Lipo

Gebruikersavatar
Heike
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 okt 2017 09:36
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Lipo

Bericht door Heike » 05 nov 2017 08:30

Misschien een domme vraag, maar ik heb nog geen ervaring met lipo. Nu heb ik een crawler waar een esc in zit, die tot 3s lipo kan. Als ik van 2s naar 3s ga, zal er meer stroom naar de motor gaan en zal de auto sneller gaan rijden. Hoe zit het dan met de trekkracht? Kan ik met 3s ook langer rijden?
The sky is the limit.
Groetjes van Bokkie uit Zwolle

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Lipo

Bericht door Patrick » 05 nov 2017 11:13

De trekkracht zal ook een beetje toenemen. 2s of 3s zegt niets over dat je langer kan rijden de capaciteit in combinatie met stroomsterkte zegt alles.

Een fictieve berekening:

2s = 2 cellen in serie, en dus nominaal 7.4 Volt
3s = 3 cellen in serie, en dus nominaal 11.1 Volt

Nemen we voor de motor even een fictieve weerstand van 3 Ohm. Een motor is in het echt geen echte weerstand maar een inductieve last. Maar voor de illustratie van dit antwoord maakt het niet zoveel uit.

I = Stroom in Ampere
U = Voltage in Volt
R = Weerstand in Ohm
I = U / R

2s: I = U / R = 7.4 / 3 = 2.47 Ampere
3s: 11.1 / 3 = 3.7 Ampere

Je ziet dus dat het verbruik van de motor met 1.2A gestegen is. Het extra verbruik komt vooral ten goede aan de snelheid. Maar omdat er meer stroom gaat lopen zal er ook wel wat meer koppel zijn. Maar dit is niet heel er doorslaggevend. Een motor is geen linear werkend apparaat. Het is vooral het momentum van de sneller draaiende motor waardoor mensen denken dat 3s meer koppel oplevert. Het levert pas echt meer op, wanneer je de auto met de 3s accu een langzamere vertanding geeft. Dan wordt snelheid daadwerkelijk omgezet in koppel.

Maar nu het nadeel van het hele verhaal. We gaan hierbij uit van 2 accus van 5000 mAh, waarbij er eentje 2s en de andere 3s is. Effectief is alleen het voltage hoger, maar de capaciteit is hetzelfde (mAh).

Dus weer een korte berekening op basis van onze eerste berekening:
t = looptijd in uren
C = de accu capaciteit in mAh
I = de eerder berekende stroomsterkte in A

t = C / 1000 / I
2s t = C /1000 / I = 5000 / 1000 / 2.47 = 2.02 uur = 121 minuten
3s = 5000 / 1000 / 3.7 = 1.35 uur = 81 minuten

Dus 3s zorgt er niet voor dat je langer met je accu doet, maar juist korter.

Gebruikersavatar
Heike
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 okt 2017 09:36
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Lipo

Bericht door Heike » 05 nov 2017 11:25

Bedankt voor de uitleg Patrick, erg technisch en toch duidelijk. Nu heb ik 2 lipo's van 3s en 1 van 2s, dat zou dan samen wel genoeg moeten zijn om een meeting mee te rijden.
The sky is the limit.
Groetjes van Bokkie uit Zwolle

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Lipo

Bericht door Wouterb » 05 nov 2017 15:34

[mention]Patrick[/mention]
Er gaat iets mank in je berekening.
Je auto vraag een hoeveel vermogen bij een gegeven snelheid. Dat vermogen is een product van het voltage en het amperage. (P=UxI). Als snelheid (vermogen) gelijk blijft en het voltage gaat van 2s naar 3s (factor 1,5) zal het amperage een 1,5x minder worden. En dan rij je dus langer met een 5000mAh.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Mud monkey
Donateur
Berichten: 2069
Lid geworden op: 02 jun 2017 23:49
Locatie: Medemblik
Participant x 18
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Lipo

Bericht door Mud monkey » 05 nov 2017 20:14

Hoi Heike ik denk dat het voldoende is voor een meeting
Het belangrijkst is het aantal mAh wat je accu heeft
Om het heel simpel te houden de aantal s is zogezegd het sort brandstof en de mAh ‘s is de hoeveelheid in je tank dus temeer mAh’s de langer je kan rijden

Gebruikersavatar
Heike
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 okt 2017 09:36
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Lipo

Bericht door Heike » 05 nov 2017 20:19

Bedankt Dirk, dan kan ik in ieder geval met deze lipo's de meetings meedoen.
The sky is the limit.
Groetjes van Bokkie uit Zwolle

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Lipo

Bericht door Patrick » 05 nov 2017 20:38

Wouterb schreef: 05 nov 2017 15:34 @Patrick
Er gaat iets mank in je berekening.
Je auto vraag een hoeveel vermogen bij een gegeven snelheid. Dat vermogen is een product van het voltage en het amperage. (P=UxI). Als snelheid (vermogen) gelijk blijft en het voltage gaat van 2s naar 3s (factor 1,5) zal het amperage een 1,5x minder worden. En dan rij je dus langer met een 5000mAh.
Nee dat gaat niet op. Het vermogen is geen constante. Het vermogen dat de motor levert gaat rechtevenredig omhoog met de aangeboden spanning. (Juist dat zegt P=UxI) Als het vermogen gelijk zou blijven dan was een electromotor een intelligent apparaat, en zou een electromotor nooit door kunnen branden (ivm teveel vemogen) wanneer je een te hoge spanning aanbiedt.

Gebruikersavatar
Wouterb
Donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 02 jun 2017 09:24
Locatie: Medemblik
Participant x 16
Gegeven waarderingen: 92 keren
Ontvangen waarderingen: 135 keren

Re: Lipo

Bericht door Wouterb » 05 nov 2017 21:34

Zonder het topic te willen kapen;
Het gevraagde vermogen is afhankelijk van de mechaniche weerstand en snelheid van je wagentje.
Het klopt dat een motor volgas op 3s meer vermogen levert dan op 2s. Hij zal dan ook harder lopen.
Met de zelfde snelheid (bij 3s dus zeg maar half gas) zal 3s een lager amperage vragen dan 2s.
Een lager amperage betekent dat je langer met de batterij doet.

Tot zover (dacht ik) het te snappen.
Ik ben van huis uit geen vonkentrekker (Of juist wel, 't is maar hoe je het bekijkt ;) ). Dus als het anders is hoor ik het graag.

Ik heb ergens nog een hele uitgebreide uitleg liggen. Zal hem er eens op naslaan.
'Crazy Janey' (zelfbouw chassis, lc70 hardbody)
Baja Cherokee (zelfbouw, Jeep Cherokee hardbody)
Ramrod (VS4-10, kit)
Rip-Off (zelfbouw chassis, Toyota SR5 lexan)

Patrick
Donateur
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 mei 2017 19:30
Locatie: Tilburg
Organizer x 1Participant x 20
Gegeven waarderingen: 281 keren
Ontvangen waarderingen: 244 keren

Re: Lipo

Bericht door Patrick » 05 nov 2017 22:39

[mention]Wouterb[/mention] Ik ben van huis uit wel een vonkentrekker. ;)

Ik denk dat ons verschil van opvatting zit in het feit dat jij de dynamiek van de auto en de bestuurder erbij betrekt. Omdat [mention]Heike[/mention] vroeg om de "trekkracht" heb ik op de uitersten zitten rekenen.
Als je mijn verhaal (electrisch) met jouw verhaal (dynamiek) met elkaar mixed, dan kun je inderdaad stellen dat je met een 3s langer kunt rijden. Dat geldt dan alleen maar voor de Scaler hobby, en niet voor de bashers onder ons.

Dus haal je de hand van het gas, om netjes te blijven scalen, dan doe je met een 3s inderdaad wat langer. Wel ben je dan de toename in momentum kwijt.

Ga je op 3s gemiddeld boven de 66% van vol gas, dan rijdt je korter op 3s dan op de 2s.

Misschien hebben we nu gezamenlijk wel de zelfde opvatting ;)

Gebruikersavatar
Heike
Donateur
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 okt 2017 09:36
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Lipo

Bericht door Heike » 06 nov 2017 10:21

Bedankt voor jullie reacties, veel van geleerd. Ik heb de diverse formules opgeschreven, zodat ik het allemaal na kan lezen.
The sky is the limit.
Groetjes van Bokkie uit Zwolle

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten