LiFe accu

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: LiFe accu

Bericht door Leyhon » 11 mei 2018 11:11

Er was dus wel een teken van dat er iets niet pluis was voordat je ging laden.
Toen hij bol uit zag kon je ook denken, deze is iets mis mee. Gooi ik hem weg of laad ik hem toch op met een risico.
Ik heb ook een filmpje gezien dat een geheel afgesloten munitie kist ook niet aan te raden was.

Hier raden ze aan een kist waarin de druk weg kan. Als een van de (veiligere)betere oplossingen
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: LiFe accu

Bericht door Mud monkey » 11 mei 2018 17:09

Het valt in de praktijk wel mee met het vol opbergen van je Lipo
Op storage is het best dus een 10
Vol is nog altijd een dikke 8 , terwijl leeg een 0 is
En het is een kwestie van veel rijden dan blijven ze nooit 2weeken liggen :lol:

Patrick
Donateur
Berichten: 2020
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 282 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: LiFe accu

Bericht door Patrick » 11 mei 2018 20:05

Voor de opslag ben ik ook niet zo bang. Gewoon je LiPos goed in de gaten houden. Zodra er ook maar iets geks mee gebeurt, bv bolling, dan ram ik er in de tuin een spijker van een cm of 10 doorheen. Zodra na een uurtje of wat de spijker koud is geworden, dan gooi ik hem in een bakje zout water voor een dag of wat, en dan kan hij veilig weg. Anders vliegt de batterijen bak in de supermarkt ook nog in de fik :lol:

Het gaat pas echt een keer goed fout, als je bolle LiPos bewaard omdat je het zonde vind, of hij het nog "goed" doet.

Mijn lader stamt nog uit de tijd dat LiPos nog net bestonden in onze hobby. Dus een storage modus zit er helemaal niet op.

Oow ja....en ik sla ze altijd in de schuur op. Tegen -20 vorst kunnen ze met gemak. Beter dan bv +30 op zolder.

Leyhon
Pro Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:29
Locatie: gilze
Participant x 17
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: LiFe accu

Bericht door Leyhon » 12 mei 2018 10:48

In plaats van een spijker erdoor slaan, wat kortsluiting en hitte geeft raden ze ook een andere methode aan.
Imo iets minder risico op brandwonden.

Vertrouw je je accu niet dan is er maar 1 mogelijkheid namelijk:
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kortsluiten maar door bijvoorbeeld een 12 volt lampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien of inleveren bij een batterijverzamelpunt.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht. (een reactie met water, maar water(vocht) zit ook in lucht)
AXIAL RYFT/ TRAXXAS TRX-4 kit Ford F-150 RAPTOR / TRAXXAS TRX-4 GREY DEFENDER / VEROMA DIRTY WILLY / TAMIYA TA03-R Mobile-1 NSX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten