Bediening/aansluiting verlichting

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Bediening/aansluiting verlichting

Bericht door JurjenF » 20 feb 2023 12:09

Ik heb in de SCX24 en in de HB Defender een lichtschakjelaar zitten. Dat zijn die schakelaars via AliExpress. Die zijn helemaal wild van 'flikker- en knipperlicht' maar ik helaas niet. Nu zit ik te denken om de verlichting via de kanalen 3 en 4 te regelen maar hoe sluit je dan de witte 'schakeldraad' aan? Of kan dat niet en moet er een schakeling tussenzitten? Als ik de leds rechtstreeks via die kanalen kan schakelen scheelt dat, vooral in de SCX24, een hoop ruimte en gedoe: xx-tig keer drukken voor je de juiste verlichting aan hebt.
Wie kan mij hier uitsluitsel over geven?
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 433
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 161 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren

Re: Bediening/aansluiting verlichting

Bericht door zanthrax » 20 feb 2023 12:39

Dat gaat inderdaad niet via de signaal draad, daar moet een stukje elektronica tussen om het PWM signaal uit de ontvanger om te zetten naar een aan/uit voor je verlichting.

HeyOK maakt hier veel tof spul voor tegen redelijke prijzen.
https://www.heyokperformance.com/

Zelf maken van bijvoorbeeld een Atmel ATtiny85 van €2 kan ook als je een beetje handig bent met elektronica en software schrijven.
https://www.marcelpost.com/wiki/index.php/ATtiny85_PWM

Zelf ga ik voor de makkelijkste route en laat m'n verlichting altijd aan, direct aangesloten op de ontvanger.
Laatst gewijzigd door zanthrax op 20 feb 2023 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bediening/aansluiting verlichting

Bericht door JurjenF » 20 feb 2023 12:59

Thnx. Zelf maken is geen optie voor mij, ik ben geen electronica-held (en dat is een understatement). En die andere optie is ook geen optie: teveel dingen en draden. Daar is helemaal geen ruimte voor in die SCX24.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Bediening/aansluiting verlichting

Bericht door Wouterb » 21 feb 2023 09:12

'die van aieexpress' zegt niet zoveel. er zijn tig opties te krijgen.
wat ik uit je verhaal opmaak is dat je lampjes hebt gemonteerd en de regelaar/schakelaar niet bevalt.
je kunt de regelaar er tussen uit knippen, maar niet je lampjes rechtstreeks op de ontvanger prikken. (bij gebrek aan witte draad is er dan ook niets te schakelen.

het geknipper zit ingebakken in de regelaar dus die wil je idd omzeilen (lees: eruit knippen).
Optie 1: zoek een aan/uit schakelaar. (paar € op ali) en soldeer die ertussen in plaats van de originele regelaar.
optie 2: soldeer de lampjes rechtstreeks aan de stekker (met een weerstandje ertussen). negeer het witte draadje. lampjes blijven branden zolande aut aan staat.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

JurjenF
Pro Member
Berichten: 363
Lid geworden op: 31 aug 2021 12:26
Locatie: Hoog-Keppel
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 106 keren
Ontvangen waarderingen: 106 keren

Re: Bediening/aansluiting verlichting

Bericht door JurjenF » 21 feb 2023 11:34

Ik ga er eens rustig voor zitten en wat uitproberen. In de Cherokee heb ik van Dumborc het LED-setje aangebracht en dat werkt eigenlijk best redelijk goed. Alleen de remlichten heb ik (nog) niet in gebruik. En de richtingaan wijzers doen het natuurlijk 'altijd' tenzij ik de stekkertjes eruit trek. Dat is met de LaneBoys controler wel mooier geregeld alleen krijg ik die ondanks hun support nog niet goed aan het werk (richtingaanwijzers gecombineerd met remlichten: 'American style')in de Wrangler JK. Wat dit soort dingen aangaat mis ik ergens wel een club of kennis 'om-de-hoek'.
HB-ZP1001 Defender
EXReal Wrangler JK
SCX10 Cherokee
SCX24 Gladiator
SCX10 Defender D90 in wording

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten