Bericht
door Coop » 30 aug 2018 16:54
Ik zou om te beginnen je voeding eens open trekken. Dan kun je om te beginnen de fan(s) een geer goed schoonmaken. De meeste fans verzamelen bij normaal gebruik al heel wat stof. En als je het spul dan toch open hebt, kun je meteen even de maten van de fan(s) opnemen, kijken of ze gewoon met stekkertjes of gesoldeerd zitten en vaak zit er ook gewoon een stikker op met de benodigde volt en hoeveel amp hij kan trekken. Die gegevens zijn dan weer handig als het schoonmaken niet heeft geholpen en je toch tot vervangen over wil gaan.
En als je voeding het nog goed doet, een fan kost meestal maar een paar euro, terwijl een beetje leuke voeding, zoals je zelf al aangeeft, tegenwoordig al gauw richting de €100 zit. Dus een reparatie lijkt me dan best de moeite waard.
En nog een tip, mocht je hem willen vervangen, kijk even goed naar wat je lader nodig heeft voor de packs die je er mee wil laden. Grote kans dat de voedingsspecificaties gedimensioneerd zijn op het zwaarste pack wat de lader aankan, maar dat is vaak veel meer dan wat je nodig hebt.
Volgens de fabrikant had mijn oude lader een 11 tot 15V, 20A voeding nodig. Echter ben ik met een 12V 4.5A stekkervoeding nooit tegen overbelasting van de voeding aangelopen. Ik laadde er immers vrijwel alleen 5-6 cells NiMH, 1S Li-ion, 2S LiPo en en sporadisch een 3S LiPo mee.
Om een lang verhaal kort te maken, een oude laptopvoeding o.i.d. zal in veel gevallen prima volstaan. Dat kan je een hoop geld schelen.
Don’t hesitate to go off-road, paved roads lead nowhere new.
NoNameYet - Axial SCX10-II kit
Green Man - Axial SCX10-II Deadbolt RTR
https://rcdork.blogspot.com