De RC hobby heeft hier enkele jaren in de vriezer gestaan maar begon eerder dit jaar toch weer te ontdooien. Een voor een kwamen mijn oude RC’s weer van zolder af (wie bewaart, die heeft wat!) en na de grote schoonmaak besloten nog een auto aan mijn wagenpark toe te voegen. Naast het restaureren van oude Associated buggies (RC10 en RC10T varianten) ligt mijn interresse toch duidelijk ook bij het scale-gebeuren. Na wat avonden research op het grote boze web besloten om voor een Axial SCX10/3 te gaan. Eerdere ervaringen met Axial (de oer SCX, Wraith, EXO en Yeti) zijn altijd super positief geweest, oerdegelijke modellen die technisch toch wel genoeg te bieden hebben. Zo komt de SCX10/3 nu met portaalassen, optionele 2-bak en optionele DIG. Op zoek naar een SCX10/3 kit dus!
Al gauw bleek dat er toch wel flinke prijsverschillen zijn bij de verschiillende aanbieders. Bij Tamico vond ik de kit zelfs in de Sale afdeling, en kocht ik de kit dus bijna 100 euro onder de gemiddelde Nederlandse webshopprijs. Dat is een goede start.
Binnen drie dagen arriveerde de kit via DHL uit Duitsland, en na eerst de inhoud van de kit tot in detail bewonderd te hebben begon ik met de bouw ervan. Het bouwen van een kit is voor mij super belangrijk, ik doe het graag en bovendien leer je de auto tot in het kleinste detail kennen, dat komt later altijd van pas. Ik neem ook graag de tijd met bouwen en kan daar gerust een dag/avond of tien voor uittrekken.
Bouwfase A, de portaalassen
De bouw begint met assemblage van de front-locker, dit is een van de weinige bouwstappen die locktite vereist, natuurlijk levert Axial een klein flesje van dit spul mee. De degelijke gears draaien allemaal supersoepel in de meegelebverde kogellagers. Kan me nog herrinneren dat kogellagers vroeger een keidure optie waren en men het standaard moest doen met kunststof of sinterbronzen glijbussen. Axial levert alle kogellagers meteen mee in de doos, Dikke plus dus! Alle gears worden voorzien van het meegeleverde black grease.
De eerste bouwavond wordt succesvol afgesloten door het sluiten van de portalen waarna twee degelijke en soepel draaiende assen op de werkbank liggen.
Pluspunten:
*Oerdegelijk kunststof
*Alle kogellagers meegeleverd
*Duidelijke manual
*Threadlock en grease included
Minpunten:
*Sofar nog niets
New kit on the block, SCX10/3
- Mark63
- Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
- Locatie: Rosmalen
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
New kit on the block, SCX10/3
- Bijlagen
-
-
-
-
-
-
-
-
- Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
- Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
- ProLine Pro2 SC-buggy
- Asso RC10 & T's
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Mooie historie. Mooie buggies. Top keuze en enthousiast bouwverslag. Ik volg!
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
- Mark63
- Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
- Locatie: Rosmalen
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Bouwfase B de schokbrekers
Daar waar de oer-SCX shocks mnog voorzien waren van een (nep) piggybackreservoir moet de SCX10/3 het doen zonder deze nutteloze toevoeging. Deze functionele shocks zijn gelukkig wel voorzien van een verstelring en draaien op metalen kogels. Het vullen is dank zij de bleeder-schroefjes eenvoudiger geworden, alleen jammer dat Axial in plaats van de genoemde M2,5x3mm schroefjes M2,5x8 meeleverde. Gelukkig had ik nog korte in de sparesbox liggen.
In zakje B dat bestemd is voor deze bouwstap zitten ook de welbekend (of beruchte) E-clips, ze hebben nogal de neiging springerig te zijn. Tip: handoekje op bouwtafel voorkomt ongecontroleerd wegketsen.... Helaas zat er in mijn kit een clipje te weinig. Niet rampzalig aangezien er nog wel wat clipjes in mijn spares-box liggen maar toch. Ik akn me goed herrinneren dat in Tamiya-kits altijd ruim voldoende hardware geleverd wordt, er blijft altijd wat over voor de onderdelendoos. Maar bij Axial wordt elk schroefje en clipje afgeteld met als grootste risico dat men de mist in gaar als er iets tekort schiet. Voor een kit in deze prijsklasse kan het toch echt geen kwaad een kleine hoeveelgheid erxtra (reserve) hardware van de kritische soort mee te leveren.
Even opletten, de kit komt met twee rode en twee groene veren, maar de manual vergeet te vertell;en welke voor en welke achter moeten. Voor de goede orde: Groen=front, Rood=rear!
Helaas heb ik tijdens de assemblage van de dempers geen fotos gemaakt maar in de bijlage vind je wel een foto van de gemonteerde demper en een foto van de bouwstap.
Pluspunten:
*Oerdegelijk kunststof
*Alle kogellagers meegeleverd
*Duidelijke manual
*Threadlock en grease included
*Bleederschroefjes op de dempers
*Minpunten:
*Bleederschroefjes te ang
*Manual onduidelijk over veren
*E-2 clip te weinig in zakje B
*Geen reserve hardware in kit
Wordt vervolgd
Daar waar de oer-SCX shocks mnog voorzien waren van een (nep) piggybackreservoir moet de SCX10/3 het doen zonder deze nutteloze toevoeging. Deze functionele shocks zijn gelukkig wel voorzien van een verstelring en draaien op metalen kogels. Het vullen is dank zij de bleeder-schroefjes eenvoudiger geworden, alleen jammer dat Axial in plaats van de genoemde M2,5x3mm schroefjes M2,5x8 meeleverde. Gelukkig had ik nog korte in de sparesbox liggen.
In zakje B dat bestemd is voor deze bouwstap zitten ook de welbekend (of beruchte) E-clips, ze hebben nogal de neiging springerig te zijn. Tip: handoekje op bouwtafel voorkomt ongecontroleerd wegketsen.... Helaas zat er in mijn kit een clipje te weinig. Niet rampzalig aangezien er nog wel wat clipjes in mijn spares-box liggen maar toch. Ik akn me goed herrinneren dat in Tamiya-kits altijd ruim voldoende hardware geleverd wordt, er blijft altijd wat over voor de onderdelendoos. Maar bij Axial wordt elk schroefje en clipje afgeteld met als grootste risico dat men de mist in gaar als er iets tekort schiet. Voor een kit in deze prijsklasse kan het toch echt geen kwaad een kleine hoeveelgheid erxtra (reserve) hardware van de kritische soort mee te leveren.
Even opletten, de kit komt met twee rode en twee groene veren, maar de manual vergeet te vertell;en welke voor en welke achter moeten. Voor de goede orde: Groen=front, Rood=rear!
Helaas heb ik tijdens de assemblage van de dempers geen fotos gemaakt maar in de bijlage vind je wel een foto van de gemonteerde demper en een foto van de bouwstap.
Pluspunten:
*Oerdegelijk kunststof
*Alle kogellagers meegeleverd
*Duidelijke manual
*Threadlock en grease included
*Bleederschroefjes op de dempers
*Minpunten:
*Bleederschroefjes te ang
*Manual onduidelijk over veren
*E-2 clip te weinig in zakje B
*Geen reserve hardware in kit
Wordt vervolgd
- Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
- Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
- ProLine Pro2 SC-buggy
- Asso RC10 & T's
- Mark63
- Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
- Locatie: Rosmalen
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Nog een kleine aanvulling op de het schokbrekerverhaal. Op het net komt men vrij weel negatieve verhalen tegen over de kwaliteit van de SCX10/3 stockdempers. Ik heb dit zelf nog niet ervaren maar heb ook vernomen dat de kwaliteit een enorme oppepper krijgt als de shocks herbouwd worden met gebruikmaking van Traxxas 2362 shock rebuild kitjes.
