Voeding

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Voeding

Bericht door Dustin » 30 aug 2018 14:42

Ik heb al jaren een voeding voor mijn laders.
Dit betreft een simpele RipMax 200w 15A met 2 poorten, zoals onderstaande:
Afbeelding
Maar de laatste tijd beginnen de fans steeds luidruchtiger te worden en als een malle te blazen zodra ik hem aanzet.
Kan ik deze zomaar vervangen, of kan er iets anders aan de hand zijn en is het beter de voeding maar een keer te vervangen?

Een beetje 2-poorts voeding zit richting de 100€ zag ik, en dat vind ik nogal wat geld namelijk.

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Voeding

Bericht door Patrick » 30 aug 2018 15:13

Hoi Dustin,

Zolang het ding nog werkt, zou ik hem niet zomaar vervangen. Weet je zeker dat de fans harder draaien dan normaal? Of maken ze misschien meer herrie? De lagers van een fan slijten namelijk wel, en dit kan herrie veroorzaken. Ook kan stof op de bladen een onbalans veroorzaken, die je best hard kunt horen.
Er zijn weinig voedingen die ik ken, met een actieve sturing op de fans. Maar ze bestaan wel. Kun je eens een foto van de binnenkant maken?

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Voeding

Bericht door Dustin » 30 aug 2018 15:27

Ik weet niet zeker of ze harder draaien of dat ze gewoon luidruchtiger zijn, ik vermoed zelf ook vooral luidruchtiger.
Ze draaien namelijk wel altijd al meteen zodra ik hem aanzet, dus er zal inderdaad geen sturing oid op zitten.
Maar hij is echt een flink stuk luidruchtiger dan pak em beet een half jaar geleden.
Er naast zitten sleutelen als de voeding aan staat is gewoon niet prettig meer.

Ik zal vanavond als ik thuis ben hem eens open schroeven en een fototje maken :)
Was meer vast info vooraf of zoiets het waard is om uberhaupt nog aan te beginnen...

Gebruikersavatar
Coop
Donateur
Berichten: 242
Lid geworden op: 14 mar 2018 12:32
Locatie: Tilburg
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Voeding

Bericht door Coop » 30 aug 2018 16:54

Ik zou om te beginnen je voeding eens open trekken. Dan kun je om te beginnen de fan(s) een geer goed schoonmaken. De meeste fans verzamelen bij normaal gebruik al heel wat stof. En als je het spul dan toch open hebt, kun je meteen even de maten van de fan(s) opnemen, kijken of ze gewoon met stekkertjes of gesoldeerd zitten en vaak zit er ook gewoon een stikker op met de benodigde volt en hoeveel amp hij kan trekken. Die gegevens zijn dan weer handig als het schoonmaken niet heeft geholpen en je toch tot vervangen over wil gaan.

En als je voeding het nog goed doet, een fan kost meestal maar een paar euro, terwijl een beetje leuke voeding, zoals je zelf al aangeeft, tegenwoordig al gauw richting de €100 zit. Dus een reparatie lijkt me dan best de moeite waard.

En nog een tip, mocht je hem willen vervangen, kijk even goed naar wat je lader nodig heeft voor de packs die je er mee wil laden. Grote kans dat de voedingsspecificaties gedimensioneerd zijn op het zwaarste pack wat de lader aankan, maar dat is vaak veel meer dan wat je nodig hebt.
Volgens de fabrikant had mijn oude lader een 11 tot 15V, 20A voeding nodig. Echter ben ik met een 12V 4.5A stekkervoeding nooit tegen overbelasting van de voeding aangelopen. Ik laadde er immers vrijwel alleen 5-6 cells NiMH, 1S Li-ion, 2S LiPo en en sporadisch een 3S LiPo mee.
Om een lang verhaal kort te maken, een oude laptopvoeding o.i.d. zal in veel gevallen prima volstaan. Dat kan je een hoop geld schelen.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Voeding

Bericht door Dustin » 12 okt 2018 09:52

Maar weer eens tijd voor de voeding gemaakt.

Ik heb het vermoeden dat 1 fan kapot is, daarnaast rammelt hij enorm als ik hem optil, alsof er iets los in de voeding rond stuitert.

Maar de voeding is dus voorzien van schroeven welke niet losgedraaid kunnen worden zonder speciaal gereedschap :(
Met een dremel o.i.d. kom ik er niet omdat ze een paar cm diep in de behuizing vallen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten