Spektrum DX5 Rugged

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Dustin » 15 dec 2020 10:24

Op het moment gebruik nog mijn FrSky Taranis X9D voor alles.
Maar aangezien het steeds lastiger wordt om de juiste ontvangers te krijgen ben ik toch eens aan het rondkijken voor een andere zender.

Nu zat ik te kijken naar een Spektrum DX5 Rugged, maar ik zie nog niet echt hoe die 3 aux kanalen exact werken.
Nu heb ik hier gewoon schakelaars voor op mijn zender, maar hoe met de DX5?
Op mijn TRX4 bv heb ik nu een aux voor de 2speed op een 2 positie switch en een aux voor de servo lier op een 3 positie switch in gebruik, hoe gaat dit in zijn werk met de DX5?
Ik zie hier geen losse schakelaars o.i.d. op zitten

Ik zie ook dat er 2,3,4&5 kanaals ontvangers van Spektrum zijn, kan ik deze allemaal gewoon binden met de DX5?
Een 2 kanaals voor b.v. mijn Rustler scheelt nogal wat geld vergeleken met een 5 kanaals.

WillemH
Pro Member
Berichten: 765
Lid geworden op: 11 sep 2019 16:19
Locatie: Vries
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 285 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door WillemH » 15 dec 2020 10:55

Dan zit je nog steeds met dure ontvangers te werken, het bijgeleverde exemplaar van Spektrum kost los meer dan €50,-. Ik heb een CR6P van Absima in gebruik. Die werkt prima samen met Turnigy GT5-ontvangers van Hobbyking, kosten €13,33 per stuk. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke afweging...
Deze gebruikers waarderen WillemH voor dit bericht:
Dustin (17 dec 2020 16:02)
Redcat Everest Gen 7 Pro
Hobao DC-1 a.k.a. hobbelpaard
Ex-Real Range Rover Sport
Werk in uitvoering: TRX4-Sport kit

Gebruikersavatar
coopertje
Site Admin
Berichten: 1181
Lid geworden op: 27 mei 2020 11:51
Locatie: Eindhoven
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 518 keren
Ontvangen waarderingen: 608 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door coopertje » 15 dec 2020 17:27

Ik heb dezelfde zender als Willem en die bevalt me uitstekend. 6 kanalen en ontvangers zijn spotgoedkoop, wel zo prettig als het aantal crawlers en RC autos in een ras tempo uit de hand loopt :roll:
Deze gebruikers waarderen coopertje voor dit bericht:
Dustin (17 dec 2020 16:03)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Cesco » 17 dec 2020 14:04

FYI. Flysky GT5 is de OEM fabrikant, model word ook gerelabeld door Absima als CR6P en door Hobbyking als Turnigy GT5 verkocht. En onder nog wat wederverkoop namen verkocht. Betekend dat de ontvanger allemaal dezelfde is (ongeacht merklabel), maar tussen de merken zit nog wel prijsverschil voor zowel zender als ontvanger.

Interessant alternatief. De Flysky GT3C. Dit is weliswaar een 3 kanaals zender, welke ook weer onder verschillende rebrand merken verkocht word. Maar. De zender is nog goedkoper en als je een beetje handig bent middels een hack firmware upgrade te upgraden naar 8 kanaals. Ook kun je dan ruim 60 auto's koppelen. Ik heb er 5 en bij alle gedaan. De ontvangers zijn weer een stuk goedkoper en dan in de smaken 3, 6 of 8 kanaals. Ook fijn aan deze zender. Standaard een LiPo accu, 850mAh. Daar doe je makkelijk een uur of 8 mee, maar er is ook een 1700mAh versie los te koop. En daar doe je dagen mee. Er vanuit gaand dat je een uur of 8 gaat rijden per dag.

De Spektrum DX Rugged is een prima zender, maar de ontvangers zijn inderdaad flink aan de prijs. En 5 kanaals. Meerdere forumleden hebben er 1.

Als het om waterproof gaat. In principe kan je elke zender waterproof maken door de printplaat te behandelen met conformal coating. Dat is precies hetzelfde als Spektrum met de Rugged doet. Zelfde geld voor de ontvanger en andere elektronica. Een gemiddeld potje conformal coating van 55ML (Ik gebruik de MG Chemicals 422B) kost rond de 20-25 euro. En zit genoeg in om ongeveer 15 zenders waterproof te maken.
Kanttekening. Ik gebruik nu al ruim 6 jaar 5 Flysky GT3C zenders in outdoor off road omstandigheden. Nog nooit is er één kapot gegaan. Mijn broer @FiltaRC gebruikt de Flysky GT5, zelfde verhaal. Ik heb onlangs nog eens de printplaten waterproof gemaakt met conformal coating van mijn GT3Cs.

Wat meteen ons op het volgende punt brengt. Heeft het Rugged in de zin van de rubberen bescherming een toegevoegde waarde?

Dat is een lastige, want nu kom je in iets dat waarschijnlijk gekoppeld is aan persoonlijke voorkeuren qua merk en gebruik.
Ik kan er dit wel over zeggen. IK heb zelf de DX5 Rugged een interessante optie gevonden, maar één die ook veel te duur voor mijn budget is. Waarbij ik 4 rijders in mijn huishouden heb, dus 4x deze zender en 20x een receiver voor een prijs alleen al waar ik een GT3C voor koop. Dus interessant? Voor mij persoonlijk niet, prijsverschillen zijn te groot.

Specs dan? Ik zie ook niet genoeg specificaties verschillen. Flysky is één van de grootste in aanbod zenders. En hun zenders zijn erg vaak meegeleverd bij RC auto's. In mijn 8kanaals versie denk ik zelfs meer opties te hebben.

Kwaliteit verschil? Zie ik dus ook niet echt als ik kijk hoe betrouwbaar mijn FlySkys zijn.

Wat opvalt is dat de Rugged zelfs hardcore Spektrum gebruikers niet altijd weet om te praten. Binnen Spektrum heb je goedkopere alternatieven met dezelfde specs op het Rugged verhaal na.

Maakt het Rugged dan het verschil?
Tja, misschien. Als ik naar kijk naar gebruik binnen mijn familie (3 zonen, nicht, mijn broer en mijzelf). Voegt het hele Rugged niet echt wat toe. Als ik naar de meetings hier kijk en hoe een ieder zijn zender in off road condities gebruikt. Ik hoor zelden iemand dat zijn zender het heeft begeven doordat deze een keer gevallen is of met water in aanraking is gekomen. Idem voor aanraking met zand en modder. Ik zou een situatie kunnen bedenken waarbij je op rotsen je zender een X aantal meter naar beneden laat vallen. Maar ja, waar hebben wij rotsen in Nederland?
Kijk ik nu de Rugged al een tijdje op de markt is of andere RC zender fabrikanten met vergelijkbare modellen volgen moet ik concluderen dat dat helemaal niet is. Dat zegt ook iets.
Ik kan dat vergelijken met mobiele telefoons. Rugged is namelijk niets nieuws, ik verkocht al rugged mobiele telefoons in 2000. Maar ook daar is het nooit echt aangeslagen, alleen voor heel specifiek gebruik. De waterproof functie is wel standaard aan het worden, maar de rubberen bescherming is nooit aangeslagen. Ja, als los hoesje, niet als standaard behuizing.

Dus... Goede optie. Absoluut!
Beste optie voor jou? Hangt van je budget af en gebruik.
Rugged toegevoegde waarde? Oordeel zelf.
Zijn er alternatieven die voldoen zonder het rugged element? Bijna elke andere zender.

M.b.t. je andere vragen. Zal iemand met een Spektrum beter kunnen beantwoorden. Maar in algemeen als er geen schakelaars op een zender zitten voor de meerkanaals functies stel je die in door in het menu een functie aan een knop toe te kennen.
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Dustin (17 dec 2020 16:03)

TerpstraAJ
Donateur
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 feb 2019 20:34
Locatie: Zoetermeer
Participant x 5
Gegeven waarderingen: 219 keren
Ontvangen waarderingen: 94 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door TerpstraAJ » 17 dec 2020 15:41

Dit kon google mij vertellen :

De Spektrum DX5 Rugged heeft vijf kanalen, zodat je de mogelijkheid hebt om speciale functies zoals verlichting of een lier te gebruiken. De bediening gebeurt via een drukgevoelig bedieningspaneel, dat reageert op je vingertoppen. Door schakelaars weg te laten is de zender beter bestand tegen water. Navigeer met je vingertop naar het gewenste menu-item, optie of waarde.
Deze gebruikers waarderen TerpstraAJ voor dit bericht:
Dustin (17 dec 2020 16:03)
Auke
- Trx4 sport kit Chevy C10
- Injora scx10-2 jeep
- SCX10-2 Raw builders kit Hilux
- SCX24 Chevy C10
- TRX-4M Landrover Defender Green

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Dustin » 17 dec 2020 16:19

Vergeleken met de ontvangers welke ik nu gebruik ben ik met de Spektrum ongeveer net zo duur uit.
5 kanaals zijn duurder en 2/3 kanaals goedkoper
Ik gebruik nu budget ontvangers van Jumper welke het FrSky D8 protocol gebruiken maar die zijn lang niet zo betrouwbaar als origineel FrSky, heb er al 3 kapot in een half jaartje.
De 6 kanaals ontvangers zijn inderdaad wel vrij prijzig, maar ik heb op dit moment maar 2 auto's welke meer als 3 kanalen in gebruik hebben en dat zijn beide crawlers.

Verder nog wat reviews gekeken en gelezen.
Ik had wat spullen verkocht en een VVV bon van het werk gehad, hiervoor de DX5 Rugged in het groen en een ontvanger besteld.
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
Cesco (17 dec 2020 20:57)

Gebruikersavatar
grcc
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 mar 2020 15:34
Locatie: Leek
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 52 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door grcc » 17 dec 2020 20:20

Zelf heb ik de DX5 Rugged in de aanbieding van Black Friday gekocht, want normaal ik vind de Rugged ook te duur.
Ik heb vaak naar de Absima CR6P gekeken, goede zender met 6 kanalen en naar mijn idee niet duur (rond de 89 euries).
Maar nu voor een paar tientjes meer toch de DX5 Rugged. Zal waarschijnlijk niet veel meer doen dan andere zenders, maar ik vind het gewoon een stoere zender :D .
Ontvangers zijn duur van Spektrum, maar toch. Ik heb de Spektrum Firma 40a smart erbij besteld. Dat is een ontvanger en esc ineen. Kost 47 euries. :o En het mooie is dat de esc een (licentie) Hobbywing is. Een orginele Hobbywing 1080 kost rond de 49 euries en een Absima 6 kanaals ontvanger rond de 26 euries. Is de Spektrum toch een stukkie voordeliger :mrgreen:
Deze gebruikers waarderen grcc voor dit bericht (totaal 2):
Cesco (17 dec 2020 20:57) • Dustin (21 dec 2020 13:52)
Grunn rc Crawlers
"if you don't ride, you don't know"

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Cesco » 17 dec 2020 20:57

Dustin schreef: 17 dec 2020 16:19 Vergeleken met de ontvangers welke ik nu gebruik ben ik met de Spektrum ongeveer net zo duur uit.
5 kanaals zijn duurder en 2/3 kanaals goedkoper
Ik gebruik nu budget ontvangers van Jumper welke het FrSky D8 protocol gebruiken maar die zijn lang niet zo betrouwbaar als origineel FrSky, heb er al 3 kapot in een half jaartje.
De 6 kanaals ontvangers zijn inderdaad wel vrij prijzig, maar ik heb op dit moment maar 2 auto's welke meer als 3 kanalen in gebruik hebben en dat zijn beide crawlers.