Mocht ik ooit ontevreden zijn over deze dempers dan zal ik ze zeker een keer herbouwen met de Traxxas parts waarvan ik tzt verslag zal doen.
Mocht ik ooit ontevreden zijn over deze dempers dan zal ik ze zeker een keer herbouwen met de Traxxas parts waarvan ik tzt verslag zal doen.
- Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
- Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
- ProLine Pro2 SC-buggy
- Asso RC10 & T's
- coopertje
- Site Admin
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
- Locatie: Eindhoven
x 1
- Gegeven waarderingen: 550 keren
- Ontvangen waarderingen: 624 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Begint al aardig vorm te krijgen Mark! Goede keuze om af te gaan op je eigen ervaringen wbt de shocks, zal ook erg veel met rijstijl en terrein te maken hebben of het wel of niet werkt.
Kijk uit naar het vervolg van je build.
Kijk uit naar het vervolg van je build.
- Mark63
- Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
- Locatie: Rosmalen
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
LOL, hij is al bijna klaar, bouw toch sneller dan ik schrijf
. Ik schrijf het bouwverslag in de stille kwartiertjes door de dag heen, maar het komt goed, de hele bouw gaan we toelichten
Tja, met onze rijstijl (vaak als een oud wijfke) en die hardcore omstandigheden in onze regio hebben die dempers niet echt veel te lijden toch

Tja, met onze rijstijl (vaak als een oud wijfke) en die hardcore omstandigheden in onze regio hebben die dempers niet echt veel te lijden toch
- Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
- Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
- ProLine Pro2 SC-buggy
- Asso RC10 & T's
- Mark63
- Member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
- Locatie: Rosmalen
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Nu wordt het echt interessant. De transmissie is er een van het two-speed-soort en heeft bovendien ook een DIG functie waarmee de aandrijving van de achteras al dan niet ontkoppelt kan worden. Al met al een knap stukje design met heel veel kogellagers, CNC gefreesde tandwielen, E-clips, shiftvorkjes en veel black grease.
Het is even goed opletten; in deze bouwstap worden zowel 5x10x4 als 5x11x4 kogellagers gebruikt, dat verschil heb ik in mijn enthousiasme even over het hoofd gezien waardoor de transmissie nog een keer gedeeltelijk gedemonteerd moest worden om deze lagers te verwisselen.
Wederom slaat Axial even de plank mis door een verkeerde maat E-clip mee te leveren. Van clip AXA1391 behoren er drie in de kit te zitten, men leverde echter maar twee juiste clips plus een veel te grote clip. Sterker nog, die grote clip wordt in de hele SCX10 III kit nergens gebruikt. Gelukkig bood ook hier de ouwe trouwe sparesdoos snel uitkomst.
Ik heb de transmissie vooralsnog zonder 2-speed en/of DIG gebouwd. De 2-speed ga ik in de praktijk nooit gebruiken, maar de DIG wordt later wel degelijk gebruikt, die ga ik op een later tijdstip zeker toevoegen. Nu lees je online nogal wat horrorverhalen over doorgebrande DIG-servootjes en blijkt de door Axial geadviseerde Spektrum mini-servo niet lekker te werken. Dit vergt dus nog wat onderzoek en waarschijnlijk een zwaarder alternatief, dat is zorg voor later.
Als laatste wordt de motor op de oerdegelijke motorplaat geschroefd en kan de pinion gemonteerd worden. De motorplaat is geschikt voor 11T tm 18T pinions.Er wordt een 14T meegeleverd. De motor wordt dmv een ingenieus snelwisselsysteem gemonteerd.
Na een avond goed doorbouwen ligt er een knap stukje transmissie-techniek op de werkbank. Dankzij alle lagers en de black grease draait het ook nog eens lekker soepel.
De lijst met pluspunten groeit gestaag, maar helaas groeit de lijst met missers ook flink:
Pluspunten:
*Oerdegelijk kunststof
*Alle kogellagers meegeleverd
*Duidelijke manual
*Threadlock en grease included
*Bleederschroefjes op de dempers
*CNC tandwielen
*Transmissie te voorzien van 2speed en DIG
* Motor snelwisselsysteem
Minpunten:
*Bleederschroefjes t elang
*Manual onduidelijk over veren
*E-2 clip te weinig in zakje B
*Geen reserve hardware in kit
*te grote E-4 clip (onbruikbaar)
*5x10x4 en 5x11x4 kunnen makelijk verwisseld worden, opletten dus
En ja, in mn enthousiasme vergeet ik vaak fotos te nemen, sorry
Wordt vervolgd....
Het is even goed opletten; in deze bouwstap worden zowel 5x10x4 als 5x11x4 kogellagers gebruikt, dat verschil heb ik in mijn enthousiasme even over het hoofd gezien waardoor de transmissie nog een keer gedeeltelijk gedemonteerd moest worden om deze lagers te verwisselen.
Wederom slaat Axial even de plank mis door een verkeerde maat E-clip mee te leveren. Van clip AXA1391 behoren er drie in de kit te zitten, men leverde echter maar twee juiste clips plus een veel te grote clip. Sterker nog, die grote clip wordt in de hele SCX10 III kit nergens gebruikt. Gelukkig bood ook hier de ouwe trouwe sparesdoos snel uitkomst.
Ik heb de transmissie vooralsnog zonder 2-speed en/of DIG gebouwd. De 2-speed ga ik in de praktijk nooit gebruiken, maar de DIG wordt later wel degelijk gebruikt, die ga ik op een later tijdstip zeker toevoegen. Nu lees je online nogal wat horrorverhalen over doorgebrande DIG-servootjes en blijkt de door Axial geadviseerde Spektrum mini-servo niet lekker te werken. Dit vergt dus nog wat onderzoek en waarschijnlijk een zwaarder alternatief, dat is zorg voor later.
Als laatste wordt de motor op de oerdegelijke motorplaat geschroefd en kan de pinion gemonteerd worden. De motorplaat is geschikt voor 11T tm 18T pinions.Er wordt een 14T meegeleverd. De motor wordt dmv een ingenieus snelwisselsysteem gemonteerd.
Na een avond goed doorbouwen ligt er een knap stukje transmissie-techniek op de werkbank. Dankzij alle lagers en de black grease draait het ook nog eens lekker soepel.
De lijst met pluspunten groeit gestaag, maar helaas groeit de lijst met missers ook flink:
Pluspunten:
*Oerdegelijk kunststof
*Alle kogellagers meegeleverd
*Duidelijke manual
*Threadlock en grease included
*Bleederschroefjes op de dempers
*CNC tandwielen
*Transmissie te voorzien van 2speed en DIG
* Motor snelwisselsysteem
Minpunten:
*Bleederschroefjes t elang
*Manual onduidelijk over veren
*E-2 clip te weinig in zakje B
*Geen reserve hardware in kit
*te grote E-4 clip (onbruikbaar)
*5x10x4 en 5x11x4 kunnen makelijk verwisseld worden, opletten dus
En ja, in mn enthousiasme vergeet ik vaak fotos te nemen, sorry
Wordt vervolgd....
- Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
- Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
- ProLine Pro2 SC-buggy
- Asso RC10 & T's
-
- Pro Member
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
- Locatie: Vries
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 287 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Die "horror-verhalen" moet je met een grote korrel zout nemen. En die getikte Amerikanen krijgen zelfs een aambeeld stuk, de mening van dat soort *** is al helemaal niet interessant. Als je je endpoints op de zender goed afstelt dan kan er niets raars gebeuren...
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit
- Wouterb
- Donateur
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
- Locatie: Medemblik
x 16
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 137 keren
Re: New kit on the block, SCX10/3
Dig servootje is wel een aandachtspuntje hoor.
Als de endpoints niet goed zijn ingesteld blijft de servo continu duwen (power op de stilstaande motor) en dan brandt ie vroeg of laat echt door.
Als de endpoints niet goed zijn ingesteld blijft de servo continu duwen (power op de stilstaande motor) en dan brandt ie vroeg of laat echt door.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten