The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Speed maniac? Hier kun je terecht.
Gebruikersavatar
johmir
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 feb 2023 18:56
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 89 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door johmir » 23 okt 2023 22:19

Een tijd geleden heeft iemand met een 3D-printer voor mij twee onderdelen voor mijn HG P408 geprint. Het resultaat was zo goed dat het mijn interesse in 3D-printers heeft opgewekt.... En toen kwam een buitenkansje voorbij om vanuit het bedrijf een introductiecursus 3D-printen te volgen. En het mooie was, er werd een 3D-printer meegeleverd!

Okay.... En dan staat er een 3D-printer.... Wat ga ik er mee doen...?

Ik was altijd al gecharmeerd van een airboat/swampboat, maar geen enkele die ik zag sprak me aan. Wat als ik.... Zou het kunnen om....

Ik ben aan de slag gegaan met TinkerCad. Heb proefstukjes gemaakt om de printer en het filament te leren kennen. Daarna de beslissing genomen. Het zou moeten kunnen (ik ben immers niet de eerste). Ik heb 3 kleuren PETG-filament besteld; legergroen, zwart en aluminium. En yep, ik wilde iets in de legerstijl.

Ook direct de nodige elektronica besteld die ik wilde gebruiken. Ik heb dus ook een tweede ontvanger besteld, zodat ik mijn auto en mijn airboat met dezelfde zender kon bedienen. Omdat ik 2 5500 accu's bij mijn auto heb, besloten om die ook te gaan gebruiken voor mijn airboat. Als extra wel een LED-lichtbalk en een camera met zender besteld (gelijk aan die in mijn auto).

Afbeelding

Goed, en dan nu het ontwerp. Alles wat je hieronder ziet komt uit de 3D-printer, m.u.v. de elektronica en de kist waar de stoeltjes op staan (de kist is dezelfde als die in mijn auto). Elk geprint deel moest op een 15 X 15 X 15 printbed te printen zijn. Totaal ruim 50 bestanden (bijna 20 Mb) aan ontwerpen. Wekenlang aan het ontwerpen/printen/bijschaven/printen/herontwerpen/printen. Daarna alles lijmen om er weer 1 geheel van te maken.

Afbeelding

En het resultaat noem ik de JoRi V2. Waarom V2? Is er ook een V1? Ja, er WAS een V1. Die zag er nagenoeg hetzelfde uit, maar de opwaartse druk t.o.v. het eigen gewicht was niet in orde . De airboat lag te diep in het water, en kwam met geen mogelijkheid omhoog. Heb er nog een keer een aanpassing voor gemaakt, maar ook dat hielp onvoldoende. Uiteindelijk is deze bij het recyclebare plastic belandt (maar heb er wel heel veel van geleerd).

Deze versie 2 heeft veel meer opdruk t.o.v. het eigen gewicht (wat ik ook nog eens met ruim 200 gram wist te verlagen). Hij ligt heel mooi in het water, en is goed bestuurbaar. Toch is deze ook nog niet helemaal af. De toen meegeleverde propeller is het type 6030 (15 centimeter diameter met een pitch van 30) levert onvoldoende thrust om de boot door de barrière te drukken waarbij de boot verder uit het water zou moeten komen. Een andere propeller met 3 bladen en een pitch van 45 is nu besteld. Dat moet het toch echt wel oplossen. (Mijn hele leven niets met propellers te maken gehad, maar er is opnieuw een wereld voor mij open gegaan....)

Wat ik in deze V2 ook heb gedaan, is dat de elektromotor nu in een V8-blok is gemonteerd. Heb een schaal V8-blok op het Internet gevonden en deze helemaal aangepast voor mijn toepassing.

Afbeelding

Wel heb ik nog een klein probleem met het binnendringen van het water. De bodem en vloer zijn in principe waterdicht, maar voor het geval dat het toch ergens poreus is, het geheel met een plasticprimer behandeld, en daarna meerdere lagen blanke lak (mat, zodat de kleuren van de print niet verloren gaan, en omdat een legervoertuig nooit hoogglanzend is). Enige plek waar nog een klein beetje water naar binnen dringt is rond de servo's van de roerbesturing, maar daar laat ik nog wel wat lijm bij tussen lopen....

Het enige wat in het resultaat nog ontbreekt is een bescherming rond de propeller. Ik weet nog niet hoe dit op te lossen. Ik denk dat ik het ga proberen met het printen van een gaas.... (Update 31-10: zie ontwerp. Gaas is gemaakt, maar moet zich nog bewijzen. En ook nog een .50-affuit en een munitie box toegevoegd.)

