Wat heb je vandaag met RC gedaan? Geen fotos.

Al het nieuws rondom onze hobby mag hier gepost worden.
Wrcpino
Member
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wat heb je vandaag met RC gedaan? Geen fotos.

Bericht door Wrcpino » 13 jun 2018 18:26

Je moet wel de beschrijving bij het filmpje even lezen Patrick. Nu zaai je panniek om niets.

In het tweede deel van het filmpje wordt een 6S lipo van 16Ampere gebruikt. De maker van dit filmje geeft ook aan dat dit 60% boven de limiet van de box zit. Zo te zien sluit hij de box ook niet af naar het lijkt.
Als je de box gebruikt zoals hij bedoeld is blijven de vlammen binnen de box en heb je alleen rook. Dat je ten allertijden voorzichtig moet zijn is logisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patrick
Donateur
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 318 keren
Ontvangen waarderingen: 292 keren

Bericht door Patrick » 13 jun 2018 19:30

Ik zaai geen paniek. Maar ik heb meer vertrouwen in een munitiekist van 5 Euro. Dat heeft dezelfde persoon ook getest in een ander filmpje. Daarbij denk ik dat het in huis laden van LiPos altijd een slecht plan is. Zo'n kistje wekt een bepaalde verwachting van veiligheid.

Wrcpino
Member
Participant x 1

Bericht door Wrcpino » 13 jun 2018 20:37

Een munitiekist is zonder modificaties gevaarlijker dat de Bat-Save. De druk kan te hoog worden als je niet een stuk van de seals weg haald. Nadeel hiervan is dat er veel rook en roet vrijkomt.
Bij de Bat-safe kan de druk weg en worden de meeste roetdelen gefilterd.

Bij normaal gebruik is de Bat-safe een van de veiligste oplossingen voor het laden van de lipo. Ik heb nog niet iets beters gezien dat kant en klaar verkocht wordt.

Alleen ff een filmpje neerplempen en zeggen dat het "er niet zo best uitziet" is niet een juiste weergave van de werkelijkheid.

Mud monkey
Donateur
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Bericht door Mud monkey » 13 jun 2018 21:48

Grrrmmmbrrrwha ik maak me niet zo veel zorgen bij het opladen van lipo’s
Als het fout dreigt te gaan slaan de meeste opladers uit
En het gaat meestal fout tijdens het rijden dor een flinke botsing of zo waarbij de accu dorbord word of ernstig beschadigd
Of zie ik dat Nouw zo verkeerd

Cesco
Donateur
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 900 keren
Ontvangen waarderingen: 1056 keren

Bericht door Cesco » 13 jun 2018 22:50

Wat mij opvalt. Tweede test wordt gedaan in de reeds van binnen door test 1 uitgebrande en nu aangetaste en onbruikbare BatSafe box. De BatSafe Box heeft bij test 1 gedaan wat die behoort te doen en vervolgens mik je die weg en koop je een nieuwe. Als ik het verkeerd zie corrigeer me maar.

Dit is nu een beetje (met alle respect) als een munitiebox waarin de munitie is ontploft. Hierbij heeft de munitiebox zijn werk gedaan en niemand is gewond geraakt. Alleen is de munitiebox wel ernstig vervormd, staat bol, deksel sluit niet lekker meer. Vervolgens leg je er een zware granaat in die je tot ontploffing brengt en de reeds aangetaste munitiebox spat nu uit elkaar. Oordeel gevaarlijk. Nee, de munitiebox moet je niet hergebruiken, reeds aangetast en nu ga je hem bewust nog zwaarder opblazen. Zoiets als een crashtest met een auto doen met 50km/u tegen een blok beton en dan dezelfde test met dezelfde nu aangetaste auto overnieuw doen met u 200km/u. En oordelen dat de safety kooi niet werkt. Nee, die was al aangetast.
Of redeneer ik verkeerd?

De BatSafe is overigens niks anders als een dubbelwandige munitiebox, alleen is het concept doorontwikkeld. Idee is afgeleid van wat sommige doen, een munitiebox van binnen bekleden met vuurbestendig materiaal. Dubbelwandig, druk en rook kan ontsnappen en vlammen worden dankzij isolatie binnenin gelaten. Maar wel in redelijkheid. Er is tegenwoordig ook een groter model.

Hoe dan ook. Mij viel op dat een aangetaste BatSafe hergebruikt wordt voor test 2 waarbij ook nog ver boven opgegeven specificaties getest wordt. Dan is de uitkomst niet verwonderlijk. Een Lipozak die uitgebrand is door een Lipo brand hergebruiken voor een nieuwe test en er dan een zwaardere brand in simuleren lijkt mij ook niet een correcte test. Test 1 is dus prima, test 2 in een nieuwe BatSafe Box had een juiste uitslag kunnen geven, mits binnen door fabrikant opgegeven specs.

Als je goed omgaat met Lipo's kun je veel uitsluiten. Een BatSafe, geprepareerde munitiebox of een Lipo zak. Zoals Patrick aangeeft buitenshuis opladen. In ieder geval allemaal al beter als niets, wat helaas ook vaak door onwetendheid gebeurt.

@ Mudmonkey, ik denk dat je gelijk hebt. Misschien loop je nog wel het meeste risico bij veranderen van de stekker. Andere soort solderen en per ongeluk + en - elkaar laten raken.
Laatst gewijzigd door Cesco op 13 jun 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Leyhon
Pro Member
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Bericht door Leyhon » 13 jun 2018 23:08

Ik denk dat als je je lipo goed behandelt deze ook niet spontaan gaat roken o.i.d.
De lipo gaat eerst bol staan en geeft signalen af dat er iets mis is.
In de vele filmpjes van rokende en zelfs brandende lipo's gebruiken ze vaak lipo's die overbeladen worden
of doorboord worden. Dit zijn uitersten en wordt er reactie uitgelokt.
Ik zie weinig filmpjes van 1.5 uur van een lipo aan een lader die dan spontaan gaat roken/branden.

Ik heb Patrick een paar linkjes gestuurd van info over hoe je met je lipo om moet gaan en wat een lipo is.
Dit is best interessant.
Misschien komen ze binnenkort op het forum te staan.
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Chickendippahz
Member
Participant x 4

Bericht door Chickendippahz » 14 jun 2018 13:01

In ieder geval stof tot denken mbt het opslaan en laden.

Ik laad ze altijd op op het aanrecht waar weinig tot niets vlam kan vatten.... maar zon boxje lijkt me wel wat!

Dan ff aansluitend bij het topic: de steering hubs vervangen, de plastic originelen waren veeeeel te flexibel, stuurt nu al 75% strakker!
20180614_122629.jpg
Rood staat nu nog ff minder, maar bij de nieuwe kleuren hopelijk ghoeedddddd..... :D
CHICKENNNNNDIPPAHHHZZZZZZ
of gewoon Tom :D

Chickendippahz
Member
Participant x 4

Bericht door Chickendippahz » 16 jun 2018 12:20

Nog even terugkomend op de Lipo brand kwestie: wat vinden jullie hiervan dan?

https://youtu.be/2oNQdSUJi68
CHICKENNNNNDIPPAHHHZZZZZZ
of gewoon Tom :D

Mud monkey
Donateur
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 18 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

Bericht door Mud monkey » 16 jun 2018 22:49

Goeie zak al is ie niet van HAK :lol:
Zo behandel ik m’n lipo’s dagelijks :liar:
Maar zonder gekkegijd zo’n zak is duidelijk goed genoeg , en je ziet hoe veel moeite je moet doen om een goede accu te molesteren
Ga normaal met je spul om , neem voorzorg maatregelen op een normale manier dan is het risico nihil

Wouterb
Donateur
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 95 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren

Bericht door Wouterb » 17 jun 2018 16:36

Scx-10 in de verkoop gedaan. Op marktplaats en hier op het forum natuurlijk

volgende week (met 'te koop' stickers) te zien in Uden.

Er begint zich een nieuw project te vormen...
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)