Een model wat al jaren op mijn "eens te bouwen" lijstje staat maar er tot nu toe nog nooit van is gekomen.
De Tamiya Clod Buster, of in dit geval de re-release Super Clod Buster, ik wilde eigenlijk de Black Edition, maar deze is overal al uitverkocht.
Nu dus voor de "gewone" uitvoering gegaan.
Niet heel veel foto's gemaakt, maar wel al lekker gebouwd, en man wat is het allemaal groot en massief.
Ik zal voorlopig gebruik maken van de standaard silver can motoren en de TEU-106BK regelaar.
In de toekomst wil ik over naar een Hobbywing QuicRun WP880 i.c.m. een servo per as i.p.v. 1 centrale servo.
De WP880 heeft een betere BEC, op 2s een motor limiet van 12t i.p.v. 25t en daarnaast een LiPo cut-off,
De doos, bijna net zo groot als onze salontafel:
En de inhoud, geheel in Tamiya stijl alles netjes verpakt:
De gigantische banden:
De eerste stappen betreffen wat ball connectors op het chassis schroeven, de chassis verstevigingen en bodymounts bevestigen.
En als laatste de servo en stuurlinks monteren.
Daarna begonnen met de assen, gigantisch groot, zwaar en stevig, uiteraard alles voorzien van kogellagers:
Toen was het inmiddels alweer laat en ben ik gestopt, van de week verder met de assen af maken.
Tamiya Super Clod Buster
- Freddy
- VIP
x 18
- Gegeven waarderingen: 87 keren
- Ontvangen waarderingen: 111 keren
Re: Tamiya Super Clod Buster
De Clod was 30 jaar geleden voor mij DE rc auto maar onbetaalbaar . Ik heb hem ook een jaar of wat gekocht en nog steeds geen spijt van .
Gaaf dat je er ook één hebt gekocht .
Gaaf dat je er ook één hebt gekocht .
alias Joehoncho
-
- Donateur
x 1
- Gegeven waarderingen: 121 keren
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
Ja, heeft echt heel lang boven aan mijn lijstje gestaan maar inderdaad onbetaalbaar, zeker als je een jaar of 14-15 bent en net begint met de hobby.
Heel lang ook vergeten totdat ik op youtube het kanaal "Trigger King" tegen kwam, specifiek gericht op RC monster trucks.
Wat ze bij "Trigger King" gebruiken is veelal Axial SMT10 en Tamiya Clod Buster gebaseerd, echter wel met custom chassis en replica body's.
Axial SMT10 is voor mij afgevallen omdat ik best veel lees dat deze een flinke lading upgrades nodig zou hebben om een beetje betrouwbaar de grote 2.6 banden & velgen te kunnen gebruiken zoals ook op de Clod Buster te vinden zijn.
Zodoende weer bij een Tamiya Clod Buster uitgekomen.
Maar zo zijn er ook de "Freestyle RC" monstertrucks, maar dan praat je over €1000+ voor een compleet rollend chassis....
Dat vond ik iets te veel van het goede
Ik wil de originele hardbody sowieso netjes houden, en ga er dan ook nog een lexan body bij aanschaffen om te gebruiken tijdens het rondcrossen er mee.
Daarnaast ben ik geen fan van chrome velgen en ga deze ook voorzien van een ander kleurtje.
Heel lang ook vergeten totdat ik op youtube het kanaal "Trigger King" tegen kwam, specifiek gericht op RC monster trucks.
Wat ze bij "Trigger King" gebruiken is veelal Axial SMT10 en Tamiya Clod Buster gebaseerd, echter wel met custom chassis en replica body's.
Axial SMT10 is voor mij afgevallen omdat ik best veel lees dat deze een flinke lading upgrades nodig zou hebben om een beetje betrouwbaar de grote 2.6 banden & velgen te kunnen gebruiken zoals ook op de Clod Buster te vinden zijn.
Zodoende weer bij een Tamiya Clod Buster uitgekomen.
Maar zo zijn er ook de "Freestyle RC" monstertrucks, maar dan praat je over €1000+ voor een compleet rollend chassis....
Dat vond ik iets te veel van het goede