Verder nog wat reviews gekeken en gelezen.
Ik had wat spullen verkocht en een VVV bon van het werk gehad, hiervoor de DX5 Rugged in het groen en een ontvanger besteld.
Veel plezier ervan!
Deze gebruikers waarderen Cesco voor dit bericht:
Dustin (21 dec 2020 13:52)

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Dustin » 21 dec 2020 13:59

Van het weekend de zender geleverd gekregen, nog niet heel veel kunnen testen omdat ik ook midden in een verhuizing zit.
Maar de eerste indruk is erg goed, voelt stevig aan en ziet er geweldig uit.
Vergeleken met mijn laatste stuurwielzender een jaar of 5 geleden vind ik hem wel groot (Radiolink RC4GS).
Met die vorige zender kon ik hem prima met 1 hand bedienen zonder een extra toevoeging aan het stuurwiel.
De Rugged heeft wel zo'n extra stukje aan het stuurwiel zitten, en alsnog kan ik niet de volledige stuuruitslag gebruiken.
En heel klein o.i.d. ben ik niet :mrgreen:
Het formaat zorgt er dan verder weer wel voor dat hij enorm goed in de hand ligt.

Verder was hij erg gemakkelijk in te stellen en binden, dus dat is al een heel goed pluspunt.
Een korte testrit met de Clod Buster heeft wel al flink duidelijk gemaakt dat ik ondanks dat het voor mijn gevoel fijner is met sticks de DX5 veel gevoeliger is voor input dan mijn stickerzender en dus fijner te doseren is.
Dus even wat meer tijd met de DX5 spenderen tijdens het rijden, dan gaat dat ook wel goedkomen denk ik zo.
Nu langzaam aan de overige auto's voorzien van Spektrum ontvangers.

Dustin
Donateur
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 aug 2017 13:29
Locatie: Spijkenisse
Participant x 1
Gegeven waarderingen: 121 keren
Ontvangen waarderingen: 88 keren

Re: Spektrum DX5 Rugged

Bericht door Dustin » 10 mar 2021 11:43

Maar eens een update, de zender inmiddels al aardig wat keren kunnen gebruiken.

Ik liep tegen issues aan met het kunnen instellen van de aux kanalen.
Na het instellen van een aux kanaal kan ik deze helemaal niet meer aanpassen.
Na heel wat zoeken en proberen contact opgenomen met Spektrum en binnen een half uur had ik al antwoord, hulde aan Spektrum hiervoor, kunnen een hoop bedrijven wat van leren.
Mijn zender is blijkbaar geleverd met firmware waar een bug in zit welke mijn problemen veroorzaakt.
De enige optie om een wijziging in het aux kanaal te doen is om het model volledig te verwijderen en opnieuw aan te maken, met ook het opnieuw moeten binden tot gevolg.
Ze zouden mij zo'n updater kabel toesturen om nieuwe firmware te kunnen flashen omdat ik de zender nieuw gekocht heb met dit probleem.
Helaas is dat al een maand geleden en heb ik nog steeds niets ontvangen.

De zender bevalt verder erg goed, reageert super en op het aux probleem na werkt alles tot nu toe probleemloos.
Het menu en alle instellingen zijn duidelijk en makkelijk te vinden, al vergt het touchpad wel enige oefening :lol:
Maar als je daar eenmaal aan gewend bent werkt het prima en is de zender zo ingesteld met b.v. een nieuw model toevoegen.

Het enige wat ik in de donkere winterse dagen wel mis is een backlight op het LCD scherm, in de schemering is b.v. een ander model selecteren zo goed als niet te doen omdat het scherm dan vrijwel onleesbaar is.
Deze gebruikers waarderen Dustin voor dit bericht:
TerpstraAJ (11 mar 2021 20:05)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten