Onderhoud

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Onderhoud

Bericht door JDS73 » 06 mei 2023 12:14

Hoi allemaal.

Ik weet niet of mijn bericht hier goed staat.
Als dat niet zo is kan die wellicht verplaatst worden naar het juiste topic.

Zoals ik al aangaf in mijn voorstel rondje heb ik op dit moment nog niet heel veel ervaring met Crawlwers of andere RC auto's.
En ben hier op het forum gekomen om te leren van de experts.
Ik heb woensdag mijn eerste auto gekocht. De FTX outback Texas 4x4 crawler. Misschien niet de beste maar voor mij goed genoeg om te leren hoe alles werkt en feeding te krijgen met het RC gebeuren.
Ik heb er een beetje meer in de tuin gecrost maar verder durf ik nog niet zo goed omdat ik geen idee heb van het onderhoud van de auto. Het gaat niet zo zeer om het uitelkaar halen van de auto(ik ben wel redelijk handig en in de handleiding staan duidelijke schema's) maar wat voor olie, vet of andere middelen moet ik aanschaffen om alles na een rit in het bos of strand weer goed gesmeerd en schoon te moeten laten verlopen.

Alvast bedankt.

Groet Dirk
Laatst gewijzigd door JDS73 op 06 mei 2023 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2350
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Onderhoud

Bericht door Garry » 06 mei 2023 12:22

Welkom op de forum Dirk
Deze gebruikers waarderen Garry voor dit bericht:
JDS73 (06 mei 2023 12:34)
😎😁

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Onderhoud

Bericht door coopertje » 06 mei 2023 20:36

Als er alleen stof op zit dan maak ik de auto schoon met een compressor. Zit er modder oid op dan was ik hem af met water en gebruik indien nodig een kwast om al het vuil er vanaf te halen. Daarna drogen met een compressor en ik smeer meestal alle bewegende delen met droogsmeer van WD40. Olie of vet gebruik ik alleen in het begin tijdens de bouw, of bij groot onderhoudt als alles uit elkaar gaat.

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Onderhoud

Bericht door JDS73 » 09 mei 2023 02:04

Dank voor de reacties

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Onderhoud

Bericht door Patrick » 10 mei 2023 16:17

Ik pleeg eigenlijk nooit onderhoud zolang er niets stuk is. Niet schoonmaken, niet smeren, niets.
Heb ondanks dat niet het gevoel dat mijn auto minder lang mee gaat.
Ik rijd veel door water en modder en dat is killing voor je lagers. Of je de wagen schoonmaakt of niet, die lagers gaan eraan.
Mijn MST CFX die ik sinds halverwege de corona periode heb, heeft 1 setje lagers verbruikt. Verder niets bijzonders wat met onderhoud te maken zou kunnen hebben.

De diffs en gearbox voorzie ik altijd van wat EP2 of EP3 vet van de Boerenbond. Dat werkt redelijk goed als je diffs vol met water staan. :lol:

JDS73
Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2023 20:58
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Onderhoud

Bericht door JDS73 » 12 mei 2023 12:34

Ik heb gisteren voor het eerst gereden op de zandverstuiving in Rosmalen met mijn nieuwe aanwinst.
Ik heb natuurlijk niet zoveel ervaring met crawlers maar hij hield zich prima in het mulle zand. Ben niet 1x vast komen te zitten :D
Kuilen die gegraven waren door honden, plassen water en wortels van bomen. Geen probleem.
Voor een standaard auto zo uit de doos deed die het prima.
Daarna heb ik hem laten drogen en naderhand met een kwast schoon gemaakt.
En met WD40 drylube licht ingespoten zodat het vocht ook verdreven word op plaatsen waar je zelf niet bij kan.

Ik heb ook gisteren mijn lader binnen gekregen.
Het is de Imax B6AC geworden
Tis niet een hele snelle lader maar 6A leek mij voor mijn gebruik wel voldoende. En kan van alle soorten batterijen opladen. Er zit ook een 11V tot 18V aansluiting aan. En het menu is zo uitgebreid dat ik eerst de handleiding goed moest lezen voor ik mijn batterijen veilig kon opladen. Het werkt toch even net iets anders dan een lader waar je 21700 of 18650 batterijen mee oplaad.
Wat ik ook mooi vind is dat je voor elke batterij zelf de te laden hoeveelheid mAmp's kan instellen tot een max van 50Amp.
Ik gebruik nu alleen nog ni-mh batterijen.
1 van 2000mAmp en 1 van 5000mAmp en die doen het voor nu prima.
Deze gebruikers waarderen JDS73 voor dit bericht (totaal 2):
TerpstraAJ (12 mei 2023 21:03) • Patrick (13 mei 2023 21:37)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten