Nadat het chassis gemonteerd is wordt het tijd voor de volgende stap in het bouwproces. De laatst gebruikte foto over het chassis verraad al een klein beetje waar ik deze keer over wil gaan schrijven.
Bouwplank.
Voordat ik verder ga met de bouw besluit ik om, net als bij mijn modelschepen, een stevige bouwplank te maken. Misschien overdreven, maar het geeft mij een stevige basis om hier vanaf te werken. Op een 600 x 200 x 20 mm plank worden twee 500 mm lange aluminium hoeklijnen (40 x 40 x3 mm) vastgezet. De hoeklijnen worden in de breedte zover uit elkaar gezet dat de hexen van de assen er net tussen passen. Waar de voorste as op het profiel komt, worden kleine uitsparingen in het aluminium gevijld. Zo blijft het geheel ook in de lengterichting van de truck staan.
Vanaf deze basis kan er nu haaks gemeten, gemonteerd en uitgelijnd worden terwijl alles zo van de plank gepakt kan worden.
Assen.
Een set SCX10-1 assen worden uit de grijpvoorraad gerecycled om onder de Kamaz gezet te worden. Na het broodnodige (achterstallige) onderhoud aan de assen, worden als eerste de onderste montage punten voor de schokdempers en links gepast.
Het blijkt dat de originele bevestigingspunten voor SCX10-links op de assen in de weg zitten. Wegslijpen? Aan me nooit niet, die assen blijven heel! De dremel gaat in de geprinte montage punten en de Kamaz-links worden deels smaller geslepen. Met alle montage punten en Kamaz-links passend gemonteerd kan er verder gebouwd worden.
Vering en dempers.
Jawel, de Kamaz heeft zowel schokdempers als bladveren! Deze veerpakketten bestaan uit sets van drie losse bladen. Of deze geprinte bladen sterk genoeg zullen zijn moet nog gaan blijken. Middels twee tyraps wordt een bladen set op het schokdemper montagepunt van de as bevestigd.
Hierna volgen de dempers. Even vlot een paar dempers monteren dacht ik. VAUDT! De kogels van de SCX10 dempers zijn te breed om tussen zowel de bovenste als onderste bevestigingspunten te passen. Nadat de flenzen van de kunststof kogels zijn weggeslepen kunnen de dempers geplaatst worden.
Bij de eerste proefpassing onder het chassis blijkt dat de SCX10 dempers gewoon 20 mm te lang zijn! De enige oplossing voor mij is om een set 70 mm dempers te laten invliegen van uit China! Nog even de kogels wisselen en het zit perfect! Achteraf had ik eigenlijk roze dempers moeten bestellen (Reiger kleuren).
Links.
De ontwerper heeft voor het model slechts één set links per as bedacht. Naar mijn mening is dit niet genoeg! Hoewel de beide assen gemonteerd zitten middels de eerder genoemde (geprinte) links, bladveren en schokdempers is het geheel niet stevig / stabiel genoeg. Tijd voor de Jaap links dus.
Ik gebruik hiervoor traxxas rodends nr 5347, 4 mm draadeind en 6 mm aluminiumbuis. Even provisorisch twee rodends monteren en daarna globaal de lengte van het benodigde draadeind bepalen. Zodra deze basis link op lengte is afgesteld wordt de lengte tussen de beide rodends opgemeten en overgezet op de aluminium buis. Eén rodend losdraaien en de buis kan er op geschoven worden. De rodends weer vast draaien en je hebt een zo goed als massieve link!
Bij de achteras ging dit vrij vlot. De links kunnen eenvoudig vastgezet worden tussen het chassis en de buisjes op de as waarop je eventueel een servo-mount kan plaatsen.
De vooras koste een stuk meer moeite en was daarmee ook weer een leerproces voor mij. Omdat later de stuurservo op de vooras gemonteerd zal gaan worden, kunnen de eerder genoemde pijpjes niet gebruikt worden. Een andere optie is om een (Axial) vierlink mount te gebruiken. Omdat ik deze niet extra op voorraad heb wordt er één van het internet gedownload om te kunnen printen. Wat ik ook probeerde er bleven losse delen aan de geprinte mount zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de giga spleet die consequent geprint werd.
Een fout in de download? Nee hoor! Het enige bestand op internet was gewoon niet goed! Uiteindelijk heb ik de oplossing om het bestand te repareren gevonden in het programma Meshmixer.

let op de blauwe lijnen, daar zitten de fouten!
Nu er eindelijk een goed exemplaar is kan deze versmald gemonteerd worden. De voorste links zijn nu ook zo geplaatst.
Nu de beide assen naar mijn idee stabieler onder het chassis zitten kunnen ook de achterste spatborden reeds gemonteerd worden.
De 43509 Kamaz groeit langzaam maar zeker! Tot een volgende keer!