Andere accu lader of toch LiPo

Gebruikersavatar
MarcoB
Donateur
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 jul 2019 17:43
Locatie: Pijnacker
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door MarcoB » 01 jun 2020 11:39

Ola!
Op dit moment rijd ik met NiMh accu's. Accu's van rond de 2000Mah. Conrad accu's welke prima zijn van kwaliteit.
Nu merk ik, logischerwijs, dat wanneer ik bijvoorbeeld met Auke rijd hij het veel langer volhoudt met zijn LiPo accu. Ik moet bij een ritje van een uurtje vaak 1 of 2 maal wisselen, terwijl die van hem nog niet eens half leeg is.
Ik kan natuurlijk ook overstappen op LiPo accu's, maar het stukje risico wat daar aan vast zit trekt mij niet zo aan. Ook het uitrekenen van hoe lang en op welke stand laden etc etc...ik weet het niet. Voor mij moet een accu gewoon makkelijk op te laden zijn en na afloop leg ik hem weg (niets van ontladen e.d.)
Ik kan nu dus gaan investeren in duurdere NiMH accu's, maar dan moet ik ook een betere oplader hebben. (Zie foto voor mijn huidige)
Als je dat bij elkaar optelt kan je ook denken, misschien is het beter om toch maar in LiPo te investeren.
Wat zijn jullie gedachten en belangrijker wat zijn fatsoenlijke laders (en ik zoek geen lader van 150 euro)?
Of toch investeren in een goede NiMH batterij en NiMH lader (vaak kunnen ze beide aan).
Willen jullie mij een beetje richting geven, want ik vind de keuze lastig.
Thx MarcoAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Leyhon » 01 jun 2020 14:32

Wat jij met die gele draai dingetjes doet, doe je ook bij een lipo lader instellen.
Vaak blijft de laatst gekozen instelling gewoon staan. Dus wanneer jij dezelfde lipo's aanschaft is het bijna hetzelfde als met nimh accu's.
Het enige verschil is na de rit even bij de accu's de storage mode er op los laten, ook dat is geen grote moeite.
Ik vind wisselen op de baan meer werk dan thuis op je gemak de accu's laden of op storage zetten.

Bij vragen over hoe de lader in te stellen, stel ze hier.. Het is niet moeilijk en veilig.
Lipo's vliegen niet zomaar in brand.
Ze geven eerst signalen aan.

Denk dat nimh onveiliger is dat zijn opgesloten containertjes. Als daar iets mee gebeurd exploderen ze uit elkaar.
Deze gebruikers waarderen Leyhon voor dit bericht:
TerpstraAJ (02 jun 2020 17:15)
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Wouterb » 01 jun 2020 21:10

Leyhon schreef: 01 jun 2020 14:32 ...
Het is niet moeilijk en veilig.
Lipo's vliegen niet zomaar in brand.
Ze geven eerst signalen aan.

...
Deze heb ik wat moeite mee. De signalen waar je het over hebt zijn waarschijnlijk bol worden en verdacht korte rijtijden.
Maar dat kan ook in een rit gebeuren. Ofwel er gaat een prima batterij in en halverwege de rit staat je auto in lichterlaaie.

Aan de basis staat wel een intern falen van de batterij. Door zware externe impact, foutief laden, te diep ontladen, of spontaan.

Het is mijnsinziens wel zo dat bij onze manier van rijden de harde impact nauwelijks van toepassing is, je laadfouten zelf in de hand hebt en 'spontaan' falen is dermate zeldzaam geworden dat ik lipo veilig durf te noemen (mits je er enigszins bewust mee omgaat).
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
TerpstraAJ (02 jun 2020 17:15)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Leyhon » 02 jun 2020 10:20

Dat klopt, dat zijn de signalen die ik bedoel.

Ik ben zelf persoonlijk van uit de tijd van NiCad terug in de hobby meteen naar lipo gegaan.

Ik vind het een uitkomst.
Die NiCad dingen waren gelijk leeg.

Maar al met al vind ik ze veilig genoeg om als advies te geven, ga voor lipo
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Gebruikersavatar
MarcoB
Donateur
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 jul 2019 17:43
Locatie: Pijnacker
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door MarcoB » 02 jun 2020 15:25

En welke lader gebruiken jullie?

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Leyhon » 02 jun 2020 22:27

Ik gebruik de Corally race 60.
Onderhuids werken de meeste laders pressies hetzelfde, en wijken zelfs in uiterlijk niet veel af.
Het grootste gross werkt met vier knoppen.
Bijlagen
download.jpeg
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 283 keren
Ontvangen waarderingen: 250 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Patrick » 03 jun 2020 22:34

MarcoB schreef: 02 jun 2020 15:25 En welke lader gebruiken jullie?
Ik gebruik al sinds een jaar of 13 (vanuit de RC vliegtijd) een Graupner Ultramat 10 met externe LiPo Balancer 5 plus.
Onlangs ook nog Graupner Ultramat 16 met interne balancer aan de laders toegevoegd. Die laatste, is eigenlijk nog de enige, die ik gebruik. Werkt gebruikersvriendelijker.

Gebruikersavatar
MarcoB
Donateur
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 jul 2019 17:43
Locatie: Pijnacker
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door MarcoB » 04 jun 2020 16:35

En de accu's bewaren jullie in een lipo zak?

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Leyhon » 04 jun 2020 22:22

Ja, in een lipo tasje.
Andere zelfs in een kluis (geld kistje of munitie ox) misschien zelfs buitenshuis.
Ik heb ze daarentegen gewoon binnen in die tas allen op storage-spanning liggen
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Patrick
Donateur
Berichten: 2022
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 283 keren
Ontvangen waarderingen: 250 keren

Re: Andere accu lader of toch LiPo

Bericht door Patrick » 09 jun 2020 11:46

MarcoB schreef: 04 jun 2020 16:35 En de accu's bewaren jullie in een lipo zak?
Ik bewaar ze in een munitiekist buiten. Ze gaan ook in een munitiekist, met alleen de accus die ik die dag gebruik, mee op pad. De munitiekisten zijn gedeeltelijk ontdaan van de rubber afdichting. Niet helemaal, anders gaan ze rammelen. Zodoende kan de druk kwijt als er iets fout gaat. Zelfs een munitiekist legt het af tegen de druk die een LiPo brand veroorzaakt.

Op locatie neem ik er zoveel mogelijk mee, om er zo min mogelijk in mijn 1:1 auto te laten.

Laatst kreeg ik van [mention]daniel[/mention] een zak korrels waarin je de LiPos kunt bewaren. Die smelten bij een brand om de LiPo heen, waardoor ze de metaalbrand kunnen stoppen. Volgens mij zijn ze van glas gemaakt.
9768220_EXTRON-FIREBALLS-BRANDSCHUTZ-FEUERLOESCHGRANULAT_570x570.jpg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten