Afgezien nog van het feit dat een kant-en- klare freesmachine bij HBM toch al gauw zo'n 1000 Euro kost is ook het gewicht nogal een 'dingetje'. Je moet namelijk 90kg twee trappen omhoog krijgen ....

Ik ga in dit bouwverslag laten zien hoe je zelf een freesmachine voor metaal kunt maken. De meeste onderdelen heb ik zelf gemaakt maar een aantal onderdelen heb ik gekocht omdat als je die zelf wilt maken je o.a. een freestafel voor metaal nodig hebt

Daar waar het gekochte onderdelen zijn geef ik dat bij de foto met toelichting aan.
Om dit soort machines te kunnen bouwen heb je wel 'wat steviger' gereedschap nodig. Denk hierbij aan een haakse slijptool en een lasapparaat. Dit kan elektrode maar ook MIG/MAG/TIG/TAG zijn. Een - inklapbare mobiele - lastafel, een automatische laskap, goede dikke lashandschoenen, een oude leren jas die je tot aan je nek kan dichtknopen ..... en C-klemmen zijn ook wel heel erg praktisch en handig. En natuurlijk : een bankschroef Let wel : ik ben geen metaalbewerker en lasser van beroep. Ik ben een amateur die zich wat handigheden en vaardigheden aangeleerd heeft. Ik kan 'bakken'; niet lassen. Dan zou ik de beroepslassers echt te kort doen

Goed. Het basismateriaal is geen kurk maar STAAL. : 5mm kokerbalk Aangezien meten = weten bij dit soort projecten zeker van toepassing is waren de stukken kokerbalk snel op maat en in de juiste hoek geslepen. Jawel, geslepen met een haakse slijptol. Zagen kan ook maar dat is voor de werkverschaffing