lukken denk ik. Ik heb toch al wel het e.e.a. aan handige dingetjes voor rondom huis gemaakt. Dus dat komt op termijn wel goed. (en tot die tijd gebruiken we printables en makerworld voor de kant en klare prints.)
Er staan al wat RC accessoires 'klaar' in m'n to do lijst/wishlist. Dat komt dus zeker goed!
Hartstikke blij met de printer. 't is echt 'plug en play'. Bedankt nog @Patrick voor de 'dust-covers' die zitten er op wanneer ik m niet gebruik. Wel maar in een enkele kleur (zwart)
Zou ik nu wensen dat ik 'm had gekocht met AMS? Hmm. aan de ene kant wel. Zeker gezien het prijsverschil voor de losse AMS zo enorm is. (zou bijna een A1 met AMS kopen)
Dat zou ik dan ook aan anderen adviseren die het bambu-pad willen bewandelen.
Ik heb al redelijk wat geprint. (zit bijna op de 100uur) Alleen nog niet veel RC accessoires.
Het enige tot heden is een 'stand' voor de TRX4 zodat ik geen vierkante banden krijg. (met de 0.6mm nozzle, die moest ik toch testen op iets "groots")
Van de week voor t eerst na aanschaf meer filament gekocht én zelfs een droger (Polydryer met 3 extra boxen). Ik ga namelijk ook een poging wagen met PETG en TPU.
Heb mezelf ook bekend gemaakt met Fusion 360. Een jerrycan modelleren, zo ver ben ik nog niet. Maar een houten krat moet wel lukken denk ik. Ik heb toch al wel het e.e.a. aan handige dingetjes voor rondom huis gemaakt. Dus dat komt op termijn wel goed. (en tot die tijd gebruiken we printables en makerworld voor de kant en klare prints.)
Er staan al wat RC accessoires 'klaar' in m'n to do lijst/wishlist. Dat komt dus zeker goed!
Crawlers:
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
- Patrick
- Donateur
x 1
x 20
Goed bezig! Met PETG wel oppassen met je bed. Dat plakt als een malle. Niet te goed schoonmaken van tevoren. Zeker niet met aceton.
- Mole-NLD
- Donateur
Thanks! En bij voorkeur op textured PEI of smooth PEI of gaat beide wel lekker?
Wil voor een pakking de TPU op de gladde plaat printen voor een betere afdichting van het uiteindelijke product.
Weet dat ik lijm gebruiken moet als 'losmiddel' zijn daar nog tips voor? Heb tot heden namelijk alleen PLA op de textured PEI geprint.
PS: schoonmaken doe ik sowieso alleen met water/zeep of met isopropyl. Maar dat staat los van je advies natuurlijk, dat is 1) omdat ik geen aceton heb. 2) omdat aceton met sommige plasticsoorten op de machine agressief reageert. (Stond in de handleiding)
Wil voor een pakking de TPU op de gladde plaat printen voor een betere afdichting van het uiteindelijke product.
Weet dat ik lijm gebruiken moet als 'losmiddel' zijn daar nog tips voor? Heb tot heden namelijk alleen PLA op de textured PEI geprint.
PS: schoonmaken doe ik sowieso alleen met water/zeep of met isopropyl. Maar dat staat los van je advies natuurlijk, dat is 1) omdat ik geen aceton heb. 2) omdat aceton met sommige plasticsoorten op de machine agressief reageert. (Stond in de handleiding)
Crawlers:
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S
- Patrick
- Donateur
x 1
x 20
Ik heb net, net als ik bij de Prusa had, ook een textured sheet. Maar ik print altijd op de smooth. De textured van de Bambu zit zelfs nog in de verpakking. Men zegt wel dat PETG goed werkt icm textured. Maar dus geen ervaring mee.Mole-NLD schreef: ↑28 mar 2025 08:16 Thanks! En bij voorkeur op textured PEI of smooth PEI of gaat beide wel lekker?
Ipv lijm zou je ook Glassex kunnen gebruiken, zonder het af te spoelen. Dat laat net genoeg residu achter voor een matige hechtig. Lijm werd vroeger vaak gebruikt op die glazen bedden. Ik vind het zelf een rommelige oplossing voor zo'n mooie printer.
Aceton is wel handig om in huis te hebben. Je kunt het bed ermee "vernieuwen". Josef Prusa zegt altijd dat het niet de bedoeling is om PEI sheets steeds bloot te stellen aan Aceton. Maar heb er nooit problemen mee ondervonden. Gebruik het daardoor nogal eens.