Een ideale bouwdoos om mee te beginnen is de Revell North Sea fishing trawler. Ongeveer 37cm lang en 6cm breed, niet te veel onderdelen en eenvoudig om te bouwen naar RC. En het mooiste is dat de kit nog geen 15 euro kost.

Het aantal onderdelen valt mee

Eerst maar eens de romp in elkaar geplakt en de schroefas gemaakt. De schroefas bestaat uit een messing buisje van rond 3mm en een messing as van 2mm. De schroef heb ik uitgeboord zodat de as er in gelijmd kan worden.

De motor is een FF-130 SH die 3700 toeren per minuut loopt bij drie volt. Kost iets van 1,10 euro inc, verzenden van Ebay

Het roer heb ik wel drie keer groter als het origineel gemaakt. Niet schaal maar ik kom wel de bocht om

Aan het begin van het bouwproces plak ik de romp dicht en gaat deze in de gootsteen, ik gooi dan water in de boot totdat deze op de waterlijn ligt. Hierna gooi ik de inhoud in een beker op een weegschaal en weet dan precies hoe veel de opbouw en RC mag wegen. Dit is belangrijk want ik bouw nu geen duikboot en je wilt je beschikbare capaciteit zo goed mogelijk gebruiken. Deze boot kan 200 gram gewicht in de romp hebben, dat is echt een luxe, ik ben wel anders gewent. Echte micro elektronica hoeft hier dus niet in. Een standaard ontvangertje en 5 grams servo voldoen. Een kleine lipo is ook niet nodig, drie AAA cellen op de bodem geven stabiliteit.

Het accupakket, 3 x AAA Nihm voltage tussen de 4,5 en 3 volt. Gesoldeerd en een krimpkousje om het af te maken.