Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 27 feb 2024 23:12

Ik zal in dit bouwverslag de bouwavonturen van "Sandy the Landy" met jullie delen.
Mijn eerste 10th scale crawler (logisch vervolg aangezien de TRX4M mijn eerste RC was)

Het begon allemaal met een zandkleurige Traxxas TRX-4 Land Rover Defender met Factory Installed Winch.

Ik had in mijn showroom topic al het e.e.a. geplaatst over de installatie van de verlichting, inclusief fotomateriaal: viewtopic.php?t=3422

Hieronder de start van project: Sandy the Landy:

De eerste foto was de eerste dag rijden in het bos, zonder de lichtset, maar wel met wat DIY houten kistjes op t dak.
(heel mooi, maar die zijn inmiddels stuk. Had de verkeerde lijm gebruikt, loste op in water...)

De rest van de fotos zijn de installatie van de lampen en een ritje erna.
Bijlagen
IMG_8851.JPG
IMG_9016.JPG
IMG_9060.JPG
IMG_9080.JPG
IMG_9081.JPG
Deze gebruikers waarderen Mole-NLD voor dit bericht (totaal 2):
coopertje (29 feb 2024 09:20) • Cesco (08 mar 2024 21:43)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 27 feb 2024 23:36

Met het Trailhunter evenement in het vooruitzicht en inmiddels een paar (3) ervaringen met het rijden met Sandy toch wel wat puntjes van kritiek op de geweldige TRX4.
  1. Neigt naar achter te vallen bij stijl klimwerk
  • Zelfs als die niet achterover valt, lift die te veel gewicht van de voorassen af waarbij de achteras meer tegenwerkt dan meehelpt.
Komt dat als verassing? Nee zeker niet. Ik wist vooraf dat de trx topzwaar is, zeker de defender.

Het zijn twee puntjes die denk ik met wat kleine aanpassingen wel wat kunnen worden verbeterd.
  • Verlagen van het zwaartepunt
  • Betere gewichtsverdeling
  • De vooras 'overdriven' waardoor die meer trekt dan de achteras duwt.
Daarvoor heb ik de volgende goodies onderweg:
Andere wielen, Ik vind de stock banden helemaal niet slecht, maar de velgen zijn mijn inziens te licht. Echter omdat de traxxas banden het niet lekker schijnen te doen met beadlocks heb ik ook voor nieuwe banden gekozen.
En enkele diff gears: 10/35, 11/34 en 12/33. Daarmee kan ik overdrives creeëren van 11%, 13% en 27%. Ik hoop alleen dat ze 1) passen... 2) werken met de lockers. Het zijn namelijk niet de originele traxxas gears... :think:

Ook was ik eerst van plan het reservewiel te laten zitten, want dat oogt gewoon gaaf. Maar ik ga 't toch even proberen zonder. Die heb ik er vanavond dus al even afgeschroefd.
Bijlagen
IMG_9313.JPG
Deze gebruikers waarderen Mole-NLD voor dit bericht:
Cesco (08 mar 2024 21:43)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 29 feb 2024 21:41

Ik heb vandaag weer wat goodies ontvangen van de heren bij GearRC!
  • Nieuwe velgen Injora 6 spoke 1.9"
  • Nieuwe banden Proline Toyo R/T Open Country
  • 5mm Brass Hex nuts van Injora. Zijn iets zwaarder dan de standaard, wel de zelfde maat.
  • Aan/Uit knop

Allereerst; die aan uit knop is ideaal. Tijdens een korte pauze even de auto uit zetten zonder de kap te hoeven verwijderen. (natuurlijk bij het opbergen altijd de accu verwijderen, maar voor een kopje koffie tussendoor, de auto niet te hoeven demonteren, ik vind t goud zo!) Wat wel jammer was, ik wilde de boutjes zo monteren met de kop onder de auto en de moer binnenin, zodat het onder mooi glad is en niet te veel uitsteekt. Helaas belemmert dat de werking en heb ik het boutje bij de schakelaar moeten omdraaien. met de moer aan de buitenzijde (onderkant) van de auto.


De banden die ik initieel besteld had: de Krawlers, waren helaas niet meer op voorraad. Maar dat werd goed en snel opgelost door GearRC met een vriendelijk belletje! Ik kon kiezen uit een heleboel andere en mijn oog viel op de Open Country's.
Voor mij is het extra mooie van deze nieuwe Toyo banden: Ik heb ze in het echt ook op mijn verhoogde Volvo 940 liggen! (Eigenlijk veel leuker dus)

Even een testje:
Standaard wielen: 112gram / stuk
Nieuwe wielen: 192gram / stuk
Toch even 320 gram toegevoegd dus! Precies wat de bedoeling was van deze excersitie.

Verder zijn de wielen bijna even hoog, alleen wel wat smaller dan de standaard banden. En oh wat is dit rubber zacht in vergelijking met de traxxas bandjes! Hoop ook dat dat me wat extra "crawl-baar-heid" geeft.
Ze zijn wel wat smaller dan stock (gestapeld ziet het er wel heeel extreem uit! op de auto valt het mee)

En omdat er van die mooie verf stippen op de banden staan en die thv het ventiel horen, heb ik de stippen maar uitgelijnd met het ademgat in de velg, en de spaken zo geplaatst dat ik "relatief gemakkelijk" toegang heb tot het gat, mocht ik die moeten dichten voor een waterpartij. (al ben ik er nog niet uit hoe ik dat moet gaan doen... tape klinkt makkelijker als dat t er uit ziet als ik er zo naar kijk...)

Als ik de 8.5mm hex's had gehad dan waren de velgen perfect geweest. Het naafgat was namelijk goed voor over het schroefdraad, alleen te klein om over die verdikking op de as te kunnen. Eerst dacht ik dat ik dus nieuwe hex's moest bestellen, maar na het meten van de originele velgen kwam ik er achter dat het naafgat kleiner was. Dus, boor erbij en de velgen maar eigen gemaakt. Nu passen ze perfect en grijpen ze voor 100% de hex vast. (eerst slechts de helft en ik was bang dat dat mogelijk snel tot slijtage zou kunnen lijden. Allereerst omdat de velg slechts deels op de hex-meenemer zit, maar ook omdat de velg zo niet vastgedraaid zit tegen de hex, maar tegen de as-verdikking. Zodra dat ook maar iets slijt gaat je wiel wiebelen en wordt t heel snel veel erger.) In de foto's is het verschil zichtbaar, zowel van binnenuit genomen (je ziet de koperen hex) en van buitenaf zie je hoe veel verder de bout aangedraaid kon worden na opboren van de naaf.
Bijlagen
IMG_9348.JPG
De aan en uitknop. Ideaal, zo kan je m tijdens een trail aan en uit zetten zonder de kap te verwijderen.
IMG_9349.JPG
112 gram met de oude wieltjes
IMG_9350.JPG
192 gram voor de nieuwe wielen (80 gram / stuk meer dus!)
IMG_9332.JPG
IMG_9333.JPG
IMG_9339.JPG
De stip mooi uitgelijnd met het 'ventiel', 't is net echt zo.
IMG_9342.JPG
Zo ziet het verschil er wel extreem uit he! Valt op de auto gelukkig wel mee.
IMG_9351.JPG
Voor het opboren van de naaf, de bout zit er geborgen op. Maar daar is ook alles mee gezegd.
IMG_9353.JPG
Voor het opboren van de naaf, zoals te zien zie je nog de helft van de hex zitten...
IMG_9352.JPG
Na het opboren van de naaf, nog ruimte over!
IMG_9354.JPG
Na het opboren van de naaf, zoals je ziet valt de velg geheel over de hex heen.
IMG_9358.JPG
Bootyshot Thursday
IMG_9359.JPG
Flex Friday
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 526 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door coopertje » 01 mar 2024 14:28

Goed bezig! Ik heb een paar oude stukken daklood liggen. Daar knip ik reepjes van die ik over de binnenring van de beadlock draai (2 lagen). Dat geeft voor weinig geld een stuk extra gewicht aan de wielen....
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Mole-NLD (01 mar 2024 14:55)

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 01 mar 2024 15:10

Ja had al vaker vergelijkbare ideeën gehoord, velg-plaklood, daklood e.d. Zeker iets dat ik nog kan doen als dit onvoldoende blijkt.

Voordeel van de beadlock is dat dat altijd nog kan, bandje eraf, lood er in en weer terug.

Ik zit er een beetje tweeledig in.
Voor de "performance" wil je veel gewicht, laag en ongeveerd.
Maar voor een meer "scale-look" heb ik gehoord dat juist geveerd gewicht zorgt voor een realistischere look.

Daar ga ik dus proberen een beetje balans in te vinden.
Zo denk ik nu juist aan het plakken van plaklood op het chassis en laag op de body om zo wel een laag zwaartepunt te behouden maar waar het wel geveerd gewicht is voor de 'looks'.

Voordat ik dat doe ga ik (hopelijk dit weekeind) wel even met de TRX naar buiten om de nieuwe wielen setup te testen. Anders hebben we natuurlijk geen goed vergelijkmateriaal. Stap voor stap...
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 07 mar 2024 12:48

Helaas nog geen tijd gehad om 'm te testen. Da's dus wel balen.
Gister thuis wel weer even met Sandy gespeeld. (laat t mevrouw Mole-NLD maar niet horen :lol: )

Ik heb mooie raam-roosters binnen gekregen, het was wel even zoeken naar wat mooie exemplaren hoor...
De meeste zijn gewoon vlak of 3d print en ik wilde per se metalen 'opgezette' (3d) roosters.

Ik had op The Green LoRD al mooie roosters geplaats, dat was binnen no time klaar, roosters op de juiste plek, schroefjes in t kunststof en klaar is mole. Die hoop had ik dus ook voor Sandy, maar dat viel tegen...


Plan van aanpak:
Rooster voor het raam houden, uitmeten, aftekenen, gaten prikken/voorboren en vast zetten met de meegeleverde boutjes en moertjes. Klinkt niet al te lastig toch?

Stap 1, dat was makkelijk, ben begonnen met de grote achterruit. rondom vrije ruimte en goed uit te richten. Vastgehouden en met een 'sharpie' de gaten afgetekend. Dit is een makkelijke stap, die voor alle andere roosters ook prima ging. Moest alleen wel de rolkooi verwijderen voor de zijruiten.

Stap 2, mijn eerste idee was om met een hete paperclip een gaatje te smelten. Dat lukte relatief makkelijk, maar de pin moest heel heet zijn er bleef wat residu achter op de pin en dat rookte dan weer bij het opnieuw heet stoken en als die niet heet genoeg was dan lukte het volgende gat niet mooi, dus na 2 of 3 gaten heel snel mee gestopt. Op naar de body-reamer. Want die had ik gewoon liggen, maar tot nu toe alleen gebruikt voor grotere gaatjes. Werkt gelukkig ook prima voor hele kleine gaatjes!
Ook deze stap ging overal makkelijk (nadat de rolkooi was verwijderd.)

Stap 3, Ja, het monteren... Dit ging lastig bij het eerste raam (midden achter) Maar dat was de makkelijkste van allemaal! Want daar kon ik gemakkelijk bij alle boutjes. Maar wat zijn die moertjes klein!! Had een pincet nodig om ze er op te zetten en vast te houden bij het aandraaien. De grote zijruiten waren ook moeilijk, maar de meest vervelende, waar ik het langst mee heb lopen kløten, dat waren de boutjes die zo goed als IN de hoek zaten van de kleine achterruiten... Tussendoor maar even gestopt en een ander klusje gestart. (die zien jullie binnenkort wel op de Green LoRD pagina, want dat is nog niet klaar)

Tja, en aangezien mijn potje blauwe loctite spoorloos verdwenen is heb ik maar een andere oplossing bedacht; Druppel hobbylijm op de boutjes. Ik hoop dat t werkt.

Ook heb ik nog 3 stickers achterop bijgeplaatst zodat t er iets voller uit ziet. Camel trophy midden achter en de 2 AGIP stickers in de bovenhoeken.

Gelukkig helemaal af, maar 't is wel een stuk later geworden dan ik had verwacht.

IMG_9494.JPG
IMG_9496.JPG
IMG_9497.JPG
IMG_9506.JPG
IMG_9507.JPG
IMG_9514.JPG
IMG_9513.JPG
IMG_9516.JPG
Screenshot 2024-03-07 at 13.17.21.png
IMG_9518.JPG
PS: ik geef t op met die foto's draaien hoor... echt geen touw aan vast te knopen, heb ze in alle 4 rotaties 0-90-180-270-360 (ja, 5 keer) geprobeerd, sommige verbeteren wel, andere blijven scheef staan.
-EDIT- Berichtje aan de mods; ik heb t nog een aantal keer geprobeerd, maar het zijn de foto's die in 'portrait' vorm staan die automatisch worden gekanteld naar landscape. Is dat een bug? Zie de een na laatste afbeelding en die daar voor. Zelfde afbeelding, alleen ene is landscape screenshot van hoe die hoort de ander in portrait vorm krijg ik niet recht.
Deze gebruikers waarderen Mole-NLD voor dit bericht (totaal 2):
Cesco (08 mar 2024 21:44) • coopertje (12 mar 2024 08:15)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2756
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 841 keren
Ontvangen waarderingen: 999 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Cesco » 08 mar 2024 21:57

Mooi project. M.b.t. gewichtsverdeling van een TRX4 (Defender). Het TRX4 chassis is een prima chassis met 1 tekortkoming. Namelijk de gewichtsverdeling. Ik heb er heel veel voor andere gewogen en eigenlijk altijd kom je op zelfde uit bij de diverse TRX-4 modellen. Te veel gewicht achter.

Dat verklaart ook het makkelijk achteroverslaan. Gewicht voor 45% en achter 55%. Links en rechts ook niet 50/50% in balans. Bijvoorbeeld mijn Element RCs starten net andersom. Dus hier kan je het grootste verschil maken. Weegschalen of iets professioneler een SkyRC corner weight system kan zeer helpen.

In kort een aantal zaken kunnen helpen. Minder gewicht achter, meer gewicht voor. Stuggere veren en foams achter t.o.v. voor. Accu naar voren verplaatsen, een 3S 2200/3600/4200MAh Lipo helpt met meer power, langere rijtijd, maar ook verminderen gewicht t.o.v. een meestal gebruikt zwaardere 2S 4000-5000MAh Lipo. Als je dan toch de batterijbak gebruikt, de accu zo voor mogelijk naar voren plaatsen. Een loodstripje of balanceerlood om de voorste beadlocks helpt ook.

Nog een stap verder? Vervang de motor + ESC voor een Hobbywing Fusion (bv de SE 1800Kv of Pro 2300KV). Je verwijdert het gewicht van de ESC en dat helpt weer met links/rechts gewicht distributie. Plus verminderen gewicht ESC is meer gewicht midden, dus meer gewicht voor t.o.v. achter.

Reservewiel verwijderen helpt ook best veel. Wil je toch de looks, vervang deze door een foam met reservewielhoes.

De truc is dus vooral eerst gewicht verplaatsen. Los van wat balanceerlood heb je dan niet echt heel veel extra gewicht nodig. Ook allemaal zelf door schade en schande geleerd.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Mole-NLD (08 mar 2024 22:12)

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 08 mar 2024 22:18

Dankjewel cooper. Ja klopt, dat zelfde was bij mijn 4M ook het probleem, en dat heb ik toevallig gister en vandaag opgelost :lol:

Sandy moet alleen meer naar buiten. Heb er slechts 2x echt mee gereden, dus kan er nog slecht over oordelen.

Dat is wel het voordeel van die 4M hoor, iets nieuws? Even binnen testen is zo gedaan en als t dan aangepast moet worden kan dat ook vrijwel direct.
De 1:10 is veel gaver. 100%, maar ik ben erg blij dat ik de 1:18 en de 1:24 heb. die heb ik tot heden veel vaker gebruikt.

Terug OT: ja, het achterwiel blijft er denk ik af. Ziet er wel gaaf uit zo met de stickers denk ik. Als er nog een reservewiel op komt dan zal dat op de motorkap zijn, al betwijfel ik dat ook gezien de 'scale' maten niet helemaal kloppen, en zo'n canyon trail is bijna groter dan de voorruit... Da's n beetje te gek als je t mij vraagt.
Gewicht ga ik zeker wat aan doen, zeker nu ik heb gezien hoeveel verschil het maakte bij de TRX4M.

Bedankt voor je input! erg informatief.
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 08 mar 2024 23:18

En daar hebben we gelijk maar wat aan gedaan dus.

Loodjes, weegschaal en goeie moed erbij gepakt.

Totaal gewicht nu: 4347g -- Dat is inclusief de 3S 5Ah accu die ik altijd gebruik.
Gemeten op vooras: 2240g
Gemeten op achteras: 2115g

Dat klopt dus niet helemaal (2240+2115=4355, 8gram te veel dus, maar als we even uit gaan van een evenredige fout kom ik uit op de volgende verdeling:
V: 51.5% vs A: 48.5%

Kan beter, maar is zeker geen slecht begin.


Hoe ik dat nou voor elkaar gekregen heb?
- Achterwiel en dat frame is er af.
- Ze is uitgerust met lier, dat is dus stiekem al wat extra gewicht voorop
- Geheime wapen: 80 gram plaklood achter de grille, in de body.
Bijlagen
Screenshot 2024-03-08 at 23.18.18.png
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Gebruikersavatar
Mole-NLD
Donateur
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 feb 2024 18:29
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 146 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Re: Mole's TRX-4 Defender: "Sandy the Landy"

Bericht door Mole-NLD » 13 mar 2024 22:39

Na advies van @Arrma racer in het 'to vent or not to vent' topic om meerdere sets wielen te hebben, en @Patrick die aangaf altijd met gesloten sets te rijden toch maar weer rond gaan neuzen en een erg betaalbare set gevonden!

De zelfde velgen, dit maal met heule goedkope injora banden.
Even kort over de banden; zelfde formaat als de originele canyon trails, en veel minder 'scale look' dan de open country's. Dat is wel jammer, maar dat wist ik bij bestellen al, dus dat was geen verassing. Voordeel is wel dat ze prima onder Sandy passen, en ik denk ook wel dat ze meer grip hebben in zand of modder dan de toyo's. Al was ik afgelopen weekeind erg blij met hoe ze het deden! ritje uiterwaarden

En met de tip van @coopertje om wat gewicht IN de wielen te stoppen op t volgende idee gekomen.

Stap 1) Men neme de velgen en wikkelen die in met zelf vulcaniserende tape. (in de hoop dat ze nu waterdicht zijn)
IMG_9746.JPG

Stap 2) Plak er 75 gram velglood omheen.
IMG_9744.JPG

Stap 3) Waarschijnlijk totaal overbodig, maar Ducttape is altijd de oplossing. Dat zit er dus ook nog even omheen.
IMG_9745.JPG

Stap 4) Doe een fotoshoot met de nieuwe wielen.
IMG_9773.JPG

Dat weegt samen dus 100gram per band meer dan de toyo's... 1.2KG! Hopen dat de servo dat volhoudt.
IMG_9757.JPG

Nog even een plaatje om de verschillen te tonen tussen de injora's (voorop) en de toyo's (achterop)
IMG_9760.JPG

Ja, en in het bovenstaande plaatje komen de Open Country's niet echt tot hun recht, ik vind ze namelijk echt veel mooier dan de Super Swampers.
Ik ben heel benieuwd hoe de rijtest zal zijn en hoeveel beter (of slechter) die rijd en crawlt.
Deze gebruikers waarderen Mole-NLD voor dit bericht:
Patrick (13 mar 2024 23:02)
Crawlers:
Sandy the Landy .......................TRX-4..................Defender
The Green LoRD..............................TRX-4M......Defender
The Muddywagon..............SCX24................PowerWagon

Non Crawlers:
Slash 2WD BL-2S

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 264 gasten