Type XXIII U-boot

Voor de varende werkpaarden
Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 18 jul 2018 22:14

Dit is echt zo'n project waar ik al jaren tegenaan zit te hikken. Ik heb besloten om hem eindelijk eens af te maken. Duiken is niet zo moeilijk, een gat in de romp volstaat maar na het duiken weer boven water komen is een uitdaging.

De boot is een plastic bouwdoos van Bronco schaal 1/35. Het is een statisch model, doet dus niets maar met een beetje handigheid kan je er een werkend model van maken.

Heb nog een foto van de doos kunnen vinden
Afbeelding

Foto van 4 jaar geleden, plastic romp in elkaar geplakt
Afbeelding

Paar jaar later, de airbrush is er overheen geweest
Afbeelding

Heel subtiel verweren, deze boten kwamen pas in de laatste dagen van de oorlog in actie, tijd om te veranderen in een bonk roest was er niet.
Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 18 jul 2018 22:28

Het bouwen van zo'n kit is niet zo heel spannend. Waar je echter wel al rekening mee moet houden is dat de roeren beweegbaar moeten zijn en dat je een schroefas installeert.

De romp is eigenlijk maar een schilletje, het had net zo goed een banaan kunnen zijn. Waar het echt om gaat is de techniek die in de romp uit het zicht verdwijnt. Al mijn techniek zit in de WTC, (Water Tight Compartment.) Dit is eigenlijk een afgesloten buis met doorvoeren voor slangen, servo stangen en de motoras.

Hoe een boot kan duiken kan je op onderstaande website vinden, de meest gangbare technieken staan er uitgelegd

http://www.rc-sub.com/resources/index.php5

Mijn WTC zoals ik hem wat jaartjes terug bedacht had. 70mm doorsnede buis met zelf getekende en 3d geprinte doppen
Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 18 jul 2018 22:51

De pompen
Afbeelding

Pomp 1 trekt de lucht uit de middelste sectie waarin een gat in de bodem zit. Wanneer je de lucht weg pompt zal er water naar binnen komen. De boot duikt.

Pomp 2 pompt lucht vanuit de twee buitenste secties naar de middelste sectie waardoor het water hieruit wordt weggedrukt. Zodra de toren een stukje boven water komt gaat daar een klep open en laat lucht binnen in de buitenste secties. Nu kan de romp tot aan de waterlijn naar boven komen zonder meer vacuüm in de buitenste secties te creëren

Althans, dat is het idee wat ik er van heb :mrgreen:

In de praktijk moet ik er nog voor zorgen dat alles wordt ingebouwd en aangesloten en ook moet ik nog een werkende klep voor in de toren verzinnen. Ik heb wel ideeën maar het gaat veel tijd kosten. Het is één grote puzzel die ik stukje voor stukje moet oplossen maar dat is dan ook de uitdaging. Smijten met een pak geld werkt hier niet, alles zelf bedenken, bouwen en testen.
Printjunkie :mrgreen:

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Patrick » 18 jul 2018 22:52

Ik ga hem volgen! Super gaaf.

Gebruikersavatar
Freddy
VIP
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 mei 2017 21:48
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 87 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Freddy » 18 jul 2018 23:09

Ik vind gaaf man :clap:
alias Joehoncho

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Mud monkey » 18 jul 2018 23:58

Gaaf man :clap:
Maaaaruuuu je schrijft omdat hij pas aan het eind van oorlog is in gezet geen tijd had om een roestbak te worden :snooty:
Daar heeft hij nu 73 jaar de tijd voor gehad :whistle:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 19 jul 2018 07:35

Mud monkey schreef: 18 jul 2018 23:58 Gaaf man :clap:
Maaaaruuuu je schrijft omdat hij pas aan het eind van oorlog is in gezet geen tijd had om een roestbak te worden :snooty:
Daar heeft hij nu 73 jaar de tijd voor gehad :whistle:
Jaja heel scherp :D

Dit is één van de laatste bekende foto's van de U-2329. Juni 1945 Loch Ryan (Schotland) operation Deadlight , de boot wordt klaar gemaakt om te dienen als target practice door de geallieerden.

Afbeelding


On 9 May 1945, U-2329 surrendered at Stavanger, Norway. She was later transferred to Loch Ryan, Scotland in June 1945. Of the 156 U-boats that eventually surrendered to the Allied forces at the end of the war, U-2329 was one of 116 selected to take part in Operation Deadlight. U-2329 was towed out to be sank on 28 November 1945, by gunfire from the British destroyer HMS Onslow and the Polish destroyer ORP Piorun.

The wreck now lies at 56°10′N 10°05′WCoordinates: 56°10′N 10°05′W.
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 19 jul 2018 18:50

De midden sectie is af. Dit is het gedeelte waar ik lucht uit kan pompen en water kan innemen. Er past 260ml water in.

Wat van belang is bij het duiken en opstijgen is de massa boven de waterlijn. Je moet kunnen wegen/schatten hoeveel het gedeelte boven deze lijn weegt. Bij mijn boot is dat 240 gram. In theorie zal ik dus genoeg water kunnen binnenpompen om 240 gram te laten zinken. De automatische ontluchting van de WTC zit hoog in de toren van de boot, ik schat (ruim) dat ik zeker 50ml water moet verplaatsen voordat mijn klep zijn werk gaat doen en ik de hele boot naar de waterlijn kan laten stijgen. Ik trek dus 50 ml lucht uit de WTC voordat deze verse lucht kan krijgen. dat kleine beetje vacuüm kunnen mijn seals wel aan.

In de midden sectie zie je ook een aluminium doorvoer. Hier lopen straks de voedingskabels van de accu.

Afbeelding

Afbeelding
Printjunkie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gert-Jan
Donateur
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 jun 2017 21:10
Locatie: Swifterbant
Organizer x 1Participant x 21
Gegeven waarderingen: 154 keren
Ontvangen waarderingen: 162 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Gert-Jan » 21 jul 2018 20:49

Patrick, je vroeg vandaag hoe groot deze boot nou is. Ik heb er een klein doosje lucifers naast gelegd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna een meter!
Printjunkie :mrgreen:

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Type XXIII U-boot

Bericht door Patrick » 21 jul 2018 21:04

Gaaf man! Beste een gevaarte.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten