Maar een beetje experimenteren met het e.e.a. met de hand aandrukken, met andere woorden, het verhogen van de wieldruk, liet zien dat op deze manier de grip significant verbeterd kan worden. Met de hand je auto/as omlaag duwen is natuurlijk niet heel handig, dus ben ik een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het verhogen van de wieldruk. Een bijkomend voordeel is dat (mits op de juiste manier gedaan) ook het zwaartepunt van de wagen verlaagt, met als voordeel een stabielere wegligging en minder kans op roll overs.
Ik ben inmiddels al een hele vloot aan opties qua messing onderdelen voor verzwaring tegengekomen.
Gewichten voor op de as, gewichten voor in het wiel, verzwaarde onderdelen voor de wielophanging, vaste gewichten, pendelgewichten... Noem het allemaal maar op. En het is allemaal behoorlijk aan de prijs en mijn hobby-budget is niet zo hoog als ik zou willen, dus ik wil het graag in een keer goed doen.
Maar de onderlinge verschillen tussen onderdelen van verschillende fabrikanten (Vanquish, KYX, SSD, Xtra Speed, Samix, Hot Racing en meer) geven me nog niet echt een goed beeld van hoeveel verzwaring er gemiddeld nodig is voor een merkbare verbetering in performance.
Mijn ervaring met een eerdere hobby (klassieke auto) heeft me geleerd dat een teveel aan ongeveerd gewicht de prestaties ook weer niet ten goede komen. Dus ik wil het ook niet overdrijven. Daarnaast wil ik ook proberen om de verzwaring zoveel mogelijk op de as te houden, om onnodige belasting op bewegende delen tot een minimum te beperken. Dus ik wil het verzwaren van de wielen (buiten het vervangen van de standaard wielen voor een setje metalen beadlocks) en verzwaring op de wielassen zelf proberen te voorkomen.
Op dit moment zit ik te denken aan:
Voor:
- Alu C-hubs (niet strikt noodzakelijk, maar wat extra stijfheid lijkt me geen kwaad kunnen bij verzwaarde steering knuckles)
- Messing steering knuckles
Achter:
- Alu lockouts
- Messing gewicht
Ik was in eerste instantie van plan om eerst eens te gaan klooien met loodjes en tie-wraps, maar gezien de hoeveelheid kennis die te vinden is op dit forum leek het me ook wel een idee om eerst eens wat vragen te stellen. Tie-wraps en loodjes gaan immers ook van het hobby-budget af

Dus... Heeft er hier iemand ervaring met dit onderwerp? En kan iemand misschien wat tips/suggesties geven op dit gebied?
Hoeveel gewicht is er nodig?
Wat is een goede verhouding tussen voor en achter?
Welke fabrikanten maken goed spul? (en nog belangrijker, welke kan ik beter vermijden)
Zijn er nog andere "valkuilen" waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?
Ennehhhh... Sorry dat het weer zo'n kort en bondig verhaal is geworden