Custom TRX-4
- zanthrax
- Site Admin
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
- Locatie: Tilburg
x 3
- Gegeven waarderingen: 162 keren
- Ontvangen waarderingen: 247 keren
Re: Custom TRX-4
Heb je een idee waar het zwaartepunt van een standaard TRX4 ligt?
Het chassis zwaarder maken gaat niet het verwachte effect op de prestaties hebben.
Ik liet het bij wat messing knuckles en hubs. Daarna zou ik vooral de kap lichter maken.
Als je het gek wil maken een LCG batterij bakje en een portal delete.
XOXO
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture
-
- Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Custom TRX-4
Super gaaf dat mensen me de juiste weg op helpen met tips.
Thanks everyone.
Shit dat is een berg brassss. Jammer dat hij de links gemist heeft
Deze Bronco kap brengt me wel een beetje in twijfel tov de Defender.

Shit dat is een berg brassss. Jammer dat hij de links gemist heeft

Deze Bronco kap brengt me wel een beetje in twijfel tov de Defender.
-
- Pro Member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 92 keren
Re: Custom TRX-4
Ik zag youtube filmpes over het verzwaren, omdat dat "in " is. In de filmpjes blijkt een verzwaarde auto flink nadelige gevolgen heeft ten opzichte van een lichtere ( ik zag een voor, en na, resultaat).
Uiteindelijk ben je met superzachte banden gewoon het beste af, zei mijn gezond verstand, en 1 filmmaker heeft dit geprobeerd en ja het werkt goed, superzachte banden (in verhouding met het gewicht van de auto moeten ze zacht lijken).
Verzwaarde autos lijken bergopwaarts een sterkere motor nodig te hebben, en sterkere assen, en bergafwaarts een slipkoppeling anders breken er onderdelen.
Zijwaartse hellingen, dan zwalken ze over de banden, of kiepen om.
Het lichtere voertuig zonder alle verzwaring blijkt het goedkoopst, en blijft langer overeind.
Dus ik ben een leek, maar mijn logica bespeurde dit via youtube, en een goede hobbyist kwam achter hetzelfde...
Lichte auto, zachte goed uitgekozen banden, goede gewichtsverdeling, en klaar.. blijkbaar.
Ik ben wel benieuwd naar de mening waarom verzwaren zou moeten..
Uiteindelijk ben je met superzachte banden gewoon het beste af, zei mijn gezond verstand, en 1 filmmaker heeft dit geprobeerd en ja het werkt goed, superzachte banden (in verhouding met het gewicht van de auto moeten ze zacht lijken).
Verzwaarde autos lijken bergopwaarts een sterkere motor nodig te hebben, en sterkere assen, en bergafwaarts een slipkoppeling anders breken er onderdelen.
Zijwaartse hellingen, dan zwalken ze over de banden, of kiepen om.
Het lichtere voertuig zonder alle verzwaring blijkt het goedkoopst, en blijft langer overeind.
Dus ik ben een leek, maar mijn logica bespeurde dit via youtube, en een goede hobbyist kwam achter hetzelfde...
Lichte auto, zachte goed uitgekozen banden, goede gewichtsverdeling, en klaar.. blijkbaar.
Ik ben wel benieuwd naar de mening waarom verzwaren zou moeten..
Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
-
- Pro Member
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
- Locatie: Vries
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 287 keren
Re: Custom TRX-4
Verzwaren doe je niet omdat het "in" is, maar om het zwaartepunt naar beneden te brengen, vooral bij een hoge/(relatief)zware carrosserie. Maar, en dit onderdeel wordt zwaar onderschat, je zal dan ook kritisch moeten kijken naar de te gebruiken foams in de banden. Laat je dat bij het oude dan zullen je banden bij het schuin afdalen/stijgen van hellingen weg gaan knikken, lig je mooi weer op je dak. Vering is het volgende "dingetje". Heb je je dakrek van bijv. je Defender ook nog vol gegooid met de inhoud van een gemiddeld tuinhuis, dan ga je het met alleen wat messing zo hier en daar echt niet redden. Dat ding zakt door zijn hoeven en stuitert sneller van een bult dan je kan kijken.
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2830
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13
- Gegeven waarderingen: 900 keren
- Ontvangen waarderingen: 1056 keren
Re: Custom TRX-4
Als je het echt goed wilt doen is er 1 echt goede manier. En dat is zoals je ook bij opbouwen van raceautos en andere competitie auto's zou doen. En ook met onze scale auto's is dat mogelijk.
En dat is uitwegen en aan de hand daarvan afstellen. O.a. Sky RC heeft een RC corner weight scale systeem. In de video hieronder kun je zien wat dat doet en hoe het werkt.
Ik heb deze zelf ook en pas deze steeds vaker toe. Achteraf bezien had ik die als 1 van mijn eerste tools moeten kopen. Want mijn hobby hiervoor was circuitracen en mijn 1/1 raceauto is ook zo afgesteld.
Je kunt ook 4 goedkope digitale weegschaaltjes kopen. Dan komt er alleen wat meer rekenwerk bij kijken.
De Sky RC optie is regelmatig een stuk goedkoper te vinden. Dus als je het vaker wilt toepassen dan is die optie wel sneller en handiger.
Hoe werkt het. Je weegt iedere hoek middels de banden. Met het uitwegen kom je dus te weten hoe de gewichtsverdeling is op elke hoek, voor t.o.v. achter, links t.o.v. rechts en hoe het kruislings zit.
Wat je met deze kennis kan doen is gewicht gaan toevoegen of weglaten of verplaatsen. Links en rechts wil je liefst 50/50% hebben. Voor en achter ongeveer 55/45% a 60/40%.
Wat veel niet weten of realiseren is dat je schokdempers setup een belangrijke invloed heeft op de gewichtsverdeling. Je kunt gewicht verplaatsen door je schokdempers setup te veranderen. Meer of minder preload, stugheid van de veren etcetera.
Voor juiste afstelling is dit dus een handige tool. Hiermee kun je dus ook snel het effect van toevoegen van gewicht of verwijderen of verplaatsen meten.
Misschien dat niet toevoegen de oplossing maar bijvoorbeeld alleen je accu of ESC op een andere plaats zetten. Een kleinere accu of juist groter en zwaarder is misschien al de oplossing.
Want waarom valt heuvelop je Scaler of crawler nu bijvoorbeeld altijd achterover? Misschien is de gewichtsverdeling niet juist.
Al die scale accesoires op en aan je body. Wat doet dat met de gewichtsverdeling?
Los hiervan heb je natuurlijk nog andere factoren die bepalend kunnen zijn. Zoals hoe hoog of laag zit het gewicht.
Ik ben persoonlijk er ook schuldig aan dat ik eerst overal maar gewicht op en aan deed. Maar daar ben ik wel van aan het terugkomen. En steeds meer aan het verwijderen en/of verplaatsen. Meten is weten zeg maar en er zijn meer middelen die vaak ook nog eens goedkoper zijn. RC auto na auto ben ik steeds meer de setup weer lichter aan het maken. En dat werkt ook.
Banden en foams en eigenlijk ook aanpassen van je schokdemper setup zijn inderdaad ook een factor als je de body verzwaard en dat geld vaak ook als je het chassis verzwaard.
En dat is uitwegen en aan de hand daarvan afstellen. O.a. Sky RC heeft een RC corner weight scale systeem. In de video hieronder kun je zien wat dat doet en hoe het werkt.
Ik heb deze zelf ook en pas deze steeds vaker toe. Achteraf bezien had ik die als 1 van mijn eerste tools moeten kopen. Want mijn hobby hiervoor was circuitracen en mijn 1/1 raceauto is ook zo afgesteld.
Je kunt ook 4 goedkope digitale weegschaaltjes kopen. Dan komt er alleen wat meer rekenwerk bij kijken.
De Sky RC optie is regelmatig een stuk goedkoper te vinden. Dus als je het vaker wilt toepassen dan is die optie wel sneller en handiger.
Hoe werkt het. Je weegt iedere hoek middels de banden. Met het uitwegen kom je dus te weten hoe de gewichtsverdeling is op elke hoek, voor t.o.v. achter, links t.o.v. rechts en hoe het kruislings zit.
Wat je met deze kennis kan doen is gewicht gaan toevoegen of weglaten of verplaatsen. Links en rechts wil je liefst 50/50% hebben. Voor en achter ongeveer 55/45% a 60/40%.
Wat veel niet weten of realiseren is dat je schokdempers setup een belangrijke invloed heeft op de gewichtsverdeling. Je kunt gewicht verplaatsen door je schokdempers setup te veranderen. Meer of minder preload, stugheid van de veren etcetera.
Voor juiste afstelling is dit dus een handige tool. Hiermee kun je dus ook snel het effect van toevoegen van gewicht of verwijderen of verplaatsen meten.
Misschien dat niet toevoegen de oplossing maar bijvoorbeeld alleen je accu of ESC op een andere plaats zetten. Een kleinere accu of juist groter en zwaarder is misschien al de oplossing.
Want waarom valt heuvelop je Scaler of crawler nu bijvoorbeeld altijd achterover? Misschien is de gewichtsverdeling niet juist.
Al die scale accesoires op en aan je body. Wat doet dat met de gewichtsverdeling?
Los hiervan heb je natuurlijk nog andere factoren die bepalend kunnen zijn. Zoals hoe hoog of laag zit het gewicht.
Ik ben persoonlijk er ook schuldig aan dat ik eerst overal maar gewicht op en aan deed. Maar daar ben ik wel van aan het terugkomen. En steeds meer aan het verwijderen en/of verplaatsen. Meten is weten zeg maar en er zijn meer middelen die vaak ook nog eens goedkoper zijn. RC auto na auto ben ik steeds meer de setup weer lichter aan het maken. En dat werkt ook.
Banden en foams en eigenlijk ook aanpassen van je schokdemper setup zijn inderdaad ook een factor als je de body verzwaard en dat geld vaak ook als je het chassis verzwaard.
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
-
- Pro Member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 19 jun 2020 18:08
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 92 keren
Re: Custom TRX-4
Heel fijn die diepte-techniek uitleg.
Als je het dak niet te zwaar wilt maken, maar toch al je accesoires in het veld nodig hebt en niet wilt missen, dan kan je nog met een aanhanger rijden

Als je het dak niet te zwaar wilt maken, maar toch al je accesoires in het veld nodig hebt en niet wilt missen, dan kan je nog met een aanhanger rijden

Reely 'FreeMen' / 79 Bronco 1:10
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
T2M 'zombie' Buggy 1:10
Carisma 'Brat' 1:24
Amewi 'Phantom' 1:32
Tello drone
Honda 'CR-V' 1:1
-
- Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Custom TRX-4
Mijn post vriend is weer langs geweest vandaag, en hij bracht mij …….
- Deze gebruikers waarderen Ray84 voor dit bericht (totaal 3):
- coopertje (17 aug 2021 21:06) • Dirk Weijnen (17 aug 2021 22:01) • Paulus crosskabouter (17 aug 2021 22:38)
- coopertje
- Site Admin
- Berichten: 1230
- Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
- Locatie: Eindhoven
x 1
- Gegeven waarderingen: 550 keren
- Ontvangen waarderingen: 624 keren
-
- Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 jul 2021 18:39
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Custom TRX-4
Na de fabrieksaf spur vervangen te hebben weer wat verder. De motor en versnellingsbak zitten eindelijk op hun plaats.
- Bijlagen
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten