Er ging even meer tijd inzitten dan ik had verwacht, maar hierbij mijn inschrijving.
De multi-functionele kist.
Boodschappenlijstje:
6. Plankjes. Jachtlak.
3. Scharnieren. 150x5x2 mm lat.
6. M2x7 boutjes. 2. M3x10 schroeven.
6. M2 moeren. 2. M3 borgmoeren.
Houtlijm. 2. M3 onderleg ringen.
Wat ik met het 200 x 140 mm grote lege bed van mijn Coyote wilde doen wist ik tot voor kort nog niet. Maar dat er iets aan moest gebeuren was mij wel duidelijk. In mijn hobbyruimte valt het oog op de 80 cm lange sleepketting, een sjorband en een gereedschapskist. Tsja, de voorbumper heb ik intussen gevuld met een lier en daar gaat die ketting dus niet meer bij passen. Net als die ketting wil je ook die andere spullen niet los op het bed hebben liggen. Door de behoefte aan, is het idee van een multi-functionele opberg mogelijkheid dan ook geboren. Kort schreef ik enkele aandachtspunten op. De kist moest van hout gemaakt en helemaal voorop het bed over de volle breedte geplaatst worden. Hierbij dient de chauffeur het achterraam nog wel kunnen gebruiken. Ook moet de kist functioneel zijn waarbij de binnenruimte evt. plaats moet kunnen bieden aan vier AA baterijen. Na een poosje plannen en meten worden de planken op het 2,5 mm dikke triplex getekend en uitgezaagd. Rest alleen nog het onderling verlijmen (m.u.v. de klep).
Achterkant 30 x 120 mm
Voorkant 27,5 x 120 mm
Zijkanten 30 x 32 mm breed (afschot aanpassen)
Bodem 32 x 115 mm
Klep 40 x 122 mm
Doordat de voorkant 2,5 mm lager is krijgt de klep een klein stukje afschot voor evt. regenwater. De klep op zich heeft aan zowel de beide zijkanten als aan de voorkant een oversteek van 1 mm. Als scharnieren heb ik messing “schilderij ophang haakjes” gebruikt. Om deze te bevestigen zijn de “driehoekjes” in een bevestigingslat “gefreesd”.

Eerst maar even proberen op een stukje rest materiaal.
Vervolgens is deze lat weer aan de klep verlijmd. Om de klep sluitend met de kist te krijgen zijn er uitsparingen voor de scharnieren aan de bovenzijde van zowel het voor-als achter paneel uitgefreesd. Hierna kunnen de scharnieren middels M2 boutjes vastgeschroefd worden. Om te voorkomen dat de klep open gaat tijdens een buiteling wordt het voorste “haakje” geborgd middels een messing stift. Voor de looks teken ik er met een potlood nog enkele rondom lopende lijnen op die een plankstructuur simuleren. Middels een paar latjes (5 x 2 mm) wordt de kist nog iets verder opgeleukt.
Drie lagen jachtlak zorgen voor de algehele afwerking. Hopelijk verbleekt het zonlicht later de meeste glans van deze lak. Met de M3 schroeven en moeren uit het boodschappenlijstje wordt de kist op het bed vastgezet. Een kist als deze achterop je truck kun je inzetten als algemene opbergruimte, accuruimte, extra elektronica ruimte of als afdekking van schakelaars (vooral bij twee kanaals zendersets).