ABS spuiten met TS of PS
-
Arrma racer
- Member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
- Locatie: Schiedam
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 77 keren
ABS spuiten met TS of PS
Lexaan spuit je altijd met PS aan de binnenzijde en eventueel TS voor de buitenkant. Wat doe je met ABS, PS binnen en buiten zodat er een soort van primerlaag voor de eindkleur aanwezig is? Of is er er een speciale truc voor ABS, graag jullie advies. Het betreft een witte ABS body die blauw moet worden.
- Patrick
- Donateur
- Berichten: 2115
- Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
- Locatie: Tilburg
x 1
x 20- Gegeven waarderingen: 334 keren
- Ontvangen waarderingen: 328 keren
Re: ABS spuiten met TS of PS
Ik pak meestal Tamiya TS primer of wanneer het een body is die toch nog geplamuurd moet worden, pak ik Albastine spuitplamuur. Dat is ook een prima primer voor op ABS. ABS wel altijd ontvetten en daarna opschuren met K800 ofzo.
Lakken kun je daarna met bijna alles doen. Tamiya TS doe ik altijd, omdat het in handig busjes zit.
Voor airbrush werkt Enamal ook mooi. Meerdere merken die min of meer allemaal hetzelfde zijn. Maar dat is wat meer werk.
Lakken kun je daarna met bijna alles doen. Tamiya TS doe ik altijd, omdat het in handig busjes zit.
Voor airbrush werkt Enamal ook mooi. Meerdere merken die min of meer allemaal hetzelfde zijn. Maar dat is wat meer werk.
-
Arrma racer
- Member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
- Locatie: Schiedam
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 77 keren
- Cesco
- Donateur
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
- Locatie: Emmen
x 1
x 13- Gegeven waarderingen: 914 keren
- Ontvangen waarderingen: 1070 keren
Re: ABS spuiten met TS of PS
Lexan.
Lexan spuit je altijd met lexan verf, dus als dat van Tamiya is met de PS serie.
Tamiya TS kan op lexan, maar alleen als er al een Tamiya PS laag als grondlaag op de lexan body is gespoten.
Als je een glans look wil spuit je aan de binnenkant van een lexan body, Wat de meest gebruikte optie is. Lexan verf aan de buitenkant van een lexan body geeft vaak een mattere of zijdemattere look.
Combineren kan ook. Voor verschillende redenen.
Stel een PS kleur wil je liever mat, dan kun je deze kleur aan de binnenkant spuiten en de buitenkant spuit je dan met Tamiya PS-55 Matt Clear. Dat geeft je de matte look.
Maar soms is het ook makkelijker om details aan de buitenkant te doen. Bijvoorbeeld body in kleur en dan alle details zoals paneellijnen, deurlijsten en raamlijsten aan de buitenkant spuiten. Dat is aanzienlijk makkelijker afplakken als aan de binnenkant.
Wil je een weatering effect? Bijvoorbeeld binnenkant lexan body in een roestkleur, zoals een bruin of donker oranje. Aan de buitenkant dan een dunne laag grondverf kleur, bijvoorbeeld grijs. Hierover dan de kleur die de body is. Eventueel nog een kleur ertussen als je het effect wil geven dat de auto bijvoorbeeld ooit blauw was, maar later in bijvoorbeeld rood is overgespoten. Als laatste laag dan een heldere of matte transparante PS laag. Om het zichtbaar te maken kun je schuren tot gewenste effect is bereikt of kiezen voor natural weathering. Laatste houd in dat je de natuur zijn ding laat doen tijdens het rijden. Een kras door een tak bijvoorbeeld.
Kun je een bepaalde kleur niet vinden in Tamiya PS, maar wel in Tamiya TS? Dan ben je dus eerst een PS laag nodig. PS of andere lexan verf hecht zich echt in het lexan, TS doet dat niet. TS hecht zich wel aan de PS verflaag.
Van belang zijn wel dunne lagen van beide per keer spuiten en zeker een ruime droogtijd tussen de PS, voor je de TS doet.
Wil je aan de binnenkant spuiten, dan is PS-55 Clear Matt dus perfect al "grondlaag". Het matte zie je aan de buitenkant niet en de TS verf bepaalt de kleur. Aan de buitenkant maakt het niet veel uit. Al kan het helpen om wel na te denken over het effect voor je TS toplaag.
TS rechtstreeks op lexan geeft al snel het flake effect. Het ziet er mooi uit, maar zodra de body flexed, beweegt of botst laat de verf los.
Zeg je wilt een rode TS toplaag. Met een witte PS grondlaag krijg je een lichtere helder rood als eindresultaat. Zwart onder rood maakt het eindresultaat een donkerder rood en zilver helpt met een metallic look.
Hemistorm, het Youtube kanaal van Chris de Graaf biedt heel veel tips en hij spuit alleen maar met Tamiya.
Uiteraard is elke andere lexan merk ook prima, alleen als je Tamiya TS wilt gebruiken zou ik het bij Tamiya PS houden.
Zo zie je maar, er kan met lexan veel meer als de meeste doen. Je hebt overigens steeds meer lexan verf die ook met de airbrush aangebracht kan worden. Bijvoorbeeld van Proline RC. Verder zijn er mensen die succes hebben met bepaalde flexibele verven, bijvoorbeeld van Rustoleum, maar de regel is gebruik op een lexan body lexan verf.
ABS (of 3D print).
In principe is de regel hier simpel(er), geen lexan verf gebruiken. Het is niet de beste keuze voor alles niet lexan. Voor kleine oppervlakken kom je er wel mee weg, zeker met een TS laag als grondverf basis. Maar op grotere oppervlakken is de foutkans groter. Het is er niet voor bedoelt, zoals TS verf niet voor lexan, maar wel voor modelbouw ABS en vergelijkbare plastics is bedoeld. Beetje het omgekeerde effect.
Wat dan wel op ABS en vergelijkbare plastics?
Nou de keuze is dan reuze. Uiteraard speciale verf hiervoor, zoals Tamiya TS of iets vergelijkbaars van een ander modelbouw merk.
Of gewone autolak, dat werkt ook prima. Bijna alle spuitlak die voor kunstof is bedoeld werkt meestal prima.
Grafiti verf, bijvoorbeeld van Molotow, werkt ook perfect.
En uiteraard heb je in airbrush de wereld aan mogelijkheden.
Qua laklagen is het proces niet heel veel anders als bij bijvoorbeeld een echte auto. Een primer/grondlaag en een topcoat. Ook hier bij voorkeur van hetzelfde merk. Eventueel kun je starten met een kunstofprimer. Verder naar wens aangevuld vanwege weatering behoeften met meerdere tussenlagen.
Of het een lexan of kunstof/ABS/3D print body is, zoals Patrick al aangeeft. Ontvetten is heel belangrijk. Schuren bij een lexan body hoeft niet, kan wel met bijvoorbeeld staalwol. ABS schuur je wel. Elke laag laat je goed drogen.
Bij ABS vind ik het raadzaam om zeker tussen primer en topcoat een lange droogtijd van bijvoorbeeld een week te laten.
Qua kleuren opties heb je met hardbodies dus de meeste keuze, tot zelfs originele lak van een bepaalde echte 1/1 auto.
In alle gevallen, ook bij hardbodies, denk na over welke kleur primer je nodig bent. Om gewenste tint van je toplaag verf te creëren. Zie ook zoals hierboven beschreven bij lexan.
Zo heb ik bij mijn build van een MST CMX met Tamiya Mitsubishi Pajero hardbody ooit een Tamiya roze primer gebruikt onder de Tamiya rode metallic kleur. Dit leverde een warmere, maar tegelijkertijd ook een lichtere en intensievere tint rood op t.v. een witte of grijze of zwarte primer.
Lexan spuit je altijd met lexan verf, dus als dat van Tamiya is met de PS serie.
Tamiya TS kan op lexan, maar alleen als er al een Tamiya PS laag als grondlaag op de lexan body is gespoten.
Als je een glans look wil spuit je aan de binnenkant van een lexan body, Wat de meest gebruikte optie is. Lexan verf aan de buitenkant van een lexan body geeft vaak een mattere of zijdemattere look.
Combineren kan ook. Voor verschillende redenen.
Stel een PS kleur wil je liever mat, dan kun je deze kleur aan de binnenkant spuiten en de buitenkant spuit je dan met Tamiya PS-55 Matt Clear. Dat geeft je de matte look.
Maar soms is het ook makkelijker om details aan de buitenkant te doen. Bijvoorbeeld body in kleur en dan alle details zoals paneellijnen, deurlijsten en raamlijsten aan de buitenkant spuiten. Dat is aanzienlijk makkelijker afplakken als aan de binnenkant.
Wil je een weatering effect? Bijvoorbeeld binnenkant lexan body in een roestkleur, zoals een bruin of donker oranje. Aan de buitenkant dan een dunne laag grondverf kleur, bijvoorbeeld grijs. Hierover dan de kleur die de body is. Eventueel nog een kleur ertussen als je het effect wil geven dat de auto bijvoorbeeld ooit blauw was, maar later in bijvoorbeeld rood is overgespoten. Als laatste laag dan een heldere of matte transparante PS laag. Om het zichtbaar te maken kun je schuren tot gewenste effect is bereikt of kiezen voor natural weathering. Laatste houd in dat je de natuur zijn ding laat doen tijdens het rijden. Een kras door een tak bijvoorbeeld.
Kun je een bepaalde kleur niet vinden in Tamiya PS, maar wel in Tamiya TS? Dan ben je dus eerst een PS laag nodig. PS of andere lexan verf hecht zich echt in het lexan, TS doet dat niet. TS hecht zich wel aan de PS verflaag.
Van belang zijn wel dunne lagen van beide per keer spuiten en zeker een ruime droogtijd tussen de PS, voor je de TS doet.
Wil je aan de binnenkant spuiten, dan is PS-55 Clear Matt dus perfect al "grondlaag". Het matte zie je aan de buitenkant niet en de TS verf bepaalt de kleur. Aan de buitenkant maakt het niet veel uit. Al kan het helpen om wel na te denken over het effect voor je TS toplaag.
TS rechtstreeks op lexan geeft al snel het flake effect. Het ziet er mooi uit, maar zodra de body flexed, beweegt of botst laat de verf los.
Zeg je wilt een rode TS toplaag. Met een witte PS grondlaag krijg je een lichtere helder rood als eindresultaat. Zwart onder rood maakt het eindresultaat een donkerder rood en zilver helpt met een metallic look.
Hemistorm, het Youtube kanaal van Chris de Graaf biedt heel veel tips en hij spuit alleen maar met Tamiya.
Uiteraard is elke andere lexan merk ook prima, alleen als je Tamiya TS wilt gebruiken zou ik het bij Tamiya PS houden.
Zo zie je maar, er kan met lexan veel meer als de meeste doen. Je hebt overigens steeds meer lexan verf die ook met de airbrush aangebracht kan worden. Bijvoorbeeld van Proline RC. Verder zijn er mensen die succes hebben met bepaalde flexibele verven, bijvoorbeeld van Rustoleum, maar de regel is gebruik op een lexan body lexan verf.
ABS (of 3D print).
In principe is de regel hier simpel(er), geen lexan verf gebruiken. Het is niet de beste keuze voor alles niet lexan. Voor kleine oppervlakken kom je er wel mee weg, zeker met een TS laag als grondverf basis. Maar op grotere oppervlakken is de foutkans groter. Het is er niet voor bedoelt, zoals TS verf niet voor lexan, maar wel voor modelbouw ABS en vergelijkbare plastics is bedoeld. Beetje het omgekeerde effect.
Wat dan wel op ABS en vergelijkbare plastics?
Nou de keuze is dan reuze. Uiteraard speciale verf hiervoor, zoals Tamiya TS of iets vergelijkbaars van een ander modelbouw merk.
Of gewone autolak, dat werkt ook prima. Bijna alle spuitlak die voor kunstof is bedoeld werkt meestal prima.
Grafiti verf, bijvoorbeeld van Molotow, werkt ook perfect.
En uiteraard heb je in airbrush de wereld aan mogelijkheden.
Qua laklagen is het proces niet heel veel anders als bij bijvoorbeeld een echte auto. Een primer/grondlaag en een topcoat. Ook hier bij voorkeur van hetzelfde merk. Eventueel kun je starten met een kunstofprimer. Verder naar wens aangevuld vanwege weatering behoeften met meerdere tussenlagen.
Of het een lexan of kunstof/ABS/3D print body is, zoals Patrick al aangeeft. Ontvetten is heel belangrijk. Schuren bij een lexan body hoeft niet, kan wel met bijvoorbeeld staalwol. ABS schuur je wel. Elke laag laat je goed drogen.
Bij ABS vind ik het raadzaam om zeker tussen primer en topcoat een lange droogtijd van bijvoorbeeld een week te laten.
Qua kleuren opties heb je met hardbodies dus de meeste keuze, tot zelfs originele lak van een bepaalde echte 1/1 auto.
In alle gevallen, ook bij hardbodies, denk na over welke kleur primer je nodig bent. Om gewenste tint van je toplaag verf te creëren. Zie ook zoals hierboven beschreven bij lexan.
Zo heb ik bij mijn build van een MST CMX met Tamiya Mitsubishi Pajero hardbody ooit een Tamiya roze primer gebruikt onder de Tamiya rode metallic kleur. Dit leverde een warmere, maar tegelijkertijd ook een lichtere en intensievere tint rood op t.v. een witte of grijze of zwarte primer.
- Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
- Arrma racer (30 nov 2025 21:43)
Cesco RC Youtube / Cesco RC Instagram / Cesco's RC Collectie / Actueel bouwverslag: Tracrawler Build
-
Arrma racer
- Member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 16 okt 2022 22:41
- Locatie: Schiedam
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 77 keren
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten