Type XXIII U-boot
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Type XXIII U-boot
Dit is echt zo'n project waar ik al jaren tegenaan zit te hikken. Ik heb besloten om hem eindelijk eens af te maken. Duiken is niet zo moeilijk, een gat in de romp volstaat maar na het duiken weer boven water komen is een uitdaging.
De boot is een plastic bouwdoos van Bronco schaal 1/35. Het is een statisch model, doet dus niets maar met een beetje handigheid kan je er een werkend model van maken.
Heb nog een foto van de doos kunnen vinden
Foto van 4 jaar geleden, plastic romp in elkaar geplakt
Paar jaar later, de airbrush is er overheen geweest
Heel subtiel verweren, deze boten kwamen pas in de laatste dagen van de oorlog in actie, tijd om te veranderen in een bonk roest was er niet.
De boot is een plastic bouwdoos van Bronco schaal 1/35. Het is een statisch model, doet dus niets maar met een beetje handigheid kan je er een werkend model van maken.
Heb nog een foto van de doos kunnen vinden
Foto van 4 jaar geleden, plastic romp in elkaar geplakt
Paar jaar later, de airbrush is er overheen geweest
Heel subtiel verweren, deze boten kwamen pas in de laatste dagen van de oorlog in actie, tijd om te veranderen in een bonk roest was er niet.
Printjunkie
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: Type XXIII U-boot
Het bouwen van zo'n kit is niet zo heel spannend. Waar je echter wel al rekening mee moet houden is dat de roeren beweegbaar moeten zijn en dat je een schroefas installeert.
De romp is eigenlijk maar een schilletje, het had net zo goed een banaan kunnen zijn. Waar het echt om gaat is de techniek die in de romp uit het zicht verdwijnt. Al mijn techniek zit in de WTC, (Water Tight Compartment.) Dit is eigenlijk een afgesloten buis met doorvoeren voor slangen, servo stangen en de motoras.
Hoe een boot kan duiken kan je op onderstaande website vinden, de meest gangbare technieken staan er uitgelegd
http://www.rc-sub.com/resources/index.php5
Mijn WTC zoals ik hem wat jaartjes terug bedacht had. 70mm doorsnede buis met zelf getekende en 3d geprinte doppen
De romp is eigenlijk maar een schilletje, het had net zo goed een banaan kunnen zijn. Waar het echt om gaat is de techniek die in de romp uit het zicht verdwijnt. Al mijn techniek zit in de WTC, (Water Tight Compartment.) Dit is eigenlijk een afgesloten buis met doorvoeren voor slangen, servo stangen en de motoras.
Hoe een boot kan duiken kan je op onderstaande website vinden, de meest gangbare technieken staan er uitgelegd
http://www.rc-sub.com/resources/index.php5
Mijn WTC zoals ik hem wat jaartjes terug bedacht had. 70mm doorsnede buis met zelf getekende en 3d geprinte doppen
Printjunkie
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: Type XXIII U-boot
De pompen
Pomp 1 trekt de lucht uit de middelste sectie waarin een gat in de bodem zit. Wanneer je de lucht weg pompt zal er water naar binnen komen. De boot duikt.
Pomp 2 pompt lucht vanuit de twee buitenste secties naar de middelste sectie waardoor het water hieruit wordt weggedrukt. Zodra de toren een stukje boven water komt gaat daar een klep open en laat lucht binnen in de buitenste secties. Nu kan de romp tot aan de waterlijn naar boven komen zonder meer vacuüm in de buitenste secties te creëren
Althans, dat is het idee wat ik er van heb
In de praktijk moet ik er nog voor zorgen dat alles wordt ingebouwd en aangesloten en ook moet ik nog een werkende klep voor in de toren verzinnen. Ik heb wel ideeën maar het gaat veel tijd kosten. Het is één grote puzzel die ik stukje voor stukje moet oplossen maar dat is dan ook de uitdaging. Smijten met een pak geld werkt hier niet, alles zelf bedenken, bouwen en testen.
Pomp 1 trekt de lucht uit de middelste sectie waarin een gat in de bodem zit. Wanneer je de lucht weg pompt zal er water naar binnen komen. De boot duikt.
Pomp 2 pompt lucht vanuit de twee buitenste secties naar de middelste sectie waardoor het water hieruit wordt weggedrukt. Zodra de toren een stukje boven water komt gaat daar een klep open en laat lucht binnen in de buitenste secties. Nu kan de romp tot aan de waterlijn naar boven komen zonder meer vacuüm in de buitenste secties te creëren
Althans, dat is het idee wat ik er van heb
In de praktijk moet ik er nog voor zorgen dat alles wordt ingebouwd en aangesloten en ook moet ik nog een werkende klep voor in de toren verzinnen. Ik heb wel ideeën maar het gaat veel tijd kosten. Het is één grote puzzel die ik stukje voor stukje moet oplossen maar dat is dan ook de uitdaging. Smijten met een pak geld werkt hier niet, alles zelf bedenken, bouwen en testen.
Printjunkie
-
- Donateur
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
- x 1 x 20
- Gegeven waarderingen: 290 keren
- Ontvangen waarderingen: 260 keren
-
- Donateur
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
- Locatie: Medemblik
- x 18
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
Re: Type XXIII U-boot
Gaaf man
Maaaaruuuu je schrijft omdat hij pas aan het eind van oorlog is in gezet geen tijd had om een roestbak te worden
Daar heeft hij nu 73 jaar de tijd voor gehad
Maaaaruuuu je schrijft omdat hij pas aan het eind van oorlog is in gezet geen tijd had om een roestbak te worden
Daar heeft hij nu 73 jaar de tijd voor gehad
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: Type XXIII U-boot
Jaja heel scherpMud monkey schreef: ↑18 jul 2018 23:58 Gaaf man
Maaaaruuuu je schrijft omdat hij pas aan het eind van oorlog is in gezet geen tijd had om een roestbak te worden
Daar heeft hij nu 73 jaar de tijd voor gehad
Dit is één van de laatste bekende foto's van de U-2329. Juni 1945 Loch Ryan (Schotland) operation Deadlight , de boot wordt klaar gemaakt om te dienen als target practice door de geallieerden.
On 9 May 1945, U-2329 surrendered at Stavanger, Norway. She was later transferred to Loch Ryan, Scotland in June 1945. Of the 156 U-boats that eventually surrendered to the Allied forces at the end of the war, U-2329 was one of 116 selected to take part in Operation Deadlight. U-2329 was towed out to be sank on 28 November 1945, by gunfire from the British destroyer HMS Onslow and the Polish destroyer ORP Piorun.
The wreck now lies at 56°10′N 10°05′WCoordinates: 56°10′N 10°05′W.
Printjunkie
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: Type XXIII U-boot
De midden sectie is af. Dit is het gedeelte waar ik lucht uit kan pompen en water kan innemen. Er past 260ml water in.
Wat van belang is bij het duiken en opstijgen is de massa boven de waterlijn. Je moet kunnen wegen/schatten hoeveel het gedeelte boven deze lijn weegt. Bij mijn boot is dat 240 gram. In theorie zal ik dus genoeg water kunnen binnenpompen om 240 gram te laten zinken. De automatische ontluchting van de WTC zit hoog in de toren van de boot, ik schat (ruim) dat ik zeker 50ml water moet verplaatsen voordat mijn klep zijn werk gaat doen en ik de hele boot naar de waterlijn kan laten stijgen. Ik trek dus 50 ml lucht uit de WTC voordat deze verse lucht kan krijgen. dat kleine beetje vacuüm kunnen mijn seals wel aan.
In de midden sectie zie je ook een aluminium doorvoer. Hier lopen straks de voedingskabels van de accu.
Wat van belang is bij het duiken en opstijgen is de massa boven de waterlijn. Je moet kunnen wegen/schatten hoeveel het gedeelte boven deze lijn weegt. Bij mijn boot is dat 240 gram. In theorie zal ik dus genoeg water kunnen binnenpompen om 240 gram te laten zinken. De automatische ontluchting van de WTC zit hoog in de toren van de boot, ik schat (ruim) dat ik zeker 50ml water moet verplaatsen voordat mijn klep zijn werk gaat doen en ik de hele boot naar de waterlijn kan laten stijgen. Ik trek dus 50 ml lucht uit de WTC voordat deze verse lucht kan krijgen. dat kleine beetje vacuüm kunnen mijn seals wel aan.
In de midden sectie zie je ook een aluminium doorvoer. Hier lopen straks de voedingskabels van de accu.
Printjunkie
- Gert-Jan
- Donateur
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
- Locatie: Swifterbant
- x 1 x 21
- Gegeven waarderingen: 154 keren
- Ontvangen waarderingen: 162 keren
Re: Type XXIII U-boot
Patrick, je vroeg vandaag hoe groot deze boot nou is. Ik heb er een klein doosje lucifers naast gelegd
Bijna een meter!
Bijna een meter!
Printjunkie
-
- Donateur
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
- x 1 x 20
- Gegeven waarderingen: 290 keren
- Ontvangen waarderingen: 260 keren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten