Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Hier kun je de bouwverslagen plaatsen van je wagen.
Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gert-Jan » 25 nov 2018 10:51

Patrick, heb je wel eens gedacht aan twee 18650 cellen?

Tegenwoordig kunnen ze makkelijk 20 ampère continu aan en zijn bij 3000mah voor een redelijke prijs verkrijgbaar. Ik heb nu wat cellen in bestelling staan en ga experimenteren met twee losse houders onder de motorkap van de RR.

Het grote voordeel is dat ze klein zijn (18 x 65mm) en daarom dus makkelijk ergens te verstoppen zijn in de body.

https://www.aliexpress.com/item/100-New ... 4c4dVprmNV

Volgens mij zijn deze cellen prima voor onze scaler hobby aangezien wij weinig stroom verbruiken. Mijn laatste Laro pakt maar 1,1 ampère volgas :D
Printjunkie :mrgreen:

Patrick
Donateur
Berichten: 2025
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 287 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 25 nov 2018 12:52

Gert-Jan schreef: 25 nov 2018 10:51 Patrick, heb je wel eens gedacht aan twee 18650 cellen?

Tegenwoordig kunnen ze makkelijk 20 ampère continu aan en zijn bij 3000mah voor een redelijke prijs verkrijgbaar. Ik heb nu wat cellen in bestelling staan en ga experimenteren met twee losse houders onder de motorkap van de RR.

Het grote voordeel is dat ze klein zijn (18 x 65mm) en daarom dus makkelijk ergens te verstoppen zijn in de body.

https://www.aliexpress.com/item/100-New ... 4c4dVprmNV

Volgens mij zijn deze cellen prima voor onze scaler hobby aangezien wij weinig stroom verbruiken. Mijn laatste Laro pakt maar 1,1 ampère volgas :D
Dat is misschien weleens het proberen waard inderdaad. Voor mij is het belangrijk dat ik de body helemaal niet eraf hoef te halen, dus de luiken blijf ik erin houden. Maar als ik het zo inschat kan ik 2s2p maken van die cellen. Dan kan ik heel wat mAh kwijt achter het luik. En inderdaad...LiPos koop ik sinds ik zo langzaam rijdt niet meer op een hoge C waarde. Gewoon zo laag mogelijk.

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gijs » 25 nov 2018 15:33

Patrick schreef:
Gert-Jan schreef: 25 nov 2018 10:51 Patrick, heb je wel eens gedacht aan twee 18650 cellen?

Tegenwoordig kunnen ze makkelijk 20 ampère continu aan en zijn bij 3000mah voor een redelijke prijs verkrijgbaar. Ik heb nu wat cellen in bestelling staan en ga experimenteren met twee losse houders onder de motorkap van de RR.

Het grote voordeel is dat ze klein zijn (18 x 65mm) en daarom dus makkelijk ergens te verstoppen zijn in de body.

https://www.aliexpress.com/item/100-New ... 4c4dVprmNV

Volgens mij zijn deze cellen prima voor onze scaler hobby aangezien wij weinig stroom verbruiken. Mijn laatste Laro pakt maar 1,1 ampère volgas :D
Dat is misschien weleens het proberen waard inderdaad. Voor mij is het belangrijk dat ik de body helemaal niet eraf hoef te halen, dus de luiken blijf ik erin houden. Maar als ik het zo inschat kan ik 2s2p maken van die cellen. Dan kan ik heel wat mAh kwijt achter het luik. En inderdaad...LiPos koop ik sinds ik zo langzaam rijdt niet meer op een hoge C waarde. Gewoon zo laag mogelijk.
Die laatste opmerking over de Lipo’s snap ik niet[emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gijs

Patrick
Donateur
Berichten: 2025
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 287 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 25 nov 2018 16:59

Gijs schreef: 25 nov 2018 15:33 Die laatste opmerking over de Lipo’s snap ik niet[emoji848]
Vroeger toen ik nog vloog, dan kocht ik 2200 mAh LiPos met een zo hoog mogelijke C waarde. Dan kon ik er toch bv 2200 x 40C = 88 Ampere uit trekken. Dat gecombineerd met een laag gewicht van een 2200.

Met de hobby die ik nu heb, zou continu 10A al meer dan voldoende zijn. 4.5C dus. Maar de marketingmachine pleit voor meer LiPos met een hogere C. De LiPos die wij met zijn allen gebruiken zijn ver overgedimensioneerd voor wat wij doen.

Gebruikersavatar
Gijs
Donateur
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 jun 2017 08:56
Locatie: Rotterdam
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Gijs » 25 nov 2018 23:21

Patrick schreef:
Gijs schreef: 25 nov 2018 15:33 Die laatste opmerking over de Lipo’s snap ik niet[emoji848]
Vroeger toen ik nog vloog, dan kocht ik 2200 mAh LiPos met een zo hoog mogelijke C waarde. Dan kon ik er toch bv 2200 x 40C = 88 Ampere uit trekken. Dat gecombineerd met een laag gewicht van een 2200.

Met de hobby die ik nu heb, zou continu 10A al meer dan voldoende zijn. 4.5C dus. Maar de marketingmachine pleit voor meer LiPos met een hogere C. De LiPos die wij met zijn allen gebruiken zijn ver overgedimensioneerd voor wat wij doen.
Ok, duidelijk en bedankt voor de uitleg [emoji106][emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gijs

Patrick
Donateur
Berichten: 2025
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 287 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 25 nov 2018 23:28

Vanavond weer wat tijd gemaakt voor de hobby. Het ontwerp van de luiken en bakjes is aan de beurt.
Het ontwerp is nog maar een 1e versie. Nu eerst een keertje printen om te kijken of het een beetje past.
Daarna perfectioneren.
Screenshot from 2018-11-25 23-22-25.png
De bak met sleuven voor wat draad. Aan deze kant en aan de andere kant. Het luik zit aan de onderkant er al in.
Screenshot from 2018-11-25 23-23-27.png
Het luik. Nog geen sluiting bedacht, maar verder al wel passend en scharnierpunt aanwezig. De versmalling die erin zit maakt ruimte voor de bolkopjes die de bak aan het chassis vastzet.

Patrick
Donateur
Berichten: 2025
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 287 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 26 nov 2018 16:33

Het 1e prototype van het bakje is geprint.
P1030989.JPG
Nog wel wat te verbeteren. Schroefgaatjes niet perfect op lijn met chassis. De bak komt wat te laag tov de body. Etc. etc.
Screenshot from 2018-11-26 16-27-50.png
Aangepast versie. Gaatjes op de juiste plek. XT60 compatible. Lagere bak, hogere ophanging. Rekening houden me het feit dat het chassis naar binnen loopt. Dat laatste wist ik wel, maar leek me het handigst om met schuifmaat uit te meten zodra het 1e prototype erop zat. En printen maar weer.
Nu nog geen rekening gehouden met sluitingsmechanisme (wegens gebrek aan inspiratie)

Gebruikersavatar
Dirk Weijnen
Donateur
Berichten: 1291
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:28
Locatie: Helmond
Participant x 9
Gegeven waarderingen: 352 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Dirk Weijnen » 26 nov 2018 17:09

Wat voor 3d printer gebruik jij? want er zijn zoveel verschillende in zoveel prijsklasses, dat ik niet goed weet wat nou fijn is voor onze hobby? en welk programma gebruik jij?
1x CrossRC SP-4B Harley Davidson
1x CrossRC MC8 8X8
1x CrossRC WT4 (Dirk's Towing #2)
1x Dodge Power Wagon (Dirk's Towing)
1x BOOMracing TeamRaffee Defender D110
1x Tamiya M-05 ver 2 R Honda CRX
1x Tamiya TT-02B (De Gifkikker)
1x Reely Dune Fighter

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2354
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 72 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Garry » 26 nov 2018 17:25

Dirk Weijnen schreef:Wat voor 3d printer gebruik jij? want er zijn zoveel verschillende in zoveel prijsklasses, dat ik niet goed weet wat nou fijn is voor onze hobby? en welk programma gebruik jij?
Ja dat zal ik willen weten? Wat en gebruikelijk 3D printer kost plus min en welke voor ons hobby is toepasselijk [emoji848]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Patrick
Donateur
Berichten: 2025
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 287 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Mitsubishi Pajero Wagon - MST CFX

Bericht door Patrick » 26 nov 2018 17:50

[mention]Dirk Weijnen[/mention] [mention]Garry[/mention]

Ik gebruik een Prusa i3 MK3. Als je hem zelf in elkaar knutselt, kost die je zo'n 750 Euro.
Dit is mijn 2e 3D printer. Mijn oude, een Velleman K8400, staat werkeloos toe te kijken, en wordt binnenkort omgebouwd tot laser engraver. Welke printer geschikt voor jou is? Dat hangt af van je portomonnee, en hoeveel je ermee wilt gaan doen, en niet onbelangrijk WAT je ermee wilt gaan doen.

Een 3D printer is leuk, maar niet zonder zorgen hoor. Het is geen inkjet die je aanzet, en aan het printen zet.
Je moet je erin verdiepen, je moet onderhoud plegen, en er zijn talloze variabelen. Bezint eer ge begint.

Voor het tekenen (CAD) gebruik ik OpenSCAD. Voor het slicen gebruik ik meestal Slic3r, maar soms ook Cura.
Het ontwerpen moet je leuk vinden. Ik heb dat geluk wel. Maar veel mensen houden het bij standaard ontwerpjes van Thingiverse. En dan vraag ik me af, of het een zinnige investering is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 278 gasten