Dit zorgt er voor dat je een servo met flink wat kracht er achter in je crawler kunt bouwen.
Een voorbeeldje van iemand anders die hetzelfde heeft gebouwd:

Een goed voorbeeld is het SCX10ii chassis, daar is precies hiervoor ruimte gemaakt achter de stuurservo.
Zelf een manier vinden om een servo lier te monteren moet bij de meeste crawlers wel lukken, desnoods achterin met een plastic antennebuis om de lierkabel naar voren te leiden.
Dit projectje bestaat uit 2 delen: een spoel die op de servo pas en de servo ombouwen zodat deze eindeloos draait.
Het wieltje links zat bij de servo die ik gebruikte, het spoeltje rechts is eigenlijk voor in een naaimachine.
Die naaimachine spoeltjes kosten maar een paar euro, je krijgt er doorgaans meerdere in een verpakking.

Spoeltje vastgeschroefd op het servo wieltje, de gaatpatronen komen niet overeen maar ik heb er toch 3 schroeven in gekregen, voor de zekerheid ook nog wat lijm er tussen gedaan.

Dan de servo, deze TowerPro MG946R trekt 12Kg, heeft volledig messing tandwielen, en kostte maar een tientje. Het zal wel houden en zo niet is hij snel zo door een andere servo.

De ombouw, normaalgesproken draait er een potmeter mee in de servo zelf, zo weet de servo waar hij zit in z'n slag van ongeveer 180 graden. Deze potmeter gaan we onklaar maken zodat de servo eindeloos zal blijven draaien als we hem vertellen naar links of naar rechts te draaien.
Eerst de servo in het midden zetten, anders zal hij al gaan draaien als je hem spanning geeft, op zoek naar z'n midden stand.
Een servo tester is hiervoor handig, maar je kunt hem natuurlijk ook meteen op de ontvanger in je crawler aansluiten.

Hier heb ik de 4 schroeven onder uit de servo gedraaid en de bovenste kap verwijderd.
De pin hier in het voorste tandwiel zal er uit moeten, deze zit in de weg als de servo moet blijven ronddraaien.

De pin is verwijderd, het tandwiel heb ik uit der servo gehaald.
De volgende stap is om de potmeter vast te zetten, het om het rechthoekige stukje plastic dat uit de as komt waar het tandwiel op stond. Ik heb daar een druppeltje secondelijm op gedaan.

Dit is de onderkant van het tandwiel dat op de potmeter staat, de groef in het schroefgat valt over de rechthoekige blokje plastic en draait zo de potmeter, niet wat we willen.

Hier is de groef rond gemaakt met een Dremel.

Deze techniek werkt op praktisch alle servos, de constructie kan wat anders zijn. Soms kun je de pin er niet uit trekken, dan zaag of slijp je hem er af, vaak zit er geen groef in het tandwiel maar een stukje plastic dat je er uit kunt drukken.
Het vastlijmen van de potmeter werkt wel altijd hetzelfde.
Daarna een dikke visdraad aan het spoeltje knopen en monteren in de auto. Hier een Vanquish VS4-10 die voorin plek heeft voor 2 servo's naast elkaar, 1 om te sturen, 1 als lier.

De lijn aan de haak knopen was ook nog ff een uitdaging, uiteindelijk heb ik een knook gevonden voor vishaken die er netjes uit ziet en mooi houdt.
