Bericht
door Cesco » 13 jun 2018 22:50
Wat mij opvalt. Tweede test wordt gedaan in de reeds van binnen door test 1 uitgebrande en nu aangetaste en onbruikbare BatSafe box. De BatSafe Box heeft bij test 1 gedaan wat die behoort te doen en vervolgens mik je die weg en koop je een nieuwe. Als ik het verkeerd zie corrigeer me maar.
Dit is nu een beetje (met alle respect) als een munitiebox waarin de munitie is ontploft. Hierbij heeft de munitiebox zijn werk gedaan en niemand is gewond geraakt. Alleen is de munitiebox wel ernstig vervormd, staat bol, deksel sluit niet lekker meer. Vervolgens leg je er een zware granaat in die je tot ontploffing brengt en de reeds aangetaste munitiebox spat nu uit elkaar. Oordeel gevaarlijk. Nee, de munitiebox moet je niet hergebruiken, reeds aangetast en nu ga je hem bewust nog zwaarder opblazen. Zoiets als een crashtest met een auto doen met 50km/u tegen een blok beton en dan dezelfde test met dezelfde nu aangetaste auto overnieuw doen met u 200km/u. En oordelen dat de safety kooi niet werkt. Nee, die was al aangetast.
Of redeneer ik verkeerd?
De BatSafe is overigens niks anders als een dubbelwandige munitiebox, alleen is het concept doorontwikkeld. Idee is afgeleid van wat sommige doen, een munitiebox van binnen bekleden met vuurbestendig materiaal. Dubbelwandig, druk en rook kan ontsnappen en vlammen worden dankzij isolatie binnenin gelaten. Maar wel in redelijkheid. Er is tegenwoordig ook een groter model.
Hoe dan ook. Mij viel op dat een aangetaste BatSafe hergebruikt wordt voor test 2 waarbij ook nog ver boven opgegeven specificaties getest wordt. Dan is de uitkomst niet verwonderlijk. Een Lipozak die uitgebrand is door een Lipo brand hergebruiken voor een nieuwe test en er dan een zwaardere brand in simuleren lijkt mij ook niet een correcte test. Test 1 is dus prima, test 2 in een nieuwe BatSafe Box had een juiste uitslag kunnen geven, mits binnen door fabrikant opgegeven specs.
Als je goed omgaat met Lipo's kun je veel uitsluiten. Een BatSafe, geprepareerde munitiebox of een Lipo zak. Zoals Patrick aangeeft buitenshuis opladen. In ieder geval allemaal al beter als niets, wat helaas ook vaak door onwetendheid gebeurt.
@ Mudmonkey, ik denk dat je gelijk hebt. Misschien loop je nog wel het meeste risico bij veranderen van de stekker. Andere soort solderen en per ongeluk + en - elkaar laten raken.
Laatst gewijzigd door
Cesco op 13 jun 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.