Besloten om de bladveren op de vooras onder mijn Hilux vandaan te halen en naar een 3-link ophanging om te bouwen. Heb de bladveren nooit echt goed gevonden, verschillende setups geprobeerd maar het was nooit echt goed. Te stug, te zacht, veren die snel naar de grutjes gaan. En het werkte ook niet lekker in combinatie met de 4-link achter.
Het gaat om scale truck op basis van een RC4WD Bruiser chassis met Yota assen.
Hoe het eerst was:
Eerst maar begonnen met alles te demonteren
RC4WD maakt een beugel, passend op oa Yota assen, om een 3-link met Panhard bar te monteren dus deze bestelt
Ook moesten er nieuwe dempers op, de oude waren puur voor de show, geen olie en geen veren. Van origine hadden ze een veer in de demper maar die zou zowiezo veel te slap zijn voor dit beest van 5kg. Nieuwe bestelt van Gmade en enthousiast begonnen met knutselen..... totdat ik nergens de O-ringen kon vinden. Alles afgezocht maar waarschijnlijk zaten ze er echt niet bij. Shit! Een paar O-ringen uit Tamiya schocks gehaald en nou maar hopen dat het werkt.
Dag 2:
Op mijn gemak eens alles bekeken en het was al snel duidelijk dat de stuurservo veel te laag zat en de vooras deze zou raken. Die moet dus hoger komen maar dat betekent ook dat alles wat daarboven zat opnieuw moet worden ingedeeld. ESC, BEC, schakelaar voor verlichting. En er is al zo weinig plek op het chassis... alles maar verwijdered en dan zien we later wel verder.
Natuurlijk moesten er op het chassis bevestigingspunten komen voor de links, daarvoor kon ik de beugeltjes waar normaal de bladveer aan hangt gebruiken. Het steekt wel wat uit onder de skidplate maar ik zag geen andere weg zonder dat de links het chassis zouden raken. En uiteraard moesten er weer andere onderdelen gedemonteerd worden voordat ik de beugeltjes kon boren en vastzetten. Wat wel mooi uitkwam was dat ik de links van mijn SCX10 kon gebruiken. De kogelgewrichten komen van RC4WD.
Dag 3:
Beugeltje gemaakt voor de bovenste link, dit ging allemaal gemakkelijk en kon aan de bovenzijde van de skidplate gemonteerd worden
RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
- coopertje
- Site Admin
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
- Locatie: Eindhoven
x 1
- Gegeven waarderingen: 550 keren
- Ontvangen waarderingen: 624 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Goed bezig Bart. Waarom een 3 link en niet gelijk een 4 link?
-
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 14 jun 2020 17:34
- Locatie: Bladel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 21 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Met een 3-link setup, mits correct uitgevoerd, heb je geen bumpsteer. Maar dat correct uitvoeren... daar ben ik al een aantal dagen mee bezig...
-
- Member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 57 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
[/quote]
Met een 3-link setup, mits correct uitgevoerd, heb je geen bumpsteer. Maar dat correct uitvoeren... daar ben ik al een aantal dagen mee bezig...
[/quote]
Maar dat heb je met je achterwielen toch geen last van? En zijn de hoeken waaronder je links staan niet te karig waardoor zijwaartse beweging mogelijk is? Of los je dat op met een Watt koppeling?
Met een 3-link setup, mits correct uitgevoerd, heb je geen bumpsteer. Maar dat correct uitvoeren... daar ben ik al een aantal dagen mee bezig...
[/quote]
Maar dat heb je met je achterwielen toch geen last van? En zijn de hoeken waaronder je links staan niet te karig waardoor zijwaartse beweging mogelijk is? Of los je dat op met een Watt koppeling?
-
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 14 jun 2020 17:34
- Locatie: Bladel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 21 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Met een 3-link setup, mits correct uitgevoerd, heb je geen bumpsteer. Maar dat correct uitvoeren... daar ben ik al een aantal dagen mee bezig...
[/quote]
Maar dat heb je met je achterwielen toch geen last van? En zijn de hoeken waaronder je links staan niet te karig waardoor zijwaartse beweging mogelijk is? Of los je dat op met een Watt koppeling?
[/quote]
Het is ook de vooras, de achteras heeft al een 4-link.
Om zijwaartse beweging tegen te gaan monteer je een Panhard bar. Dat is de rode stang op de foto hieronder. Als de panhard bar en de stuurstang die je servo met de wielhub verbind even lang en onder dezelfde hoek geplaatst zijn heb je geen bumpsteer meer. De Traxxas TRX4 heeft dit bv ook.
Wat wel een nadeel is, is dat de as altijd een kleine zijdelingse beweging maakt tijden het inveren, echter is dit maar een klein beetje wat niet veel uitmaakt
-
- Member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 mei 2018 22:16
- Locatie: Noord Holland
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 57 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Met een Panhard rod heb je meer zijdelingse beweging als met een Watt linkage.
De Panhard rod is wel erg stevig en makkelijk toepasbaar, dat is waar.
De Panhard rod is wel erg stevig en makkelijk toepasbaar, dat is waar.
-
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 14 jun 2020 17:34
- Locatie: Bladel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 21 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Ik heb eens gekeken naar zo'n Watt linkage maar dat gaat em niet worden. Is gewoon te moeilijk, Hoe ga ik bijvoorbeeld een centraal draaipunt op de as krijgen waar de Watt linkage op zit? Ook heb ik gelezen dat met een Watt linkage de veerweg niet erg groot kan zijn. Wel interessant overigens.
Inmiddels zit de Panhard op zijn plek, en ook de servo en stuurstang. Het was een lang proces van proberen, proberen, en nog eens proberen. Posities van de bevestigingspunten, lentge van de links, zorgen dat niks elkaar raakt. Maar uiteindelijk lijkt alles gelukt. Met de nadruk op lijkt...
Nieuw alu plaatje voor de servo en andere electronica. Ik heb gekozen om de servo rechtop te zetten ipv plat zoals eerst.. Zo blijft de stuurstang altijd parallel aan de Panhard bar. Maar nu blijft er minder plek over de ESC en dergelijke.
En een nieuw bakje gemaakt. Ik heb mijn electronica graag een beetje beschermd zitten. Wel een paar gaatjes er in om eventueel water wat er in komt af te voeren.
MAAR, en nu komen dus terug op dat alles goed lijkt te zijn...
Als nu één kant van de vooras inveert treed er best veel 'flexsteer' op. Dat wil de zeggen dat de as zelf een beetje stuurt. Een beetje teveel naar mijn zin. Nou kwam ik een video tegen over 3-link ophanging. En blijkbaar moeten de onderste 2 links die van as naar chassis gaan een lichte driehoek vormen, waarbij op de as de bevestigingspunten zo ver mogelijk uit elkaar moeten staan en dan een lichte driehoek vormen richten het chassis om flexsteer te voorkomen. Precies andersom als wat ik nu heb. Shit. Nou ja, morgen maar eens kijken hoe ik dat op ga lossen alhoewel ik al wel een idee heb.
Inmiddels zit de Panhard op zijn plek, en ook de servo en stuurstang. Het was een lang proces van proberen, proberen, en nog eens proberen. Posities van de bevestigingspunten, lentge van de links, zorgen dat niks elkaar raakt. Maar uiteindelijk lijkt alles gelukt. Met de nadruk op lijkt...
Nieuw alu plaatje voor de servo en andere electronica. Ik heb gekozen om de servo rechtop te zetten ipv plat zoals eerst.. Zo blijft de stuurstang altijd parallel aan de Panhard bar. Maar nu blijft er minder plek over de ESC en dergelijke.
En een nieuw bakje gemaakt. Ik heb mijn electronica graag een beetje beschermd zitten. Wel een paar gaatjes er in om eventueel water wat er in komt af te voeren.
MAAR, en nu komen dus terug op dat alles goed lijkt te zijn...
Als nu één kant van de vooras inveert treed er best veel 'flexsteer' op. Dat wil de zeggen dat de as zelf een beetje stuurt. Een beetje teveel naar mijn zin. Nou kwam ik een video tegen over 3-link ophanging. En blijkbaar moeten de onderste 2 links die van as naar chassis gaan een lichte driehoek vormen, waarbij op de as de bevestigingspunten zo ver mogelijk uit elkaar moeten staan en dan een lichte driehoek vormen richten het chassis om flexsteer te voorkomen. Precies andersom als wat ik nu heb. Shit. Nou ja, morgen maar eens kijken hoe ik dat op ga lossen alhoewel ik al wel een idee heb.
-
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 14 jun 2020 17:34
- Locatie: Bladel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 21 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Flexstering probleem, we gaan weer verder. Nieuwe beugeltjes gemaakt, links verplaatst. Nog steeds een beetje flexstering. Nog maar eens uitzoeken hoe dat komt en anders moet ik maar mee leren leven. Tis ook niet zo dat me echt irriteert en de truck zal er niet minder om presteren vermoed ik.
Hoe het eerst was:
En hoe het nu is:
Ook een nieuw klittebandplaatje gemaakt om de body op zijn plaats te houden. Maar toen ik de eerste keer de body er weer af wou halen zat er geen beweging in, De klitteband zat zo vast dat ik het hele plaatje er mee af trok
En ik gebruik toch echt goede lijm. Dus plaatje er weer op gelijmd, paar schroefjes er bij en nu hopen dat het houdt.
Een paar messing buisjes op maat gemaakt en zwart gespoten voor de Panhard bar en stuurstang.
Ready for phase 1 testing! Als het beter weer wordt...
Hoe het eerst was:
En hoe het nu is:
Ook een nieuw klittebandplaatje gemaakt om de body op zijn plaats te houden. Maar toen ik de eerste keer de body er weer af wou halen zat er geen beweging in, De klitteband zat zo vast dat ik het hele plaatje er mee af trok

Een paar messing buisjes op maat gemaakt en zwart gespoten voor de Panhard bar en stuurstang.
Ready for phase 1 testing! Als het beter weer wordt...
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: RC4WD expedition Hilux, 3-link conversie
Mooi man. Lekker Willy Wortel-en.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten