Welke crawler zouden jullie kiezen

Alles met betrekking tot Crawler & Scalers kun je hier posten.
willem
Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 aug 2021 07:56
Locatie: Noordbeemster
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door willem » 19 aug 2021 20:37

Wat een keuze is er toch allemaal.
Ik ben overal aan het kijken geslagen en heb een 5 tal auto's op mijn netvlies staan.

En er zit prijs verschil in, en dat scheelt soms aanzienelijk.
Ik wil de auto later ook leuk aankleden dmv rijplaten etc etc

Traxxas TRX-4 Bronco € 659,98
Traxxas TRX-4 Ford Bronco Ranger XLT € 599,95
Traxxas TRX-4 Sportcrawler RTR 449,95
Traxxas TRX-4 Land Rover Defender Crawler € 599,95
HG P409 2.4Ghz 4x4 Schaal Hi-Lux Crawler Pick-Up € 299,98

De prijzen komen bij de Border vandaan.
Ik lees wel jullie plussen en minnen.
gr. Willem
ik rij met de volgende auto's
Rustler
Hoss
Defender
Trx 6

Paulus crosskabouter
Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2021 19:19
Gegeven waarderingen: 105 keren
Ontvangen waarderingen: 62 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door Paulus crosskabouter » 19 aug 2021 20:44

Hoi willem. Aangezien niet iedereen na aanschaf de klik met crawlen voelt, loont het om ook op marktplaats te kijken. Soms staan er wagens die maar 3x hebben gereden of leuk zijn opgebouwd al. Heb ik ook gedaan en geen spijt. FF de kop eraf is best lekker

Ik heb de TRX defender gekozen. Mooiste wagen in mijn ogen, wel wat zware body, maar daar is makkelijk wat aan te doen
Deze gebruikers waarderen Paulus crosskabouter voor dit bericht:
willem (19 aug 2021 20:52)
Don't follow me, I'm lost.

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door coopertje » 19 aug 2021 22:07

Hoi Willem, Ik kan je een TRX4 basis van harte aanbevelen. Het is een degelijke auto waarmee je weinig problemen mee gaat hebben. Mijn eerste was een TRX4 Defender en heb vrij snel de motor, esc en stuurservo vervangen. Heb hem nu ruim een jaar en nog geen enkel probleem mee gehad. Je zou marktplaats in de gaten kunnen houden, maar let wel op, sommige vragen voor een standaard auto met wat ali express meuk erop meer dan de nieuwprijs..... Mocht je voor een nieuwe gaan dan is een Hobbywing 1080 esc een hele mooie upgrade (Hobbyking heeft meestal een scherp prijs van rond de 35,- euro) en een PowerHD servo van 25kg. Succes met je zoektocht en keuzes.
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
willem (20 aug 2021 00:07)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door zanthrax » 19 aug 2021 23:47

Ik zou zelf eerder een Element Enduro of een Axial SCX10 kiezen.
De TRX4 is ingewikkelder en duurder dan nodig. Traxxas als bedrijf gedraagt zich niet altijd even netjes waardoor ik ze liever niet steun.
De HG P409 is een regelrechte kopie van Tamiya. Ook niet iets wat ik wil belonen door er geld aan uit te geven.
Deze gebruikers waarderen zanthrax voor dit bericht (totaal 2):
willem (20 aug 2021 00:07) • Mark63 (20 aug 2021 08:03)
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Snooky
Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:55
Locatie: Meppel
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door Snooky » 20 aug 2021 00:38

Hey heb zelf ni trx4 g500.
Maar ik raad je een trx4 sport aan zonder all die servos van snel heide en dif locks.
De trx4 sport is altijd gelockd 1 versnelling. Dus die kwestbare Servo heb je niet de body is een pickup. Lichtste trx4 en ook met laagste zwaarte punt. Ik heb deze auto afgetrapt is nooit wat aan kapot gegaan behalve de stuur Servo. Ook de trx4 heeft portal assen dat heeft bij voorbeeld axiale niet. Gr snooky
Deze gebruikers waarderen Snooky voor dit bericht:
willem (20 aug 2021 08:20)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door Wouterb » 20 aug 2021 07:37

Wat ik in de overweging mee zou nemen is onderdelen beschikbaarheid. Niets is vervelender dan een as oid breken en 3 maanden stilstaan.
Wat dat betreft heeft Traxxas het goed voor elkaar in Nederland. Axial, Element en MST onderdelen zijn binnen Europa redelijk te vinden (ook binnen een week in huis).

Tweede vraag: wil je alleen opleuken met details of ook technisch upgraden? In dat geval is aftermarket support wel belangrijk. Hier wint Axial hands down. Element en Traxxas volgen.

Van de auto's die je noemt zou ik voor Traxxas gaan. De Sport zou mijn keuze zijn. Zonder (mijnsinziens overbodige) difflocks en versnelling.

Maar zoals gezegd; wil je meer sleutelen dan alleen accessoires toevoegen, dan is marktplaats ook een goeie.
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht (totaal 2):
willem (20 aug 2021 08:21) • Cesco (22 aug 2021 10:10)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Mark63
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 aug 2021 14:38
Locatie: Rosmalen
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door Mark63 » 20 aug 2021 08:11

zanthrax schreef: 19 aug 2021 23:47 Ik zou zelf eerder een Element Enduro of een Axial SCX10 kiezen.
De TRX4 is ingewikkelder en duurder dan nodig. Traxxas als bedrijf gedraagt zich niet altijd even netjes waardoor ik ze liever niet steun.
De HG P409 is een regelrechte kopie van Tamiya. Ook niet iets wat ik wil belonen door er geld aan uit te geven.
Helemaal mee eens. De Axial SCX10 III en de Element zijn momenteel in kitvorm wel heel erg vriendelijk geprijsd bij Tamico, zeker het overwegen waard,
Deze gebruikers waarderen Mark63 voor dit bericht (totaal 2):
willem (20 aug 2021 08:21) • Cesco (22 aug 2021 10:10)
  • Axial SCX10 Wrangler, SCX10 III JLU Wrangler, Wraith, EXO, SCX24 Jeep, Capra, Yeti jr & Can Am
  • Tamiya F350 HightLift FO, Clod crawler, Panther, Tiger, Kingtiger FO, TTG Frog, Hotshot, Buggychamp
  • ProLine Pro2 SC-buggy
  • Asso RC10 & T's

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Welke crawler zouden jullie kiezen

Bericht door Cesco » 22 aug 2021 10:03

Wouter heeft het perfect verwoord.

Met 4 rijders in gezin hecht ik zwaar aan onderdelen leverbaarheid en betrouwbaarheid. Voor mij is belangrijk dat minimaal 5 auto's gewoon probleemloos een meeting/rit en de volgende meeting/rit kunnen doorstaan. Waarbij de 5e auto de reserveauto is voor geval dat.
Is er wat mee, dan moeten onderdelen snel leverbaar zijn. Binnen Europa is dan handig, al moet ik eerlijk zijn. Vanuit de US, Hongkong en China heb ik regelmatig sneller als vanuit Europa.... Toch is ook mijn criterium, binnen Europa leverbaar zijn.

Kijk ik daarna dan zijn er in mijn ervaring 3 merken die dat het beste voor elkaar hebben. Traxxas, Element RC en MST. Ik weet dat iedereen meteen Axial gaat roepen. maar daar heb ik persoonlijk de slechtste ervaring mee met originele onderdelen beschikbaarheid binnen Europa. Axial aftermarket is een andere verhaal.

Traxxas ligt bij elke hobby shop binnen de EU zo ongeveer. Element RC heeft met Ruddog.eu en cmldistribution.co.uk twee EU importeurs waar je bij beide ook rechtstreeks kan kopen. Of via hun Element RC/Team Associated dealers.

MST wordt vaak over het hoofd gezien. Maar zeer betaalbaar, echt op 1/10 schaal. Populairder als vaak gedacht binnen de EU. Zeker voor echt scale builds. En in Nederland goed vertegenwoordigd via drifted.nl, in Duitsland via meerdere shops te krijgen zoals Tamico.

Ik raad Axial niet af, zeker niet, heb er zelf ook twee. Maar in volgorde van onderdelen leverbaarheid en dan vooral originele onderdelen staat deze zeker niet bovenaan.

En als ik het heb over onderdelen leverbaarheid, dan heb ik het over ook echt daadwerkelijk op voorraad. Ik adviseer dan ook om bij vergelijken vooral naar de hobby shops te kijken met een voorraadindicatie op de webshop waar ook echt een aantal op voorraad staat. En nog belangrijker, ligt het echt in hun shop in het magazijn of wat je steeds vaker en zeker in NL ziet. Bij de distributeur op voorraad.... Wat dus meestal betekend minimaal pas na 48 uur of langer leverbaar.



Waarom is bovenstaande van belang voor jou als je je eerste scaler/crawler koopt? Omdat niets vervelender is om in het veld te moeten sleutelen. En om een rit of meeting wegens een defect te moeten afbreken.

Dus voor je eerste 2 scalers/crawlers zou ik persoonlijk onderdelen leverbaarheid en betrouwbaarheid zwaar laten meewegen. Zodat je altijd een reserve hebt en minimaal 1 model hebt waarmee je een rit of meeting probleemloos kan voltooien. Daarna kun je best wat merken aanschaffen die minder worden ondersteund voor je 3e etcetera model.

Kijkend naar je lijstje en als dat de enige keus is. Dan is elk van de Traxxas TRX-4 een prima keus. Welke, is meer wat jij mooiste vind. De HG zou ik dan voor nu buiten beschouwing laten. Is meer een scaler dan crawler en onderdelenlevering is dan een issue. De basis is zoals gezegd Tamiya (copy past) en meer voor vlak off-road gebruik als wat je met een TRX-4 kan doen.

Binnen de TRX-4 kijkend naar rijeigenschappen. Dus niet kijkend naar looks. Maar naar hoe makkelijk rijd iets.
Dan is dit ongeveer de opbouw.
Traxxas TRX-4 Sport
Traxxas TRX-4 Bronco /Traxxas TRX-4 Ford Bronco Ranger XLT
Traxxas TRX-4 Land Rover Defender

Maar het is ook een persoonlijk iets. Mijn zoon Daan vind de Defender fijner rijden. Door hoger zwaartepunt meer uitdaging om de juiste lijnen te nemen. De Bronco Ranger XLT die vind ik weer fijner rijden. De TRX-4 als chassis platvorm is gewoon goed. De body bepaalt een beetje het karakter.
Wil ik een crawler die gewoon overal makkelijk overheen gaat, dan scoren mijn Element RC en Redcat weer beter. De MST vraagt weer een iets andere rijstijl, zeker voor de CMX en CFX.

Qua fun factor voldoen ze allemaal.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
willem (22 aug 2021 17:48)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten