Remo Hobby, Axial scx10 Honcho cloon???

Al het nieuws rondom onze hobby mag hier gepost worden.
Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Remo Hobby, Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door johanv » 15 okt 2018 15:53

Kwam dit op marktplaats tegen.
Lijkt een exacte kopie van de scx10 Honcho.

Remo Hobby 1093 - ST RC Car 1/10 2.4G 4WD Brushed Off-road
€ 137,92
http://link.marktplaats.nl/m1324072292? ... ialbuttons
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door johanv » 15 okt 2018 16:05

Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door Cesco » 04 dec 2018 13:27

Ziet er niet gek uit. Lijkt het goed te doen.




Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door Cesco » 04 dec 2018 22:35

Zit dit net te kijken, super upgraded Honcho tegenover stock Remo. Er passen gewoon SCX10 accesoires op. Voor dat geld. Aan ene kant lijkt het gewoon een totale cloon van de Axial Honcho, maar aan de andere kant doet de Remo het best aardig en voor die prijs.


Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door zanthrax » 05 dec 2018 13:56

Namaak spul altijd -1, tenzij het origineel lang uit productie is (pas sinds vorige week in dit geval) of belachelijk duur is.
Een aantal onderdelen wijkt af, dus Axial onderdelen als reserve gebruiken zal niet altijd werken, op Remo zelf hoef je waarschijnlijk ook niet te rekenen.
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen, dit zal wel van dat plastic zijn waar je in een warme zomer de schroeven zo uit trekken en dat barst als het een klap geeft in de vrieskou.
Goedkoop is duurkoop, na een paar maanden is dit een kapotte RC van 135eu die je niet meer kunt repareren.
Alleen al uit principe zou ik dit nooit kopen.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door Cesco » 05 dec 2018 22:30

Ben ik niet helemaal met je eens. Ooit waren merken als Toyota, Honda en dergelijke typische copy cats. Tegenwoordig is Toyota bijvoorbeeld 1 van de grootste autofabrikanten en "gerenomeerde merken" kopiëren nu weer hun oplossingen. Kijk je naar de historie van de auto dan is dat gemeengoed.

Vertaal dat naar RC. Wat is dan wel een goed merk en niet een goed merk? Ik kwam toevallig op een ander forum hier een interessante discussie over tegen. Want neem bijvoorbeeld Axial. Daar wordt gesteld dat als er niet dit soort concurrentie merken en prijzen zouden zijn, dat deze hobby die toch al een niche is, zich zou vertalen in aankoopprijzen van 800-1000 dollar voor een Axial kit of veel meer. En daar zit best een punt in. Concurrentie is goed, dat levert innovatie en betaalbare prijzen op en dat betekent dat de hobby weer voor meer mensen betaalbaar en bereikbaar is. Zelfs als het startpunt een Chinees product is dat voor meer als 90 procent te repareren is met Axial onderdelen.

Laten we eerlijk zijn, niet iedereen heeft het budget om een Axial of Traxxas of Cross RC of zoiets aan te schaffen. Een ander vaak goedkoper merk hoeft niet te betekenen dat die slechter zijn. Er zijn legio mensen zeer tevreden over bijvoorbeeld hun Carisma, Redcat, MST of RC4WD.

En wat is een kopie van wat? Axial is ooit gestart met kopiëren van zelfbouw crawlers. Is een Traxxas TRX-4 een kopie of juist een innovatie? Er zitten portals op, maar he, had MST dat niet al eerder? De waarheid is, iedereen kopieert van elkaar. De grote merken en ook de kleinere merken. Soms zit er troep tussen, soms ook onverwachte pareltjes. En soms is het zelfs gewoon het origineel met een ander merknaampje. Om een voorbeeld te geven. De FTX Mauler zie ik bijvoorbeeld steeds vaker voorbijkomen en ik moet zeggen ik was best onder de indruk laatste meeting in Uden. Dat ding lijkt overal tegenop te rijden. Ik heb Axials en TRX-4en zien opgeven waar dat ding doorreed. Wordt ook als o.a. HSP RGT verkocht. Ja op Banggood. Absima, alleen maar een merkje op andermans fabrikaat. Traxxas wordt gewoon in Taiwan gemaakt, niets Amerikaans meer aan. Axial zal niet veel anders zijn. Tamiya fabriceert al tijden in de Filipijnen, al lang niet meer volledig in Japan. De HG P407 kun je als kloon zien van de Tamiya Bruiser. Maar het is ook eigenlijk een Tamiya Bruiser, een verbeterde versie zelfs. Wordt gewoon met de mallen gemaakt waar de Tamiya Bruiser in gemaakt werd. Met medeweten van Tamiya. Dus wat is dan nog een origineel en wat is een kopie. Als het zelfs binnen een gerenomeerd merk al niet meer zuiver is.

Het zou zo maar kunnen zijn dat Axial buiten Amerika laat fabriceren en om de kosten te drukken toestaat dat de mallen gebruikt worden voor een B merk, zoals Remo. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Axial ESCs is een mooi voorbeeld. Huidige komen bij Hobbywing vandaan... Chinees spul dus.

Moraal van mijn verhaal. Of een RC van 135 euro slecht is, is maar op 1 manier te achterhalen. Gebruik hem en kijk het aan. Achterhaal het verhaal zoals bij de HG P407. Aan de andere kant. Als dat een instapprijs is waardoor meer in de hobby komen, daar is in mijn boek niets mis mee. Als je kijkt naar onderdelen levering, laten we eerlijk zijn. Voor mijn Traxxas auto's kan ik in elke hobby winkel binnen dagen alle benodigde onderdelen hebben. Voor Axial wordt dat vaak al een flinke uitdaging. Ik kan vaak MST nog beter krijgen als Axial binnen Nederland.

Is te bepalen of de Remo namaak spul is of van slecht materiaal gemaakt is? Ik denk dat niet meer te bepalen is wat een A merk is en wat een B merk. Grote kans dat ze in dezelfde fabriek gemaakt zijn met hetzelfde materiaal. Ik denk dat iemand die een Remo of een FTX of een Carisma of een Redcat of wat ook koopt uiteindelijk ook wel een A merk erbij koopt. Maar in eerste instantie die aanschafprijs misschien te groot vond. En nooit in de hobby was gestapt. Zie de HG P407. Die wordt fors verkocht, omdat sommige gewoon geen Tamiya Bruiser kunnen betalen. Zeker niet nadat Tamiya de prijzen verhoogt heeft. Erg voor Tamiya? Nee, want de meeste kopen Tamiya onderdelen als er iets aan hun HG P407 kapot is. Zal met de Remo niet anders zijn. Er passen Axial onderdelen op, dus Axial zal er wel bij varen. Idem voor de Redcat Gen7, passen gewoon Axial onderdelen op. Onderdelen verkoop is vaak winstgevender als de auto zelf.

Als je het budget hebt voor een A merk prima. Zo niet en zoiets als dit een alternatief. Prima toch. Beter als niet in de hobby stappen.

Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Eddy
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 mar 2018 17:25
Locatie: Deventer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door Eddy » 06 dec 2018 09:50

Plus 1 voor Freddy. Helemaal mee eens. Het zelfde geld dat men de plaatselijke dealer moet sponsoren om daar onderdelen te kopen en niet in China. Nou...het is in China vaak 3x zo goedkoop dus zou je een dief zijn van je eigen knip.
Je kan je hobby zo duur maken als je zelf wilt.
Gr. Eddy

,,praat nooit over jezelf, dat doet een ander wel,,

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 432
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Axial scx10 Honcho cloon???

Bericht door zanthrax » 06 dec 2018 10:36

Er zit een wereld van verschil tussen het idee van een andere overnemen en op je eigen manier uitwerken, of het werk van een ander 1 op 1 kopieren. De eerste is de normaalste zaak van de wereld, de tweede is ronduit onbeschoft.

Waar haal je vandaag dat Tamiya iemand heeft geholpen om hun eigen product na te maken?
De HG P407 wordt naar mijn idee gemaakt met mallen getrokken van Tamiya onderdelen, er zijn subtiele verschillen die dit veraden.

Anecdotisch 'bewijs':
Een Remo 1093 met gebroken wiel uit de doos. Goedkoop, broos plastic. Dit zie je niet gauw bij Axial (hoe wel daar de bouwkwaliteit van de RTRs ook aan het teruglopen is), ze gebruiken wel degelijk betere plastics en daar zit veel prijsverschil is.
Nogmaals: goedkoop is duurkoop, niet iedereen heeft zomaar 400eu rondslingeren maar zeker als dat niet zo is, is doorsparen toch een beter idee. Een 2e hands SCX10 is ook een betere aankoop dan een nieuwe kopie.
Er is een kans dat Remo door het verkopen van troep door kan groeien naar een fabrikant die eigen producten kan ontwerpen en zelf kan innoveren, maar tot ze dat bewijzen geef ik ze geen cent.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten