SCX10 2: De bouw is begonnen

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Wouterb
Donateur
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren

Re: SCX10 2: De bouw is begonnen

Bericht door Wouterb » 15 apr 2018 22:28

Niks mis mee.
Meters maken met die bak.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Coop
Donateur
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Bericht door Coop » 17 apr 2018 23:31

Nou, de eerste meters door de onherbergzame jungle van de achtertuin zijn gemaakt...

Dat leverde naast een hoop lol ook een paar aandachtspuntjes op.

Dat de gebruikte motor met 3100KV een beetje te veel van het goede was, wist ik inmiddels al. Maar dat de drag brake setting op de ESC ook voor spectaculaire stoppies kan zorgen had ik nog niet eerder gezien in een auto die bewust langzaam zou moeten zijn. Maar dat was niet het aandachtspunt.
Tot 2x toe reageerde de motor niet meer. Vooruit niks, achteruit niks, maar nog wel gewoon sturen.
Gezien de prijzen van waterproof sensored brushless ESC en motor, overweeg ik nu toch om maar terug naar brushed te gaan. Waarschijnlijk in de vorm van een Hobbywing Quicrun WP1080. Een motor moet ik er nog bij verzinnen. Geen idee hoeveel turns een goede keuze zou zijn, ben al een tijdje uit het brushed spul. Liefst wel iets dat te servicen is. Aanbevelingen zijn welkom.

Een ander dingetje dat opviel was dat de ophanging voor een beetje scheef zakte. Bij nadere inspectie bleek dat een van de shocks een heel klein beetje gelekt had. Meteen dus maar dezelfde behandeling gegeven als de achter shocks. Echter in verband met het additionele gewicht aan de voorzijde wel voor de 30wt olie gegaan. Op de keukentafel lijkt het opgelost. Morgen maar eens kijken of het nu in het wild ook beter is.

En tja, als je het apparaat dan toch onder handen aan het nemen bent... En toevallig een setje lampjes tegenkomt in je onderdelen bak... In eerste instantie leek het me wel een aardig idee om ze op het roofrack te monteren. Dus dat ding ook in elkaar gezet. Maar helaas had ik geen materiaal voorhanden om het goed passend te monteren. Dus heb ik de lampjes maar gewoon gesloopt en het printje binnenin een beetje afgevijld om het passend te maken voor de koplampen van de Cherokee zelf...

En het resultaat mag er best wezen dacht ik zo....

Afbeelding
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Cesco
Donateur
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 900 keren
Ontvangen waarderingen: 1056 keren

Bericht door Cesco » 18 apr 2018 07:36

Holmes Hobby heeft mooie en goede brushed crawler en trail motoren.

Wouterb
Donateur
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren

Bericht door Wouterb » 18 apr 2018 13:51

Klopt. En afhankelijk van je gebruik zou je sealed can kunnen overwegen.
Als je veel modder/water denkt te gaan tegenkomen (en dat lijkt binnen dit clubje het vrij vaak het geval) dan rijd je elke motor aan gort. €10 aliexpress special of €150 HH rebuildable maakt dan niet uit. Revisiesetje voor de rebuild is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe sealed can.

Overigens heb ik mijn eerste 35turns €10 motor plat na anderhalf jaar rijden. En niet alleen lieve toertjes.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Mud monkey
Donateur
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Bericht door Mud monkey » 18 apr 2018 21:00

Ziet er goed uit , en kwa motor is tussen de 35t en 55t een hoop mogelijk en zeer veel merken kun je onderhouden
En verschillen in levensduur niet zo veel ik rij nog na 3 jaar met de wraith met de zelfde motor en ongeveer 2 jaar met de standaard cross-rc motor
Zolang ze maar gelagerd zijn

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 02 mei 2018 16:31

Nou... vandaag de settings van de ESC nog maar weer eens onder handen genomen, en met een beetje klooien en testen nu tot een acceptabele setup gekomen met de motor en regelaar die ik al had. Topsnelheid: 12.7km/u op de GPS. Acceleratie is nu ook wat beter beheersbaar.

Nu eerst maar eens wat meer meters gaan maken en kijken of ik de tandwielen nog wil wisselen.

Wil op den duur toch nog wel voor een andere motor en regelaar gaan, maar ik denk dat ik dan toch maar even doorspaar om er een van die Castle Crawler editions in te hangen met bijbehorende motor.

Zit nu wel een beetje te kijken naar upgrades/hopups op andere fronten. Een 2-speed ombouw lijkt me leuk maar is natuurlijk niet noodzakelijk. Al is een snelheid zoals nu op de high gear en trage lompe trekkracht op de low gear natuurlijk best nuttig van tijd tot tijd...

