Beste manier hoe waterproof maken lichtset.

Gebruikersavatar
johanv
VIP
Berichten: 2462
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:27
Locatie: Heerenveen
Participant x 6
Gegeven waarderingen: 593 keren
Ontvangen waarderingen: 299 keren

Re: Beste manier hoe waterproof maken lichtset.

Bericht door johanv » 03 mei 2021 11:21

Patrick schreef: 02 mei 2021 14:53 Ik gebruik zelf een pot (500ml) met zwarte plastidip.
Alles dompel ik er 2 a 3 keer in met 10 minuutjes ertussen.
Door het dompelen weet je zeker dat alles goed dichtvloeit.

Aansluitingen van bv ontvangers dip ik gewoon mee.
Zodra je er een servo opschuift, schraapt de stekker de dip weg van het pinnetje.
Ledjes schijnen meestal voldoende door. En anders kras je het met een speldje een beetje weg daar.

Al jaren probleemloos. Al mijn autos rijden regelmatig volledig onder water. :roll: :lol:

Zou ik ook de ontvanger met de stekkers er in kunnen dompelen in de plastidip?
Is het dan later nog mogelijk om de stekkers er uit te krijgen?
Groeten Johan.

Waar het asfalt eindigd begint het avontuur :)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Beste manier hoe waterproof maken lichtset.

Bericht door Patrick » 03 mei 2021 16:36

johanv schreef: 03 mei 2021 11:21 Zou ik ook de ontvanger met de stekkers er in kunnen dompelen in de plastidip?
Is het dan later nog mogelijk om de stekkers er uit te krijgen?
Ja hoor dat kan ook wel. Het is maar een dun laagje dat je aanbrengt.
Maar je hoeft je echt niet druk te maken om water op de stekker van de servo. Nog nooit wat geks meegemaakt.
Ik zou dat niet meedippen. Kan wel, maar als je ooit een servo vervangt, laat je opnieuw dippen toch achterwege, omdat alles dan ingebouwd zit en het een kliederboel wordt.
Deze gebruikers waarderen Patrick voor dit bericht:
johanv (04 mei 2021 19:21)

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Beste manier hoe waterproof maken lichtset.

Bericht door Wouterb » 03 mei 2021 20:40

+1 voor plastidip.
Wel heel goed laten drogen voor je de elektronica weer aanzet. (Ask me how I know... ) Spul droogt als eerste aan de buitenzijde en lijkt als snel droog genoeg.
Deze gebruikers waarderen Wouterb voor dit bericht:
johanv (04 mei 2021 19:20)
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Gebruikersavatar
Cesco
Donateur
Berichten: 2733
Lid geworden op: 03 okt 2017 13:09
Locatie: Emmen
Organizer x 1Participant x 13
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 978 keren

Re: Beste manier hoe waterproof maken lichtset.

Bericht door Cesco » 17 mei 2021 21:31

Er zijn vele manieren. Ooit, toen ik zo een 38 jaar terug met de RC hobby begon was een ballon vaak bij Tamiya standaard meegeleverd om de elektronica waterdicht te maken.

Tegenwoordig zijn er meerdere opties. Plastidip gebruik ik ook, al is het tegenwoordig minder. Liquid tape is genoemd, ook een prima optie. Soms, zoals bij servo's kan vet ook waterwerend werken.

Wat ik het meest gebruik is waarmee alle RC (en andere) elektronica tegenwoordig waterproof gemaakt word.
Namelijk conformal coating.

Specifiek gebruik ik de MG Chemicals Silicone Conformal Coating. Type 422B.
Er zijn een heleboel andere merken in, maar fijne aan deze is dat het in een potje zit met een kwastje aan de dop. Je smeert het direct op de printplaat en alles wat je waterproof wilt maken en het vormt dan een pantser. Een potje kost wel wat, maar je gebruikt er heel weinig van en het gaat heel lang mee. 1 laagje is vaak al genoeg, ik doe meestal 2 laagjes. Dippen kan eventueel ook. Het geeft een rubberachtig gevoel na behandeling. Je kunt ook nog gewoon solderen erna, de hitte brand het weg. Na solderen wel weer een behandeling doen.

Afhankelijk van de situatie combineer ik soms met plastidip. Grootste verschil naar eigen ervaring is dat de conformal coating wat lastiger te beschadigen is als Plastidip. In feite is Plastidip de moderne variant van de ouderwetse ballon.
Wat Plastidip weer als voordeel heeft is dat het eenvoudiger te verwijderen is. Maar ik heb gemerkt met de conformal coating dat ik het nooit meer hoef te vervangen en dat scheelt me weer tijd.

Alles wat je bijvoorbeeld koopt aan ESC van Castle, Holmes Hobbies, Hobbywing en andere zijn allemaal behandeld vanuit de fabriek met conformal coating. Net als je mobiele telefoon en heel veel andere waterproof apparatuur.

Zo een lichtsetje als jij wilt gebruiken heb ik er ook mee gedaan, doe er eigenlijk elke lichtset mee. Net als ontvangers, maak servo's er extra waterproof mee, eigenlijk alles qua RC elektronica.

In deze is dus geen beter of slechter, er zijn simpelweg meerdere opties die alle prima werken.
2889755-40.jpg

Hier een voorbeeld van 1 van mijn auto's die een conformal coating behandeling heeft gehad.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten