SCX10 2: De bouw is begonnen

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Coop
Donateur
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: SCX10 2: De bouw is begonnen

Bericht door Coop » 11 apr 2018 01:01

Vanavond aardig wat meters gemaakt. Inmiddels begint het ergens op te lijken...

Afbeelding

Natuurlijk ben ik zo eigenwijs geweest niet te wachten op de vervangende motor mount. Wat kan er nou in hemelsnaam mis gaan als het deksel van je tandwielen niet goed vast zit :p

Maar nu het een beetje in elkaar zit, wordt het toch weer wat duidelijker hoe ontzettend niet eens ik het met de schokdempers ben. Ik ga ze denk ik toch maar gewoon leeg proberen. Als dat ook niks is zien we wel weer verder...
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Mike Wijhe
Donateur
Participant x 2

Bericht door Mike Wijhe » 11 apr 2018 11:24

Ziet er al goed uit!

Shocks zou ik mee wachten tot dat je alles klaar is en alles er op zit incl accu enz..

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 11 apr 2018 12:47

Mike Wijhe schreef: 11 apr 2018 11:24 Ziet er al goed uit!

Shocks zou ik mee wachten tot dat je alles klaar is en alles er op zit incl accu enz..
Dat was ik al van plan. Voorzijde voelt na wat klooien nu wel redelijk. Achter is nog steeds met de beste wil van de wereld niet beter dan twijfelachtig te noemen.

Denk trouwens wel dat ik als ik de shocks onder handen ga nemen, ik die fancy-shmancy icon-nepreservoir-caps ga vervangen voor de standaard variant. Het ziet er leuk uit, maar de orientatie van de kogeltjes klopt niet en het heeft geen enkele functie anders dan bagger vangen.

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 11 apr 2018 23:56

It's alive! Alive!! ALive!!!

Afbeelding

Het grove werk zit er op. De eerste proef rondjes door de huiskamer zijn gereden. En ik heb hem ook al een keer ondersteboven gelegd terwijl ik probeerde de salontafel te beklimmen (niet tegen mijn vrouw zeggen aub :p ).

Moet zeggen dat zo op het eerste gevoel de motor met beter doet dan verwacht. Het is een sensorloze motor, dus had het iets minder soepel verwacht, zeker op lage snelheid. Maar dat valt dus goed mee.
Moet nog wel een betere acceleratiecurve instellen op mijn zender, want vol gas ehhh stroom wil hij nog best vooruit (en dat terwijl het maar 2S is en een 3100KV motortje).

Maar goed, nu komt het echte werk. Het fine-tunen naar mijn eigen wensen. Oh ja, en ook nog iets met een body enzo :p

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 12 apr 2018 23:23

Deze avond niet heel veel gedaan aan de bouw. Dacht misschien te beginnen met de voorbereidingen van de body, maar daar heb ik toch maar van afgezien. Ik ken mezelf een beetje... Heb ik de hele bende afgeplakt, wordt ik ongeduldig en wil ik toch gaan spuiten. En dan sta ik dat straks weer te doen bij de half brakke tuinverlichting en dat gaat de kwaliteit natuurlijk niet ten goede komen.
Dus braaf de body terug in de doos gestopt en besloten om de shocks achter maar eens onder handen te nemen.

De shocks leeggekieperd en schoongemaakt. Opnieuw gevuld (wederom met 20wt. Olie) en dit keer de reguliere shock caps gebruikt in plaats van de fake-piggybacks.

Afbeelding

Waarschijnlijk zijn toch niet alle onderdeeltjes even goed schoon geweest bij de eerste keer bouwen. Want het resultaat mag er wezen.
Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar ten opzichte van hoe het eerst was, is het een verschil van dag en nacht.

Afbeelding

1 achterwiel 105mm in de lucht, de andere 3 wielen in contact met de tafel. Dat deed ie eerst dus niet...

Vervolgens ook nog even een beetje zitten hobbyen met de setup van m'n zender en de config van de ESC. Nu heb ik al een iets groter bruikbaar bereik in mijn trigger. Maar ik sta nog steeds versteld van hoe rap dit apparaat van z'n plek komt. Met de default setup van zender en ESC leek het wel een short course truck :lol: Je zou bijna denken dat de motor die er in zit toch niet helemaal de 3100KV is die erop staat. Van het weekend maar eens de GPS eraan knopen en kijken hoeveel dat de snelheid afwijkt van mn berekeningen.
En natuurlijk met de body aan de gang...

Wouterb
Donateur
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren

Bericht door Wouterb » 13 apr 2018 07:43

3100KV vind ik voor een trailauto best aan de ruige kant. Het klinkt niet raar dat ie als een kogel gaat, zeker ongesensord. Als ie al niet stottert bij langzaam wegrijden mis je toch souplesse.

Top dat je de shocks voor elkaar hebt.
Succes met de kap.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 13 apr 2018 15:17

Alle electronica, op de servo na, die ik gebruikt heb was uit de "had ik nog liggen"-categorie:

- SURPASS HOBBY Platinum 3650 3100KV motor
- Hobbywing EZRun WP-60A ESC
- JX DC5821LV Servo
- Radiolink R4EH-H Receiver
- Radiolink RC3S Transmitter

Oorspronkelijk was ik van plan de HPI SS-20WR servo (oorspronkelijk uit mijn HPI Racing Bullet Flux MT), maar deze leek me toch wat aan de zwakke kant. Maar goed, dan heb ik alvast een waterbestendige schakelservo liggen mocht ik ooit een 2-speed in willen bouwen.

De 3100KV motor was oorspronkelijk bedoeld voor m'n buggy, maar ja, toen de levering vertraagd was kreeg ik het lumineuze idee om de 5500KV uit mijn gefaalde toerwagen-reanimatieproject in die buggy te stoppen, en dat bleek wel een prettige combinatie te zijn, dus de 3100KV verdween zo uit het postpakket op de plank.
Ik ben wel van plan om op den duur een motor/ESC in de SCX10 2 te bouwen die iets beter geschikt is voor deze toepassing, maar voor nu is het budget ver op, dus doe ik het hier maar even mee. Maar ja, in een keer klaar is ook maar zo saai, dan had ik net zo goed een RTR kunnen kopen :mrgreen:
Misschien koop ik als budget oplossing nog wel een ander, iets rustiger motortje voordat ik uiteindelijk mijn spaarvarken aan de Castle-goden offer. En ik kan natuurlijk ook nog even in de tandwielenbak gaan rommelen en kijken of ik iets heb wat er in past en de reductie een beetje aanpast.

De souplesse is trouwens helemaal zo verkeerd nog niet (de motor niet optimaal, maar zeker bruikbaar), nu de punch-rate van de ESC op de laagste stand staat en de throttle curve van de zender wat minder lineair ingesteld staat.

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 14 apr 2018 21:05

Dit is dus echt niet mijn sterkste kant als het om bouwprojecten gaat... Maar goed, de eerste fase van de body is een feit...

Afbeelding

Vanavond maar eens 4.5 kg tape verwijderen en de raampjes afplakken. Dan kan ik morgen de rest spuiten...

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 15 apr 2018 09:10

Zo... Dat hebben we ook weer gehad. 't is misschien niet mijn beste paintjob ooit, maar ook zeker niet de slechtste (ik heb nog steeds nachtmerries over mijn eerste kapje, ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw...)

Afbeelding

Maar goed, nog even een beetje laten drogen, dan de afwerking en stickers... en dan...

Coop
Donateur
Participant x 5

Bericht door Coop » 15 apr 2018 21:38

Zo! klaar!

Nou ja, klaar... Voor zover je ooit klaar bent natuurlijk. De komende tijd zal er nog wel heel wat geklooid, geknutseld en getweakt gaan worden. Maar wat de "bouw"-fase betreft zit het er op...

En dit is hem dan:

Afbeelding