Hebben jullie nog tips voor "must have" upgrades?

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 07 mei 2018 14:56

Afgelopen weekeinde eindelijk eens de tijd gehad om de SCX10II buiten de huiskamer/achtertuin/straat uit te testen.

Ben even lekker een klein uurtje door in het bos/zandverstuiving bij de Duiventoren bij Dongen rond aan het rijden geweest. En hoewel de prestaties zeker niet tegenvielen, wel een paar verbeterpuntjes en een probleempje opgemerkt.

Afbeelding

De verbeterpuntjes zijn voornamelijk op het gebied van grip. Wat meer gewicht op de assen en eventueel andere bandjes zou geen kwaad kunnen. Maar goed, wat extra gewicht is natuurlijk makkelijk uit te testen met wat loodjes en tie-wraps om in ieder geval een beeld te krijgen van wat goed werkt alvorens tot de aanschaf van een iets sexier oplossing over te gaan. En natuurlijk is het ook wel handig om eerst wat met gewicht te spelen voordat ik gelijk weer nieuwe banden aanschaf (want die vind ik persoonlijk voor slijtende onderdelen nog best prijzig, dus die vervang ik liever pas wanneer het echt nodig is).

Maar goed, het probleem waar ik tegenaan liep, was dat ik door het "begrenzen" van de wagen door de zender instellingen aan te passen, waarschijnlijk zo ver ben gegaan dat de ESC het niet zo leuk meer vond. Meerdere malen had ik opeens geen voor of achteruit meer. Meestal vanuit stilstand, in een wat moeilijkere situatie, dus halverwege over een boomwortel, dat soort dingen. Stuur bleef gewoon werken, maar "gas" deed niks meer. Tot ik de ESC een keer uit en weer aan zette, daarna was alles weer normaal. De ESC was niet bijzonder warm, mijn LiPo alarm gaf nog ruim boven de 3.7V per cell (onder belasting) aan. Nadat ik de zender weer wat minder beperkend in had gesteld, ging het weer een stuk beter. Dus ik denk dat het daar aan lag.
Op zich niet zo'n probleem, maar wel vervelend, maar dat zoek ik later wel uit met de motor/ESC op de testbank, want ik ben toch maar overstag gegaan en heb deze ochtend een Castle Creations Mamba Micro X Crawler Edition ESC met bijbehorende 2280KV Sensored motor besteld. Een mooie manier om het hobby-budget voor deze maand in 1 keer af te fakkelen lijkt me :mrgreen:
En het sluit ook nog redelijk aan op mijn verdere modificatie plannen, Ik wil op den duur toch de 2-speed kit inbouwen. Als ik dan ook de overbrenging aanpas, kom ik met de low gear uit op lekker langzaam met veel trekkracht en met de high gear op een topsnelheid die iets hoger ligt dan mijn huidige "op de zender begrensde" setup met 3100KV motor.

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 07 mei 2018 14:58

En nog even voortbordurend op gear aanpassingen... Weet iemand hier een goed alternatief voor de fabrieksstandaard 56T spur gear? Liefst met 1 of 2 tandjes meer, maar nog wel passend in de standaard behuizing. Eventueel metaal i.v.m. de toegenomen trekkracht van de nieuwe motor.

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 09 mei 2018 00:03

Vandaag was, ondanks het slechte weer, een goede dag...

In de eerste plaats omdat toen ik uit m'n werk kwam, mijn nieuwe ESC en motor op me lagen te wachten.

Afbeelding

In de tweede plaats omdat ik dus weer een lekker avondje kon hobbyen om het spul in te bouwen.

Afbeelding

Ik moet de kabels nog wel fatsoeneren, maar het grove werk is in ieder geval klaar.

En ten derde omdat ik (zoals gewoonlijk) vlak na het verbrassen van mijn gehele hobby-budget tegen een aanbieding aanloop voor iets anders op mijn verlanglijst. Dit keer de 2-speed kit die ik in wil bouwen.
Normaliter ben ik dan wel streng voor mezelf, maar dit keer kwam vrouwlief met het idee om het als vaderdag cadeau te geven :D

Cesco
Donateur
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 900 keren
Ontvangen waarderingen: 1056 keren

Bericht door Cesco » 09 mei 2018 00:31

Kijk, vooruitgang en een meedenkende vrouw die je de hobby gunt. Mooier kan je dag niet worden zou ik zo zeggen :mrgreen: .