Het mooie is dat het makkelijker is omdat het niet netjes hoeft te zijn.
Als je het slim aanpakt kun je het niet fout doen en lukt het gegarandeerd.
Step 1
Zoekt bij een hobbywinkel of de knutselhoek in de Action wat zwarte verf op waterbasis (acrylverf). Op olie basis kan ook.
Dit omdat je die verf makkelijk weg kunt halen, dat is onderdeel van het process maar ook zodat je makkelijk terug kunt als je teveel weathert. Het is een beetje een balans zoeken om een realistisch effect te krijgen.
Met een sponsje of oude kwast klieder je eerst de zwarte verf overal op. Vooral in de hoeken en op de naden tussen deuren etc, grote vlakke platen kun je overslaan.
Doe dit niet te netjes, geen dikke klodders maar de verf hoeft niet overal te zitten, vuiligheid is niet uniform.
Niet op laten drogen, eerst een deel insmeren, daarna met een doek afboenen voordat het kan drogen.
Om wat gevoel te krijgen voor hoeveel verf je erop moet doen en hoeveel je weer weg moet halen raad ik voor de eerste keer aan te beginnen met een deel van je auto.
Het idee is dat er alleen in de kleine hoekjes en in de kieren zwart achter blijft.
Op hele lichte kleuren zoals wit en geel kan dit effect iets te heftig zijn en is een bruine of grijze wash een beter idee.
Wat je probeert te bereik met zwarte weathering is wat ze in 3D rendering 'ambient occlusion' noemen, zoals in dit voorbeeld zie je overal zwarte schaduw tussen voorwerpen en onderdelen.

Dit effect klopt op schaalmodellen niet met de werkelijkheid, je eerste zwarte wash probeert dit te versterken.
Voor al dit soort werk gebruik ik zelf Citadel verf.
https://www.games-workshop.com/en-NL/st ... finder.jsp
Ze maken zelfs speciale verf voor weathering technieken. Voor de zwarte wash gebruik ik hun Nurn Oil, je kunt je watergedragen verf ook verdunnen met kraanwater, dat loopt hij vanzelf mooi overal tussen.
Hier een mooie demonstratie van weathering met zwarte verf en uitleg, begint op 8:40:
Step 2
Nu zul je al een aardig resultaat hebben en kun je al stoppen.
Je kunt ook verder met bruine pastelkrijtjes gebruik om vuile vlekken na te bootsen.
Beetje aan je vinger, een doek of een kwast en vegen maken op logische plekken, op hoog liggende delen, hoeken etc.
Probeer na te gaan waar modder vanaf de wielen op spat en hoe vuil van de auto af druipt.
Er zit meer vuil achter het wiel dan ervoor, aan een baggage oog vangt een streep vuil.
Als je met een mes wat krijt afschraapt en een druppeltje water toevoegt kun je het ook op je model kwasten.

Let op op de strepen die hier overal onder hangen.

In de hoeken van panelen zit wat meer vuil. Op een vlakke motorkap blijft meer liggen dan op een verticale deur. De treeplanken zitten laag dus worden makkelijk vuil en krijgen ook met vuil schoenen te maken.
Pastelkrijt kun je vinden bij de hobbywinkel en natuurlijk de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/van-blei ... stelkrijt/
Vallejo maakt nog veel meer weathering producten voor modelbouw.
Stap 3
Voor gevorderden.
Roestplekken voor op de hoeken van deuren etc kan ook met Citadel verf.
Eerste Typhus Corrosion voor de structuur, daarna een heel klein beetje oranje verf aan je kwast, afvegen op een papiertje tot er bijna niks meer af komt en daar licht over de roest structuur vegen. Ryza Rust is hiervoor ideal maar elke oranje layer werkt. Afwerken met bruine wash Agrax Earthshade.
Dit werkt heel goed maar is bij elkaar wel 15eu aan verf waar je zeker meerdere modellen mee kun doen, ook 1:10 auto's.
En complete andere techniek maar wel netjes gedemonstreerd:
Er wordt vanalles gemaakt voor weathering maar je hoeft echt niet alles te doen. 1 of 2 technieken zijn meestal al voldoende.
Nog een simpele truc die veel doet:
Plak het pad van de ruitenwisser af met wat schilder tape en maak het raam vuil met verdune bruine verf op een sponsje..

https://www.scaledracula.com/how-to-wea ... indshield/