Ik wil de originele hardbody sowieso netjes houden, en ga er dan ook nog een lexan body bij aanschaffen om te gebruiken tijdens het rondcrossen er mee.
Daarnaast ben ik geen fan van chrome velgen en ga deze ook voorzien van een ander kleurtje.
-
- Donateur
x 1
Van het weekend weer wat tijd gespendeerd, en nu heb ik een compleet chassis.
Stuurinrichting heeft nog wat afstel werk nodig, maar hij rijdt!
Nu maar eens gaan besluiten hoe de body moet gaan worden, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Stuurinrichting heeft nog wat afstel werk nodig, maar hij rijdt!

Nu maar eens gaan besluiten hoe de body moet gaan worden, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
-
- Donateur
x 1
Van het weekend met de body begonnen, gegaan voor geel.
Daarnaast metalen anti-rotation brackets voor enkel de verzendkosten gekregen van iemand uit Zwitserland, alle leveranciers komen uit de UK of USA, UK shippen allemaal niet naar NL en USA is het verzenden duurder dan de onderdelen zelf.
De rest van de body net in de primer gezet en ligt nu te drogen.-
- Donateur
x 1
De body afgerond, voor een mooie gele vrijwel stickerloze look gegaan, ben geen fan van de Super Clod Buster stickers.
Wielen van de grond en hij stuurt beide kanten op perfect.
Lijkt hem in de links tussen servo & servo savers te zitten, de servo savers zo strak mogelijk aangedraaid, maar geen resultaat.
De eerste custom parts zijn dan ook onder weg, een setje Arch Fabrication servo mount bumpers.
Zo kan ik 2 losse servo's gebruiken voor de 4WS.
Wat door de buurt gecrosst er mee, sturen de ene kant op gaat prima, de andere kant op totaal niet.Wielen van de grond en hij stuurt beide kanten op perfect.
Lijkt hem in de links tussen servo & servo savers te zitten, de servo savers zo strak mogelijk aangedraaid, maar geen resultaat.
De eerste custom parts zijn dan ook onder weg, een setje Arch Fabrication servo mount bumpers.
Zo kan ik 2 losse servo's gebruiken voor de 4WS.
- Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
- TerpstraAJ (30 jun 2020 16:29)
- Cesco
- Donateur
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Jconcepts heeft eventueel een lexan body alternatief. Dus als je de hardbody wilt sparen. Misschien een optie.
https://www.jconcepts.net/shop/1982-gmc ... uster-body
https://www.jconcepts.net/shop/1982-gmc ... uster-body
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
- Alex
- Donateur
x 6
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 73 keren
Leuk,het grappige van een clodje,is dat met de originele besturing .
De achterwielen het meeste stuurwerk doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
De achterwielen het meeste stuurwerk doen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
-
- Donateur
x 1
Ja dat klopt haha, maar de standaard stuur inrichting is echt volledig bagger...
Ik ga het aanpassen naar 1 servo per as, de mounts heb ik al liggen, enkel nog servo armpjes nodig.
Maar helaas heb ik gisteren met wat testen mijn ontvanger gefrituurd en kan ik niet verder met alles afstellen
Ik ga het aanpassen naar 1 servo per as, de mounts heb ik al liggen, enkel nog servo armpjes nodig.
Maar helaas heb ik gisteren met wat testen mijn ontvanger gefrituurd en kan ik niet verder met alles afstellen
-
- Donateur
x 1
Arch fab bumpers gemonteerd, anti rotation brackets gemonteerd.
Met een 3d print de achteras gelocked en de bekabeling wat netter gemaakt.
Helaas wel tot de conclusie dat de gebruikte ontvanger slecht is.
Op de werkbank en vlakke ondergrond prima, op ruwere ondergrond valt deze steeds uit.

Met een 3d print de achteras gelocked en de bekabeling wat netter gemaakt.
Helaas wel tot de conclusie dat de gebruikte ontvanger slecht is.
Op de werkbank en vlakke ondergrond prima, op ruwere ondergrond valt deze steeds uit.