Helaas nog geen video, maar die gaat zeker nog volgen.
Laatst gewijzigd door johmir op 28 jan 2024 10:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen johmir voor dit bericht (totaal 2):
coopertje (24 okt 2023 09:25) • Herman (24 okt 2023 18:31)
My one and only scaler HG P408
The plane! The plane! Of nee toch niet, de AirBoat JoRi V2

Mijn projecten:
HG P408: FPV / Turret (POC) / LED-bar / Zender / Lier
HG P408: Turret (Final version) / Machine Gun Flashing
AirBoat JoRi V2: 3D-print

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1189
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 526 keren
Ontvangen waarderingen: 612 keren

Re: The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door coopertje » 24 okt 2023 09:25

Mooi project! Goed aangepakt om ook gelijk het tekenen van onderdelen mee te nemen in het leertraject, dat maakt het bezit van een 3D printer zoveel meer veelzijdig...
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
johmir (24 okt 2023 12:13)

Gebruikersavatar
Alex
Donateur
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:22
Locatie: Oegstgeest
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 72 keren

Re: The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door Alex » 24 okt 2023 11:41

Erg leuk geworden !
Deze gebruikers waarderen Alex voor dit bericht:
johmir (24 okt 2023 12:13)

Gebruikersavatar
johmir
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 feb 2023 18:56
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 89 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door johmir » 24 okt 2023 14:54

Even een toelichting....

3D-printen was dus even helemaal nieuw voor mij. En iets nieuws begint bij mij altijd met lezen, vragen stellen, weer lezen, nog meer vragen stellen, opnieuw lezen, weer nieuwe vragen.... Had ik 'veel lezen' al gezegd?

Daarna is de 3D-printer zelf aan de beurt. Het aanzetten is vaak het minste probleem..., maar dan.... Hoe krijg ik dat filament er in (en er weer uit)? Hoe kan/moet ik kalibreren? Gelukkig was alles heel duidelijk omschreven.

Daarna was de software aan de beurt. Welke software ga ik gebruiken om te ontwerpen? Wil ik er wel of niet voor betalen? Uiteindelijk gekozen voor online ontwerpen m.b.v. TinkerCad. Het is gratis. Het is online (dus in de browser, en dus geen extra software installeren). Na hier veel mee gestoeid te hebben, had het zelfs veel meer mogelijkheden dan ik in eerste instantie dacht. Voor het uiteindelijke printen is wel extra software nodig, maar gelukkig wordt dat wel met de 3D-printers meegeleverd.

En toen begon het pionieren. Wat is de juiste kalibratie? Welke instellingen i.c.m. welk filament? Als de kalibratie niet goed is, lukt de eerste laag printen al niet, of in het ergste geval beschadig je het printbed. Dan moet je nog een keuze voor het soort filament maken. Er zijn veel verschillende. Uiteindelijk voor PETG gekozen. Het is goed bestand tegen water. zon, chemicaliën en warmte. PETG ruikt ook bijna niet (belangrijk als de printer in je woonkamer staat). Afhankelijk van het filament moet je soms nog wel een andere nozzle(spuitmond) aanschaffen die een hogere temperatuur aan kan.

Mijn 3D-printer de Flash Forge Adventure 3

Afbeelding

Heerlijk stil doordat deze geheel is afgesloten. Met een camera zodat ik via het Internet kan zien hoe het gaat. Wat als nadelen kunnen worden beschouwd zijn het maximale printvolume en de printsnelheid. Al met al ben ik er tevreden mee (een gegeven paard mag je niet in de bek kijken).

Daarna heel veel proefstukjes maken en stoeien met de instellingen om te kijken waar je overal mee weg komt. Welke marges moet je aanhouden als onderdelen in elkaar moeten gaan passen? Hoe dik/dun mag/moet ik ontwerpen/printen?

Als je een ontwerp wilt gaan printen, moet het ontwerpbestand worden omgezet in een printbestand (slicing, deze software is normaliter meegeleverd met de 3D-printer). Buiten alle gegevens met WAT er geprint moet worden, verteld het de 3D-printer ook HOE het geprint moet worden. Tientallen instellingen zijn te beïnvloeden (o.a. temperatuur, snelheid, en nog veel meer). Al dit bepaald uiteindelijk het resultaat van de print. Temperatuur van het printbed en de nozzle zijn bijvoorbeeld erg van belang voor de hechting op het printbed en de stevigheid van de geprinte objecten.

Begin juni ben ik er mee begonnen, en afgelopen weekeinde was ik zo'n beetje klaar. Sommige onderdelen print je in enkele minuten, en andere duurden wel 12 uur om te printen (snelheid is erg afhankelijk van je gekozen printer). Van de 4 rollen filament van 1 Kg, heb ik waarschijnlijk wel 1 Kg kunnen weggooien door trial en error en door prints die tijdens het printproces toch mis gingen (bij een print van enkele minuten is dat niet zo'n ramp, maar bij een print van 12 uur is het erg teleurstellend als het na 11 uur printen toch ineens helemaal misgaat).

In mijn geval van de airboat moest ik het totaal ontwerp dus gaan opknippen in printbare delen die binnen de 15 X 15 X 15 cm moesten passen. Dat betekent dan ook nog eens dat je alles weer aan elkaar moet zetten. Mijn keuze was om het te lijmen..., tja, dan moet je ook nog weer onderzoeken welke lijm te gebruiken. Ik ben uitgekomen op Bison MAX repair Power voor de grotere delen, en Bison GEL secondelijm voor de kleinere delen. Tot nu toe lijken deze keuzes stand te houden.

Omdat de airboat dus in het water komt te liggen/varen, is het waterdicht zijn dus niet onbelangrijk. De geprinte objecten zijn op zich aardig waterdicht, maar voor eventuele minuscule onregelmatigheden toch alles met een plastic primer van MoTip behandeld om het daarna enkele lagen Clear Varnish (ook van MoTip) te geven. De blanke lak bewust niet de hoogglanzende, zou geen recht doen aan het militaire karakter.

En dan ga je spelen/varen. Hij deed het echt heel goed. Besturing werkte precies zoals verwacht. Wel is zo'n airboat erg windgevoelig. Het heeft een platte bodem zonder vin en wordt door een klein beetje wind onmiddellijk opzij geduwd. Bij sommigen zie je wel eens een profiel in de lengte van de bodem waardoor deze invloed van de wind wat minder wordt, maar ik heb er voor nu voor gekozen dit niet toe te passen (is anders altijd nog toe te voegen).

Het enige probleem was dat het geheel niet de snelheid kon bereiken om hoger uit het water te klimmen om hem over het water te laten scheren. Heb er ondertussen veel over gelezen, en het werd me duidelijk dat ik iets met de propeller moest doen. Fck! Nog meer lezen, nog meer vragen....

Uiteindelijk zijn er heel veel soorten en maten. Hoeveel bladen moet/mag de propeller hebben? Welke pitch moet een propellerblad hebben? Wist ik veel wat een pitch was.... En nu kan je denken hoe meer bladen hoe beter, maar dat schijnt ook weer niet waar te zijn. Er zit nu een 2-bladen-propeller op, en het wordt straks een 3-bladen-propeller. Waarom niet 4 zou je denken?! Het schijnt dat de 'drag' van die 4 bladen ook nog weer tegen kunnen werken.... En dan die pitch; De huidige heeft een pitch van 30, en de nieuwe heeft een pitch van 45. De pitch geeft de hoek van een blad aan. Voor een hogere pitch heb je in de regel ook weer een sterkere motor nodig. Zal mij benieuwen hoe het gaat uitpakken....

Oh ja, en nog een niet onbelangrijk iets.... De propeller draait net zoals op een echte airboat maar in 1 richting. Je kan dus enkel vooruit. En de propeller MOET draaien. Als er geen voortstuwing is, is er ook geen besturing mogelijk. Met de trimmer kan/kon ik een basis toerental instellen, dus de besturing is/was al getackeld. En omdat de airboat alleen vooruit kan, moet je ook goed vooruit kijken om je zelf niet ergens in vast te varen (met de kans op natte voeten als je de boot ergens moet lostrekken).

Wordt vervolgd....
Laatst gewijzigd door johmir op 01 dec 2023 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen johmir voor dit bericht (totaal 2):
Herman (24 okt 2023 18:32) • coopertje (26 okt 2023 08:05)
My one and only scaler HG P408
The plane! The plane! Of nee toch niet, de AirBoat JoRi V2

Mijn projecten:
HG P408: FPV / Turret (POC) / LED-bar / Zender / Lier
HG P408: Turret (Final version) / Machine Gun Flashing
AirBoat JoRi V2: 3D-print

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2353
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 72 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door Garry » 24 okt 2023 18:50

Super mooi gedaan, petje af,
Ik heb al een tijd mij printer maar de kunst van echt wat te tekenen ga niet zo makkelijk bij mij .. :D
Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht:
johmir (24 okt 2023 19:24)
😎😁

Gebruikersavatar
johmir
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 feb 2023 18:56
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 89 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: The plane! The plane!... Of nee, toch niet...?

Bericht door johmir » 24 okt 2023 19:25

Garry schreef: 24 okt 2023 18:50 Super mooi gedaan, petje af,
Ik heb al een tijd mij printer maar de kunst van echt wat te tekenen ga niet zo makkelijk bij mij .. :D
Heel veel proberen. Het was bij mij ook vallen en weer opstaan.
Deze gebruikers waarderen johmir voor dit bericht:
Garry (25 okt 2023 18:58)
My one and only scaler HG P408
The plane! The plane! Of nee toch niet, de AirBoat JoRi V2

Mijn projecten:
HG P408: FPV / Turret (POC) / LED-bar / Zender / Lier
HG P408: Turret (Final version) / Machine Gun Flashing
AirBoat JoRi V2: 3D-print

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten