Ter inleiding even een stukje van een ander forum geleend.Bericht door Pattux » 20 feb 2017, 21:58
Ik heb tegenwoordig een CFH LAS-FIX SF 3100. Bevalt me prima. Kan er staal, RVS, koper en messing mee hardsolderen. Misschien wel meer, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ook zachtsolderen met lood natuurlijk. Het hardsolderen doe ik afhankelijk van het te solderen materiaal met zilver, koper (gewoon 2.5mm stroomdraad) of de duurdere CFH sticks (werken wel fijn). Voor reiniging en vloeing gebruik ik hardsoldeer poeder,
Bericht door daniel » 21 feb 2017, 05:48
Ik kan alleen messing .
Andere matrialen heb ik niet geprobeerd
Bericht door Pattux » 21 feb 2017, 07:12
Voor alu solderen kun je trouwens dit gebruiken: http://www.durafixeasyweld.nl
Schijnt super goed te werken, heb ik gehoord. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Bericht door Wouterb » 23 feb 2017, 11:11
pff. wordt een beetje bomen/bos verhaal.
Ik vond wel deze tabel. Leuk beginnetje.
zachtsoldeer spulletje heb ik liggen. messing is snel in huis. dus dat kan ik gaan proberen.
Vraag is of een tingesoldeerde messing huifframe stevig genoeg om een (of veel meer) koprollen te overleven?
liever ga ik hardsolderen. Maar ga ik dat met een campinggasbrander redden?
Dan moet ik wel eerst kiezen waar ik de kooi en bulbar van ga maken. Je hebt er namelijk materiaal specifieke (en relatief dure) spulletjes voor nodig.
Op Internet vind je voornamelijk verkooppraatjes, beetje lastig op waarde te schatten zeker waar het gebruiksgemak/idiotproof betreft.
bedankt zover, tips zijn nog steeds welkom.
Bericht door Pattux » 23 feb 2017, 17:05
Ik denk wanneer je het oppervlakte wat elkaar raakt, redelijk groot maakt en precies pas, dat het wel kan met tin.
Wat je misschien nog wel gaat lukken met een klein camping ding is hardsolderen met zilver. Niet zachtsoldeer tin-zilver, maar hardsoldeer zilver. Belangrijkste is dat je de vlam kunt richten, om zodoende een niet te groot gebied te verhitten. En je hebt voldoende vermogen nodig om het werkstuk te verhitten. Maar dat laatste valt overigens meestal wel mee. Als ik niet oppas en hem te hard zetten en teveel zuurstof geef, burn ik dwars door messingprofiel heen.
Bericht door Wouterb » 23 feb 2017, 19:59
Gaat idd om een 5mm buisje. Weinig massa, snel warm. Maar ook weinig oppervlak/contactvlak.
Bericht door Pattux » 23 feb 2017, 22:58
Dan zou ik het gewoon proberen met hardsoldeerpoeder (Griffon Flux 6) en rolletje zilver (Griffon 23s). Beiden ook te koop bij Hornbach. Poeder beetje nat maken tot papje, en dan precies waar je wilt solderen aanbrengen. Met tandenstoker ofzo.
Vlam erop en zodra poeder/papje transparant wordt het zilver erbij. Het zilver vloeit dan precies en lekker zuinig uit.
Papje dat over is, kun je gewoon in laten drogen en later weer hergebruiken.
Volgend op deze discussie heb ik mijn huif (4mm messing buis) gemaakt. Hardgesoldeerd met flux, zilvertin en campinggaz brander.
De soldeerverbindingen waren sterk genoeg...4mm messing niet

back to the drawingboard.
requirement #1: ruiger materiaal.
5mm massief rvs? (heb ik) 4mm massief staal (even zoeken, Hornbach?)
requirement #2: beter gereedschap.
hogere temperatuur op een kleiner gebied. (ivm ruiger materiaal)
Ik neig erg naar de bovengenoemde CFH brander, of soortgelijk. gas/zuurstof set in ieder geval.
Enige vraag die ik daarbij heb is hoelang/hoeveel doe je met een cilinder gas/zuurstof?
Voor de beeldvorming de before en after pictures