Wel, de volgende 3D print update. In de zoektocht naar een steeds stabielere en beter presterende TRX-4
Bronco na eerst meer gewicht laag aanbrengen, nu een update om het zwaartepunt nog verder te verlagen. Want er ligt een blok gewicht in onze TRX-4en die best hoog ligt, namelijk de accu. Nu kan je een kleinere accu gebruiken, bij de
Bronco kan je die zelfs voorin plaatsen, maar aangezien ik daar al mij ESS soundmodule heb liggen. Dan de accu omlaag brengen met een low CG battery holder. Optie hiervoor is 1 kopen of 1 zelf maken.
Kopen, er zijn een aantal aluminium mogelijkheden op de markt, maar de beste is de 3D geprinte versie ontworpen door Bowhouse RC en te koop via Shapeways
https://www.shapeways.com/product/XLP5F ... d=63009264 of zijn eigen website
https://bowhouserc.com/low-cg-battery-tray-for-trx-4/ . Via Shapeways is een betere kwaliteit.
Of als je een 3D printer hebt kijk je wat er op bijvoorbeeld Thingiverse staat. En print je er zelf 1.
Dan heb je twee opties, deze van 5bites
https://www.thingiverse.com/thing:2823853. Daarmee had ik niet zoveel geluk, die brak bij mij steeds. Of je hebt deze verbeterde versie van CippyO
https://www.thingiverse.com/thing:2848242. Die is in twee delen gemaakt, steviger uitgevoerd en schroef je met 2 M3x10 verzonken schroeven de delen aan elkaar vast. Laatste dus geprint in PETG. Er zijn nog meer opties op Thingiverse, maar ik wilde een normaal formaat hardcase LiPo kunnen gebruiken, rond 5000mAh.
Accu bevestiging gaat middels klitteband bandjes, die had ik gelukkig nog liggen.
Na even zoeken in de voorraad geschikte schroeven gevonden en dan zit het zo in elkaar.
Ter vergelijking, situatie vooraf met originele accu houder.
Originele houder uitgebouwd en voor de grap ook even verschil gewogen. Geprinte houder is 30 gram lichter. Wat ik wel vond, maar dat lijkt ook de Bowhouse versie te hebben, is dat er wel erg weinig ruimte tussen de shiftservo's en de houder zit. Dus aftekenen, dremel erbij en aanpassen. (zie laatste foto).
Omdat ik dus een wat langere accu wilde kunnen gebruiken ontkom je niet aan een aanpassing. De cross member tussen de rails moet iets naar achteren om zo meer ruimte voor de accu te maken. Als je korte accu's gebruikt niet nodig, maar wel doen heeft als voordeel dat als je eens een accu leent tijdens een trail dat die altijd zal passen. Oplossen is een kwestie van de gaten iets naar achter positioneren middels nieuwe gaten boren in de rails. En dan monteer je de cross member dus verder naar achteren.
En dit is het resultaat. Ik heb de voor en na foto expres op dezelfde manier vanuit zelfde positie genomen zodat je duidelijk het verschil kan zien. Accu ligt duidelijk een stuk dieper.
En van bovenaf gezien. Hier ze je ook de aanpassing bij de shift servo's, twee inkepingen met de dremel gemaakt. Better be safe than sorry.
Another job done. Alles wat ik wilde doen om de COG (Center of Gravity oftewel zwaartepunt) naar beneden te brengen heb ik met deze en eerder mods nu wel gedaan. Benieuwd hoe dit presteert. Zijn er nog nadelen aan deze accu houder mod? In principe niet, maar je brengt wel je accu dichter bij je links. Alleen als je achterveren tegelijk volledig inveren is het mogelijk dat die de accuhouder raken. Aangezien er al talloze met deze mod rijden verwacht ik er tijdens een trail geen problemen mee. Met een high lift kit zal je zo wie zo geen probleem hebben, of as je je schokdempers eventueel naar beneden monteert zal het ook geen probleem zijn. Bowhouse RC heef er talloze verkocht en daar geen issues.