Hoe zelf led verlichting maken

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Cesco » 25 sep 2018 09:14

Een onderwerp waar ik (en ik denk ook anderen) graag meer over zou willen weten is hoe je zelf verlichting in je body maakt. En dan bedoel ik zelf in elkaar solderen.

Er is heel veel kant en klaar te koop, maar dat loopt enorm op qua kosten, het is altijd net niet zoals je wilt en vaak ook krijg je een spaghetti aan draden. En de normale leds leveren voor de koplampen en lightbars een tegenvallend resultaat op.

Er is aan de andere kant veel kennis over aanwezig op dit forum, aantal topics over, maar het is bij elkaar niet een volledig verhaal. Het zou mooi zijn als middels de replys een compleet kennis topic ontstaat zodat een ieder zelf in staat is een lichtkit te ontwerpen en te maken.

Zaken als benodigde materialen, waar te koop, verschil tussen normale leds en high power leds, hoe bepalen welke weerstand en hoeveel leds tegelijk. Hoe vanaf je zender schakelen, alles wat er bij komt kijken. Hoe maak je zelf een lightbar.

Sommige zaken weet ik zelf al door trail and error, maar ik denk dat het ook voor beginners (en sommige gevorderden) nuttig kan zijn om de kennis te delen. In een soort how to topic hoe je zelf verlichting maakt.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Cesco » 11 okt 2018 10:46

Voor wie een scale detail wil toevoegen aan zijn verlichting, toevoegen van een werkende achteruit verlichting is op vele manieren en via vele controlers te regelen. Maar onderstaand is de meest eenvoudige manier. Ik vond een mooi blogartikel hierover en hieronder de (vrije) vertaling van dit bron artikel met een paar aanvullingen van mij kant. Blog artikel is dermate eenvoud beschreven dat dit zeker een aanvulling voor dit topic is. Beschrijving is op basis van een Axial SCX10, maar gaat uiteraard op voor elke RC auto.

Bron text en foto's: Axial blog http://www.axialracing.com/blog_posts/1073917794

How To: Add A Reverse Light
Afbeelding

Als je van schaal houdt of gewoon een coole functie wilt, kunt je eenvoudig een achteruitrijlicht aan je RC auto toevoegen. Je hebt draad en een lamp (led) nodig. Er zijn veel plaatsen waar je dit kunt aanschaffen, bijvoorbeeld via Conrad of AliExpress of je kunt online kijken. Zorg ervoor dat de led die je koopt wit is of de kleur is die u wilt.

Afbeelding

Ik gebruik een weerstand; wat dit doet is bepalen hoe helder het licht zal zijn wanneer je het licht van stroom voorziet. Je hebt echter geen weerstand nodig, omdat dit zonder meer mogelijk is.

Afbeelding

Ik bevestig de lamp eerst aan de bumper. Uiteindelijk kun je beter de draad aan de motor kant inkorten, dan proberen de een te lange draad vast te binden.

Afbeelding

Afbeelding

Het Axial C-Channel-chassis is perfect om kabels weg te stoppen, een eenvoudige zip tie werkt prima. (Uiteraard werkt dit ook bij elk ander merk chassis, vele andere merken zoals Traxxas en MST gebruiken een C-channel-chassis.)

Afbeelding

Nadat ik de draden op lengte heb getrimd, gebruik ik een beetje krimpkous. Dit is meestal voor weerstand. Krimp kous is niet nodig als u geen weerstand gebruikt.

Afbeelding

Hier is hoe het werkt. Soldeer de negatieve draad van de led aan de positieve kant van de motor.

Afbeelding

Soldeer de positieve kant van de led aan de negatieve kant van de motor. GEEN ZORGEN als je dit achterstevoren doet, het enige dat zal gebeuren is dat het licht aan zal gaan als je vooruit rijdt. Je hoeft alleen de leddraden naar de motor om te draaien. In sommige gevallen moet je dit doen als je de motor setup in reverse werkt. (TIP. test voor je soldeert even de werking en draai eventueel de polariteit van de leddraden om voor de juiste werking.)

Afbeelding

Zodra het aangesloten is, ga je gang en schakel je je systeem in. Misschien zie je het knipperen wanneer je voor het eerst de stroom naar het systeem zet.

Afbeelding

Ga je gang en druk op je zender op achteruit en je hebt nu een achteruitrijlicht. Als je led lampen gaan branden als je vooruit gaat, soldeer dan je net gesoldeerde leddraden los bij de motor en draai plus en min om van je leddraden. Soldeer opnieuw vast en test opnieuw.

Afbeelding

Het licht kan in helderheid toenemen als je het meer gas geeft.

Afbeelding

Dat is alles, je hebt nu een eenvoudig functionerende schaalfunctie die best cool is om te zien op de trail.

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Cesco » 11 okt 2018 10:59

Toevoeging tips op bovenstaande post.

1. Wanneer je het achteruitrijlicht niet in je bumper, maar in je body plaatst, plaats dan in de draad van motor naar led een stekkerverbinding zodat je jouw body volledig kan ontkoppelen van je chassis. Dat sleutelt een stuk fijner.

2. Op veel 4x4s zit achter een extra spot die wit licht geeft aan de achterkant. Deze op deze manier aansluiten kan natuurlijk ook een optie zijn.
Teto-CONDUZIU-a-L-mpada-de-Luz-traseira-Para-Traxxas-T4-TRX4-Defensor-Land-Rover-D110.jpg_640x640.jpg

3. Op dezelfde manier zou je ook verlichting aan de voorkant kunnen maken die alleen werkt als je vooruit rijdt. Persoonlijk zou ik wel voor een combinatie dan kiezen waarbij je koplampen altijd branden (idem voor achterlichten), als positielicht best handig als die bij stilstaan niet uitgaan op de trail.
Maar zo zou je wel zonder schakelaar extra verlichting voor kunnen laten werken als je vooruit rijdt. Denk aan een paar spots op je bumper of de ledlamp opties in vele bumpers bijvoorbeeld. Soms heb je niet genoeg kanalen op je zender c.q. ontvanger om op afstand extra verlichting aan en uit te schakelen of simpelweg de ruimte niet. Dit kan dan een budget alternatief zijn. Uiteraard voor extra verlichting voor sluit je wel de plus van je leddraad aan op de plus van je motor en de min van je leddraad op de min van je motor. En houdt er rekening mee dat je led feller gaat branden naar mate jij sneller vooruit rijdt.

Gebruikersavatar
FiltaRC
Donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 dec 2018 20:00
Locatie: Termunten
Participant x 7
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door FiltaRC » 20 jan 2019 21:34

Dat gaan we dus ff monteren vande week, heb nog een led over van de set.😉
traxxas trx-4 tactische unit
MST CMX Ford Transit MK 1
Traxxis Bandit
Traxxis Slash
Axial Wraith
Element Senduro Jeep takelwagen
Element Senduro, Truggy
Element Enduro Senduro
Element Gatekeeper

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Wouterb » 20 jan 2019 22:29

Dat 'zonder weerstand' snap ik niet. Een Led heeft zelf geen weerstand en zal accuut doorbranden zonder een weerstand in serie.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door zanthrax » 20 jan 2019 23:40

Niet acuut, zeker wel sneller.
Ik zit op een paar 10mm LEDs te wachten voor een build. Als die er zijn zal ik een fotoverslagje met uitleg maken.
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

Gebruikersavatar
Garry
Donateur
Berichten: 2350
Lid geworden op: 05 sep 2018 16:35
Locatie: Gorinchem
Participant x 10
Gegeven waarderingen: 71 keren
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Garry » 21 jan 2019 22:37

Je kan ook 5mm leds dat kan van 5vlt naar 14vlt die hebben geen weerstand nodig.
Zij zijn wel wat duurder

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

😎😁

Gebruikersavatar
zanthrax
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 14 jul 2018 10:50
Locatie: Tilburg
Participant x 3
Gegeven waarderingen: 159 keren
Ontvangen waarderingen: 235 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door zanthrax » 22 jan 2019 10:38

En dan zet je er daar 2 van in parallel, specs zijn nooit 100% identiek, de een gaat stroom wegsnoepen bij de ander en voor je het weet brand hij door.
Het is niet alsof 0.25W weerstandjes duur zijn.
LEDs zijn ook niet duur meer, maar dan nog, altijd een voorschakelweerstand voor elke LED.
Als je een paar LEDs in serie zet kom je er mee weg om 1 weerstand voor de reeks te gebruiken, maar bij 7.2V kun je al geen 3 LEDs in serie zetten zonder dat ze zwakker gaan branden.
Solderen is een eitje, het enige probleem is dat je handen tekort lijkt te komen, daar zijn derde handjes voor:
SCX10 | Sawback | Ascender | MC8 | CMX | D110 | Cruiser | CFX-W | VS4-10 | TF2 | SCX10II | SCX6 | Knightrunner | Venture

johndoe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door johndoe » 22 jan 2019 11:56

Welke weerstand kun je het beste gebruiken voor een achteruitrijlamp?

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Hoe zelf led verlichting maken

Bericht door Wouterb » 22 jan 2019 12:57

johndoe schreef: 22 jan 2019 11:56 Welke weerstand kun je het beste gebruiken voor een achteruitrijlamp?
Dat is afhankelijk van de accu die je gebruikt; 7.4V of 11.2V.

Welke specificaties heeft je lampje?
LED Vf.jpg
Voltage en ampèrage ( 25mA voor een standaard 3 of 5mm Led)

Met een calculator zoals deze: http://led.linear1.org/1led.wiz
Kan je de benodigde weerstand berekenen.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten