Bericht
door Wouterb » 02 aug 2020 09:41
Motor krijgt pas problemen als ie boven de 70 á 80 graden komt. Test: Als je je vinger er niet op kan houden is ie te warm.
Ik heb in het verleden wel erger voorkomen door een plas. Tijdens een bouwterrein-bash met een Wraith verscheen een mooie witte rookpluim boven de auto. Gestopt en verwachtend dat de electronica (ESC)het begeven had bleek een splash water op de zeikhete motor een stoom wolk veroorzaakt te hebben. Als een motor zo heet geweest is is ie afgeschreven. (Worst case: Gedemagnetiseerd, gedesoldeerd, wikkelingen stuk) als ie het nog doet is efficiëntie van de motor het raam uit. Geen kracht meer en nog sneller heet worden.
Overigens is een ESC inderdaad meestal beveiligd.
Kou is mijns inziens een groter probleem. Niet voor elektronica, maar de plastic mechanische onderdelen worden hard en broos. De kans op schade aan assen ophanging bij een crash is dan groter.
Bottomline: rijden! Schades komen toch wel. Als je weet waar de risico's liggen zijn dat er minder.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)